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
auto

Csúnyán leszerepelt a Toyota bZ4X, vizsgálódik az autógyártó

Szegény MZ/X bZ4X valószínűleg a történelem egyik legbalhésabb termékbevezetését tudhatja magáénak. Nem elég, hogy amikor a világ legnagyobb autógyártója végre elkezdte első, globálisan kapható elektromos autójának forgalmazását, pár hónapon belül le kellett állniuk, mert a kocsiknak kiesett a kerekük, most alig két hónappal azután, hogy újra megkezdődött a típus gyártása, újabb kínos botrány van kialakulóban.

Kieshetnek a kerekek, visszahívják az új Toyotát

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

Az ügyet egy dán autós magazin tesztje indította, a Toyota pedig már vizsgálódik.

Kevesebb, mint a fele

Tegyük a kezünket a szívünkre, valószínűleg a legtöbben csak legyintünk a WLTP hatótáv értékek láttán, hiszen tudjuk, hogy azok nem tükrözik a valóságot. A standardizált teszt legfeljebb arra jó, hogy a különböző gyártó termékeit ugyanúgy mérjék és össze lehessen hasonlítani őket, de a valóságban még ez sem teljesen sikerül.

Emellett a gyakorlott villanyautós azt is tudja, hogy a kemény domborzati, vagy rossz időjárás viszonyok tovább csökkenthetik az autó valós hatótávját – a sebességről már nem is beszélve. De azért a legtöbb típus legalább jelét mutatja annak, hogy óvatos vezetéssel, és országúti tempóval talán meg lehetne közelíteni az elméleti értéket. Úgy néz ki a Toyotánál azonban túlzottan optimistán kalkuláltak, most pedig magyarázkodhatnak.

Nagy a baj: kukázhatja villanyautós terveit a Toyota

A dán FDM magazin ugyanis letesztelte a japán villanyautót a jelenleg viszonylag enyhe skandináv télben és kiderült, hogy a Toyota bZ4X a reklámozott hatótáv felét sem tudja a valóságban.

Az autós lap 110 km/h sebességnél és +3-7°C között tesztelt mostanában autókat, és ilyen körülmények között

a Mercedes-Benz EQA 350 4Matic és a Volkswagen ID. 4 Pro 33-33, míg a Tesla Model Y Long Range AWD típus 30 százalékkal tudott kevesebbet, mint a gyári WLTP hatótáv. Ehhez képest a Toyota villanyautójának egymotoros változata 51, míg összekrékhajtású kiadása 53 százalékkal maradt el a gyári adatoktól. Hasonlóan rossz számokat csak a kínai Aiways U5 mutatott 46 százalékos különbséggel.

A lap megkeresésére reagálva a Toyota bejelentette, hogy mind európai, mind japán központja vizsgálatot indított az ügyben. A cég dán képviselői azzal próbálták magyarázni az eltérést, hogy az autó viszonylag nagy tartalékot hagy az akkumulátorban, azaz a nettó és bruttó kapacitás közötti különbség nagyobb, mint a versenytársaknál.

Az autógyártó azt ígéri, egy héten belül megpróbál magyarázatot találni a dánok által tapasztalt jelenségre.

Újraindult a Toyota villanyautójának gyártása

 

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.