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 Augusztus végén tartós tesztre kaptam a Budapest Motors BMW szalontól egy BMW iX3-at. Az eredeti megállapodás szerint fél évig vagy maximum 10 ezer km-ig maradhat nálam az autó. Azonban az már akkor látszott, hogy a km korlátba ilyen időtávon csak akkor férek bele, ha átszokok a tömegközlekedésre. November végén, alig három hónappal a tesztautó átvétele után már 9 ezer km felett járt a számláló. Jártam vele Lengyelországban, és a horvát tengerparton, de természetesen Magyarországon belül is sokat hajtottam, és a mindennapi közlekedés során is csak gyűltek a kilométerek. A jót könnyű megszokni. Hiába szerettem és tartottam (illetve tartom még most is) jó autónak a Nissan Leafet, a hosszabb utakon egy kétszer akkora akkus autó, még ha a mérete és tömege miatt többet is fogyaszt, sokkal kényelmesebb. Pláne, hogy van benne akkutemperálás, így az iX3 hidegben és melegben is a megfelelő hőfokon tudja tartani az akkumulátort a lehető leggyorsabb töltéshez. Minél többet jártam a BMW-vel, annál kevésbé volt kedvem visszaülni a technikailag sokkal kevesebbet nyújtó Leafbe. Hiába a kényelmes és csendes belső, a kedvező fogyasztás és a hihetetlenül zseniális OpenPilot, a BMW nagyjából dupla autópályás hatótávja és háromszoros töltési teljesítménye meggyőzött, hogy a Leafnek új gazdát kell találni. A váltás finanszírozását jelentősen megkönnyítette, hogy elszálltak a használt autó árak, így a Leaf eladásából finanszírozni tudtam a BMW lízingjének az első részletét. Az is sokat segített, hogy a BMW iX3 ára kevesebbet nőtt, mint amennyivel a használt Leafek drágultak. Pedig már 2022 elején, a faceliftes iX3 tesztjekor is azt írtam, hogy a típus teljesen felextrázva kb. annyiba kerül, mint azok a nem prémium típusok full extrásan, amik ára jóval alacsonyabb szintről indul. A prémium márka presztízséért és a klasszikus BMW minőségért szinte semmit nem kell fizetni. A BMW iX3 ár-érték arányban annak ellenére az egyik legjobb választás ebben az ársávban, hogy egy nem elektromos autónak szánt szerkezetet építettek át elektromosra. Az elmúlt 2-3 évben rengeteg villanyautó járt nálam hosszabb-rövidebb teszten a kínálat teljes spektrumáról. A BMW iX3 nem olcsó autó, de kényelemben, komfortban, utastér csendességben bőven megéri az árát. Van nála jobb infotainment rendszerrel felszerelt, Start/Stop gomb nélküli típus, de olyan, amiben ilyen megnyugtató az utazás, csak a magasabb árkategóriában akad. Egyedül azt bánom, hogy az OTA frissítés ellenére nem tudják javítani a rendszer mélyebben gyökerező, valószínűleg koncepcionális hibáit és hiányosságait. Már gyűlik a listám ezekről, hamarosan összefoglalom őket. A Nissan Leafnek végül sikerült tökéletes tulajdonost találjak, aki amellett, hogy értékeli a magas felszereltségi szintet és a szép állapotot, élvezi az OpenPilot használatát is. A BMW MobilEye alapú vezetői asszisztens rendszere teljesen más elgondolású és mások az erősségei illetve gyengeségei, de kényelemben elmarad az OpenPilottól. Sajnos a Comma AI nyilvános forráskódú rendszere a BMW-kkel még nem kompatibilis, így be kell érjem az egyébként jobbak közé tartozó gyári vezetői asszisztenssel. Tökéletes autó sajnos nem létezik. A BMW iX3 tartós teszt tehát 10 ezer km után is folytatódik. A gyári vonóhorgot kihasználva tervezek rá kerékpárszállítót venni, és 2023-ban talán eljutunk olyan távolabbi célpontokra is, ahova az elmúlt években terveztünk menni, de aztán a járvány és egyéb családi események miatt nem sikerült. De mindenekelőtt a motortérben a műanyag burkolat alatt megbújó óriási üres térrel kell kezdenem valamit. Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!