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
auto

Vallomás: pünkösdre lehet ítélet a dízelbotrányban

egyéb

Már lassan hét éve vége a dízelbotránynak, de a hivatalos eljárások Németországban még nem zárultak le.

Hamarosan ítélet születhet az Audi volt vezetőjének ügyében.

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

Mindenki tudta?

Lehet, hogy cinikus ember vagyok, de nekem mindig is nehezemre esett elhinni, hogy egy ilyen léptékű, közel egy évtizedig tartó csalássorozatban, csak és kizárólag a mérnökök és a középvezetők voltak érintettek. Miközben az autógyártó(k) járművei a próbapadon rendre egy speciális üzemmódba kapcsoltak, és csak így tudták teljesíteni a környezetvédelmi előírásokat, erről sem a cégvezetés, sem az érintett állami közlekedési hatóságok, szervizek és környezetvédelmi mérőállomások nem tudtak semmit. A végén még kiderül, hogy az egész két szerencsétlen, nyári gyakorlaton lévő cserediák műve.

A Volkswagen Csoport részéről Rupert Stadler, az Audi akkori vezérigazgatója a jelenleg is folyó eljárások egyik fő gyanúsítottja.

Stadler ellen egyébként eredetileg azért indult nyomozás, mert a vádak szerint 2015. november 19-én a Porsche akkori fejlesztési vezetőjével Michael Steinerrel együtt manipuláltak egy prezentációt, és ezzel megtévesztették az amerikai környezetvédelmi hatóságot (EPA), el akarták terelni a figyelmüket a Volkswagen csalásáról. A nyomozás azóta már azt is feltárta, hogy legkésőbb 2016 júliusában már mindenképpen tudnia kellett Stadlernek a csaló szoftverről, de 2018 elejéig nem tett semmit, hagyta, hogy az autókat tovább értékesítsék.

Rupert Stadler. Forrás: Alexander Migl

Wolfgang Hatz, az Audi motorfejlesztésért felelős vezetője, valamint két vezető mérnöke már korábban beismerő vallomást tettek, és elismerték, hogy az ő megbízásukból készült a csaló szoftver, azonban Stadler eddig tagadta a vádakat és ártatlannak vallotta magát.

Az Automobilwoche beszámolója szerint Stadler eddig mindvégig ártatlannak vallotta magát, ám most úgy hírlik kész beismerő vallomást tenni. A perben eljáró bíró alkut ajánlott a volt cégvezetőnek, miszerint amennyiben részletes beismerő vallomást tesz, 1,5-2 évnyi felfüggesztett börtönbüntetéssel és 1,1 millió euro jótékonyságra fordított bírsággal megúszhatja a pert. Az ügyészség támogatta az elképzelést, és május 3-ig adott időt a gondolkodásra – úgy hírlik Stadler él a lehetőséggel, és bűnösnek vallja magát a mulasztással elkövetett csalás vádjában. Stadlernek egyébként egy polgári perben is felelnie kellett a botrányban játszott szerepéért, ugyanis volt munkaadója a Volkswagen is beperelte – végül nekik 4,1 millió eurot fizetett.

Martin Winternkorn. Forrás: Volkswagen

Stadler elődje az Audinál az a Martin Winterkorn volt, aki 2007-ben a VW Csoport élére lépett elő. Winternkorn belebukott a dízelbotrányba, 2015 novemberében le kellett mondani pozíciójáról, és Amerikában, illetve Németországban is vádat emeltek ellene. Ítélet még nem született az ügyében, az eljárást egészségügyi okok miatt 2021-ben elnapolták.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás