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
auto
2024. 04. 26. péntek

Furcsán tért vissza egy Model 3 Amerikába

elektromos autó

Közel egy évnyi kihagyás után újra rendelhető a Long Range Model 3 az Egyesült Államokban.

De az adatok láttán mindenki csak vakarja a fejét.

Akku-kavarás

A Tesla minden modellje elérhető szinte minden országban, ahol jelen vannak, de ez nem mindig igaz azok összes variációjára.

Amerikában például majd’ egy évig nem lehetett rendelni a Model 3 Long Range változatából – csak a kisakkus és a Performance voltak elérhetőek, előbbi a CATL kínai LFP pakkjával, utóbbi a Giga Nevadából származó 2170-es Panasonic cellákkal.

A héten azonban újra elérhetővé vált a Long Range, és a vásárlóknak jó hír, hogy természetesen az elmúlt időszak árcsökkentése ezen a verzión is meglátszik, az egykori árához képest 10 ezer dollárral lett olcsóbb az autó, így 47.240 dollárt kell csak fizetni érte, ami nagyjából nettó 16 millió forintnak felel meg.

Ami viszont furcsa, az az, hogy a korábbi 576 kilométeres hatótáv egy előzetes 523+-ra csökkent – a típus új kiadásának hivatalos amerikai EPA tesztciklus szerinti adata még várat magára. Ez egyébként mindössze 16 kilométerrel jobb, mint a Performance variáns hatótávja, utóbbi ráadásul elektronéhes 20 collos kerekekkel van szerelve. Hogy még furább legyen a matek, ha a Long Range-re 19-es felniket választunk, egy hajszállal még kevesebb is a kocsi hatótávja, mint a spotváltozaté – nesze neked „long” range. A két verzió között mindössze 6 kg súlykülönbség van.

Árulkodó lehet azonban , hogy míg a Performance a teljes 7500 dolláros állami támogatásra jogosult, addig a kisakkus változathoz hasonlóan, a Long Range csak ennek a felét, 3750 dollárt kaphat meg. Ez azt jelenti, hogy nem a nevadai gyár aksijai, hanem valószínűleg kínai import cellák vannak benne.

Egyesek arra tippelnek, hogy ebbe is a CATL LFP aksija került, de ez valószínűtlen, hiszen a kisebb energiasűrűségű cellák mindössze 60 kWh-ra képesek az alapváltozatban, miközben teljesen kitöltik az akkupakkot. Más magyarázat szerint talán az Európában is használatos, szintén kínai gyártású LG 2170-es cellák vannak a padlólemez alatt, amelyek összkapacitása 4 kWh-val kisebb, mint a Panasonic testvéreké (bruttó 78 vs. 82 kWh), amelyekkel a Performance készül. Megint mások arra tippelnek, hogy ez Már a CATL új M3P cellája lehet, amit a Highland modellfrissítésre várunk.

Mi az LG elméletre tippelünk, tekintve, hogy az új amerikai verzió tömege így megegyezik az Európában elérhető változatéval, ami szintén ezekkel a cellákkal készül. Akárhogy is, a különböző támogatási összegek miatt a nap végén a Long Range mindössze 5 százalékkal olcsóbb, és 3 százalékkal jut messzebb, mint a Performance, így pedig nem túl vonzó ajánlat.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.