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 2025-ig legalább tíz új, kizárólag elektromos meghajtású modell érkezik a Honda motorkínálatába – jelentette be japán járműgyártó. A cég az európai innovációs napján, a németországi Offenbach-ban bemutatta ennek a sorozatnak első tételét, az EM 1 e: névre keresztelt mopedet. Az Electric Moped (EM) 1 e: egy segédmotor-kerékpár, amelyet a Honda saját bevallása szerint azoknak a fiataloknak épített meg, akik „könnyen kezelhető, szórakoztató, károsanyag-kibocsátás nélkül haladó közlekedési eszközt keresnek maguknak városi környezetbe”. A Honda motor divíziójának vezérigazgató-helyettese, Rui Rosa mutatta be az EM1 e:-t; a gép megjelenésében elsőre csak az volt meglepő, hogy a szokásos fekete műanyagelemek mellett, a motorburkolat túlnyomó része gyöngyház színű, elegáns fényezést kapott. Íme: a Honda EM 1 e: (fotó: Honda) A hivatalos nevén Pearl Sunbeam White (vagyis: gyöngyházfehér) szín mellett ezüstmetál és matt fekete (vagyis: Digital Silver Metallic és Matte Ballistic Black Metallic) színvariációkban kerül idén piacra a moped. A kompakt, síkpadlós konstrukció kiforrott formavilágú, és nem hazudtolja meg a Honda motoros hagyományokat: valahogy minden éppen kézre esik. Az ülésmagasságtól a kormányon lévő kijelző tagolásáig, az indítókulcs melletti USB csatlakozóig, a fékkar hosszáig minden logikus, praktikus és magától értetődő. De ez nem olyan meglepő a Honda tapasztalatával… Az első villanymopedük azonban nem is a megjelenése (vagy: a később taglalt menetteljesítménye) miatt egyedi vagy különleges, és az is normálisnak tűnik, hogy a villany kismotorhoz alapból jár a digitális kijelző, az USB-aljzat, az utaslábtartó (bár utast – legalábbis Magyarországon – a KRESZ alapján nem szállíthat), illetve a csomagtartó konzol is. Elektromos robogót hoz Európába a Honda Amiért az EM1 e:-től azonban mégis sokat vár a Honda, az a töltéshez kapcsolódik. A gyártó a töltési rendszerrel és annak szolgáltatáscentrikus üzemeltetési modelljével megpróbál egy új struktúrát meghonosítani Európában. De előbb: a kötelező kör… Hello fiatalok! Az EM1 e:-t kifejezetten az európai piacra szánják a japánok. A városi fiatalokat megcélzó kismotor tisztán elektromos hajtásáról a kicsike hátsó kerekébe épített villanymotor gondoskodik – a névleges teljesítménye 0,58 kW (0,79 LE), amely akár 1,7 kW (2,312 LE) leadására is képes. Ezzel 45 km/óra maximális sebesség érhető el, amelynek biztosításához egy visszafogott, de praktikus hatótávot, 41,3 km (Eco üzemmódban: 48 km) menethosszt biztosító akkupakkal látták el. Ez utóbbi – mármint a hatótáv – nem tűnik soknak, de a Honda tudatossággal indokolt: Rui Rosa elmagyarázta, hogy az előzetes felméréseik szerint az európai fiatalok nagy általánosságban a napi 30 kilométeres távolságot ritkán lépik túl. És akkor miért is kellene nagyobb, nehezebb, drágább, bonyolultabb akkumulátor egy ilyen egyszerű gépezetbe? Honda EM 1 e: (fotó: Honda) A motor saját tömege (akkuval) 95 kilogramm. Az akkumulátora 50 voltos, és majdnem 29,5 Ah-s, így a rendszerben 270 Watt maximális teljesítmény érhető el vele. A csomag töltési idejét a gyártó 160 percben (25 százalékról 75 százalékra), illetve 6 órában (0-100 százalék) adta meg. Az otthoni töltés egyszerű: a Mobile Power Pack e: a hűtőventillátoros, léghűtéses otthoni töltő alig 5 kg tömegű, és kompakt módon működik – négyledes visszajelzést adva a töltöttségi szintről. De ami igazán érdekessé teszi a Honda Mobile Power Pack e:-t az az, hogy egy gyorsan cserélhető akkumulátorcsomagnak építették. A már 2021-ben bemutatott elgondolás most is tetszetős, és „száz közül is” azonnal beazonosítható. A több mint 10 kilós, Indiában gyártott akkumulátor elegáns, fekete-kék burkolatot kapott, de a formatervezés, bár vélhetően dizájnelem is, leginkább a félreérhetetlen módú rendszerbe illesztést, a praktikus, ergonomikus cipelést – és az akkucserét segíti. Egyszerűen működik az EM1 e: házitöltője (fotó: Honda) Van, ahol már működik Az elvről, amit a Honda a villanymopedjével szeretne Európában meghonosítani, felépíteni és adott esetben (a standardizált akkupakkokkal) más gyártók felé is megnyitni, Európán kívül nem teljesen ismeretlen. Van hasonló elven működő rendszer, amitől éppenséggel az ázsiai villanyrobogó és e-mopedpiac robbanását remélik. Ezt nem a gyártók vagy a kereskedők állítják, hanem a Bloomberg! Az egyperces akkucsere lehetősége is fűti az ázsiai járműipart Az infrastruktúra működése egy digitalizált gázcseretelephez hasonlít a leginkább: az e-motoros a lemerülő akkuját telire cseréli – kevesebb, mint egy perc alatt „megtankol” egy app segítségével igénybe vett szolgáltatás jóvoltából. Tajvanon ez már működik: a lokális villanymotorgyártó Gogoro havi díjas előfizetésként kínálja mindezt; a tetszőleges számú akkumulátorcsere lehetősége kevesebb, mint 10 ezer forintért, pedig van olyan csábító ajánlat, hogy a cég folyamatosan bővíti az akku-csere infrastruktúrát. Valami ilyesmiről vizionál a Honda is. Az más kérdés, hogy ehhez például Magyarországon jelenleg mindent a nulláról kellene felépíteni, ideértve az engedélyszerzés nehézségeit is. Ezért – legalábbis nálunk – az a valószínűbb, hogy e rendszer kiépítéséig-kiépüléséig a Honda megelégszik azzal, hogy értékesítse a villanymopedeket. Minden kézre áll az EM 1 e:-n (fotó: Honda) Az offenbach-i bemutatón kiderült: a gyártó úgy számol, hogy mivel egyre több európai nagyvárosban korlátozzák, illetve tervezik korlátozni a belső égésű motoros járművek használatát, a villanymotorok iránti érdeklődés természetes módon is meg fog nőni. Ezért úgy látják, hogy aki „egy friss, kiváló minőségű robogóval lép be erre a piacra, remek közlekedési alternatívát kínálhat a fiataloknak és a rövid távon ingázóknak”. Ehhez a Hondánál most gondolják elérkezettnek az időt. Az EM1 e: magyarországi piaci megjelenésével és árazásával kapcsolatban még nincs hivatalos dátum. Egy forintot fogyaszt kilométerenként Műszaki adatok – Honda EM1 e:* ERŐFORRÁS Villanymotor típusa Kerékbe épített, szénkefe nélküli, háromfázisú villanymotor Végsebesség 45 km/h Csúcsteljesítmény 1,7 kW Forgatónyomaték 90,0 Nm Hatótávolság (üzemmódtól függően) WMTC szabvány szerint (1 osztály) – 30 km* Hatótávolság (saját mérések szerint) – 41,3 km Hatótávolság (ECON üzemmódban, saját mérések szerint) – 48 km A WMTC szabvány szerint mért hatótávolság teljes töltöttségnél értendő. Visszafogott teljesítménynél a hatótávolság meghaladhatja a 41,3 km-t. Energiafogyasztás (WMTC, 1. osztály)** 47 Wh/km AKKUMULÁTOR*** Akkumulátor típusa Lítium-ion Akkumulátorfeszültség 50,3 V Akkumulátor kapacitása 29,4 Ah Akkumulátorcsomagok száma 1 Akkumulátor típusa Cserélhető Akkumulátortechnológia Honda Mobile Power Pack e: Akkumulátor tömege 10,3 kg Akkumulátor mérete 298 mm (hosszúság) x 177 mm (szélesség) x 156 mm (magasság) Töltő típusa Hordozható, egyfázisú, váltakozó áramú, 100-240 V, 50/60 Hz Töltési idő (0-100%) 6 óra // A töltési idő körülményektől függ. Töltési idő (25-75%) 2,7 óra (160 perc) // A töltési idő körülményektől függ. Névleges teljesítmény 270 Watt Akkumulátor élettartama Több mint 2500 töltési ciklus (saját mérések szerint) VÁZ ÉS FUTÓMŰ Vázszerkezet Padló alatt elvezetett acélváz Méretek (hosszúság x szélesség x magasság) 1860 mm x 680 mm x 1080 mm Tengelytáv 1300 mm Villaszög 27 fok Utánfutás 77 mm x 80 mm Ülésmagasság 740 mm Szabad hasmagasság 135 mm A jármű tömege (akkumulátorral) 95 kg Fordulókör sugara 2,0 m Felfüggesztés elöl Teleszkópvilla Felfüggesztés hátul Kétoldali rugóstag KEREKEK Kerék elöl Alumíniumöntvény Kerék hátul Többféle anyagból Abroncs elöl 90/90 R12 Abroncs hátul 100/90 R10 FÉKRENDSZER Típusa Kombinált fékrendszer (CBS) Fék elöl Tárcsa Fék hátul Dobfék MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA Műszeregység LCD-kijelző Fényszóró LED Hátsó lámpa LED USB-aljzat Igen, Type A Kulcs típusa Hagyományos Egyéb adatok Terhelhetőség 180 kg Üléshossz 590 mm Szállítható személyek száma (fő) 2 Kapaszkodási szög 75 kg-nál 10° *A műszaki információk tájékoztató jellegűek. **Az adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítők nélkül végezték. A jármű tényleges hatótávolsága a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ. Szabó M. István Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!