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
auto
2024. 04. 12. péntek

Érdekes riportot közölt a napokban a Bloomberg amely részben összecseng a nemrég a Villanyautosok.hu-n is közölt, szolnoki villanyrobogós riport egyes megállapításaival, másrészt viszont, azon túlmutatva, a lehetséges következő lépést villantja fel az e-mobilizáció előtt.

Egy forintot fogyaszt kilométerenként

Az amerikai lap által közölt cikk egy tajvani férfi példáján keresztül mutatja be, miről is van szó. Hsziao elmondása szerint azonnal beleszeretett az elektromos robogójába, de nem csak azért, mert az hangtalan, nem remeg, nem okád füstöt vagy mert okostelefonon keresztül is vezérelhető. Ez is persze, mind egy picit, de leginkább azért, mert mindezek tetejébe egyetlen perc alatt feltölthető a rendszer. Ezt a Gogoro nevű cég szolgáltatása teszi számára lehetővé, az a cég, amelytől Hsziao a mopedjét egyébként megvásárolta.

A Gogoro havi díjas elszámolásban kevesebb mint tízezer forintnak megfelelő összegért (egészen pontosan 849 tajvani dollárért – egy tajvani dollár a jelenlegi árfolyamon számoltan 11,25 forintot ér) kínált előfizetési szolgáltatásban tetszőleges számú akkumulátorcsere lehetőségét biztosítja egy, folyamatosan bővített akku-csere infrastruktúrában.

A teljes csere – a lemerített akkuk kivétele a motorból, és két telire cserélése – nem igényel 60 másodpercet sem, így az egyetemi adminisztrátor gyorsan és olcsón közlekedik. Hsziao mobil appja, amikor szükségessé válik, azonosítja azt a legközelebbi csereállomást is, ahol vannak feltöltött akkumulátorok. Amely azonban nem afféle magyar gázcseretelep-struktúra ám: a villanymotoros önkiszolgáló rendszert használhat. Az automatában kialakított rekeszbe helyezi a lemerült akkumulátorait, azt a gép azonosítja, majd hozzáférhetővé teszi a feltöltötteket.

Az újság azt is megírta, hogy a 26 éves e-mopedes havonta akár 630 kilométert is villanyrobogózik, és azt élvezi a legjobban, hogy gyorsabban „tankol”, mint korábban. 2021-ig ugyanis hagyományos, belső égésű motorral szerelt járművel közlekedett.„Ha nem lett volna lehetőség az akkumulátorcserére, nem vettem volna elektromos robogót” – mondta a Bloombergnek Hsziao.

A piaci elemzések azt mutatják, hogy az ázsiai térségben százmilliószámra vannak hozzá hasonló, potenciális ügyfelek. Indiában például az eladott járművek 80 százaléka ma is kétkerekű, Délkelet-Ázsiában pedig a kétkerekű járműveknek csupán két százaléka volt 2020-ban elektromos, ami a Bloomberg elemzői szerint az évtized végére akár a 20 százalékos szint fölé is felnőhet.

(forrás: Gogoro)

Az elektromos autókkal szembeni visszafogott érdeklődés nem a technológiának, hanem – az áron kívül – leginkább annak szól, írja a lap, hogy a hagyományos töltéshez nincs megfelelően kiépített infrastruktúra. Ráadásul a töltést – mivel nem lehet az autóban az akkukat gyorsan cserélni – sokan időt rablónak is tartanak.

A Hsziao villanymotorát is gyártó Gogoro állítja, hogy már több mint félmillió aktív felhasználója van, és percenként 260 csereügyletet rögzít már a rendszerük. Tajvanon kívül éppen e sikeresnek minősített projektnek köszönhetően már kísérleti programot futtatnak Indonéziában, a Fülöp-szigeteken és Indiában is. De nem a Gogoro az egyetlen vagy az első fecske ezen a piacon: az indiai RACEnergy például olyan üzleti konstrukcióval rukkolt elő, hogy a benzinmotoros riksákhoz árulnak utólagos „villanyosító csomagot”, amelynek akkumulátorai a cég állomásain cserélhetők. Szingapúrban a MO Batteries lokális akkucsere-projektje is jól sikerült: a cég malajziai terjeszkedéssel kacérkodik, miközben Vietnamban a DHL-lel futtat közös pilot programot.

(forrás: Gogoro)

De a Bloomberg talált igazi nagy járműipari szereplőt is, amely kacérkodik a cserélhető akkumulátorokban rejlő üzleti lehetőséggel: a Honda Motor nemrég Tokióban telepítette első csereállomását – kétkerekűek számára. Az autókkal szemben a motoros, kerékpáros és riksás akkucserélő állomásokat könnyebb megépíteni és finanszírozni. Ha pedig ez lesz a szektorban a követendő irány, akkor az akkumulátorok cserélhetőségéből is táplálkozó piac a szabványok felől viszonylag gyorsan továbbfejleszthetővé tehető. (Az más kérdés, hogy az interoperabilitás mennyiben igény – és ennek hiánya mennyiben mesterségesen épített akadály a gyártók között.)

Tér és idő szempontjából a cseremegoldás hatékony” – mondta a Bloombergnek Abhinav Singh, az Amazon India szállítási műveletéért felelős igazgatója. Náluk tavaly megduplázták (ezzel 200-ra növelték a flottában) a Sun Mobility akkumulátorát használó járművek számát, amely ugyancsak kínált csere szolgáltatást. Az igazgató szerint ez a lehetőség „nagyon gyorsan meg tudja változtatni a járműválasztási szokásokat”.

Indul a tavaszi kétkerekű-szezon

Szabó M. István