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 Szinte elképzelhetetlen a német prémiumok örök versenyében, hogy ha egyikőjük kijön valami újítással, a másik ne zárkózzon fel mihamarabb mellé, és ez alól a vezetéstámogató rendszerek fejlesztése sem kivétel. Most a BMW lépett, hogy a Merci ne tudjon meglógni. Korlátozott szabadság Az önvezetés különböző szintjeinek fejlesztésében a jelenleg használatban lévő, a sofőr mindenkori figyelmét és felügyeletét igénylő L2, és a jövő szinte mindennel megbirkózó, és teljesen magára hagyható L4-es rendszerei között van egy korábban inkább csak elméleti L3-as fokozat is, amely iránt korábban nem sok autógyártó érdeklődött, és vannak akik át is akarják ugrani. A legfontosabb különbség, hogy L3-tól felfelé már jogilag nem mi vezetünk, hanem az autóé a felelősség. A differenciálás innentől kezdve abban rejlik, hogy ez a mondat milyen feltételekkel igaz. A hármas fokozatnál nagyon szűk feltételek között veszi át az autó a sofőr szerepét, és megkérhet minket, hogy vegyük vissza az irányítást. L4-est már elvileg jogsi nélkül is lehet majd használni, mivel az már nem adja vissza a volánt, ám lehet, hogy bizonyos extrém körülményeket, mondjuk a hóvihart, vagy a térképen sem szereplő földutakat kizárja a gyártó. Az L5 lesz az a szint, ami kis túlzással már a Holdon is boldogul. A Mercedes nemrég ebbe az űrbe tört be, és az autógyártók közül elsőként kihozott egy L3-as rendszert, amely kezdetben pár európai országra volt korlátozva, most pedig már az Egyesült Államokban is használható. Ez csak előre meghatározott autópálya szakaszokon, jó időben, 60 km/h alatt, sávváltás nélkül és akkor működik, ha előttünk is halad egy kvázi felvezető autó. Magyarul, autópálya viszonyokra fordítva, tiszta időben, dugóban használható. Most a BMW hivatalosan is engedélyt kapott a német közlekedési hatóságtól, hogy hasonló szolgáltatással álljon elő az ország útjain – ezt pedig még idén be is vezetik az új 7-es sorozattal. A vállalat tájékoztatása szerint a korlátozások itt is a 60 km/h sebesség alá és autópályára korlátozzák majd a szolgáltatást, de a többi feltételt még nem hozták nyilvánosságra. A stuttgarti csapathoz hasonlóan a bajorok is azon fognak dolgozni, hogy növeljék a maximális sebesség felső határát. Kaliforniában is vezethet önállóan a Mercedes Drive Pilot Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!