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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Mostantól a BMW-k is maguktól araszolhatnak a dugóban

önvezetés

Szinte elképzelhetetlen a német prémiumok örök versenyében, hogy ha egyikőjük kijön valami újítással, a másik ne zárkózzon fel mihamarabb mellé, és ez alól a vezetéstámogató rendszerek fejlesztése sem kivétel.

Most a BMW lépett, hogy a Merci ne tudjon meglógni.

Korlátozott szabadság

Az önvezetés különböző szintjeinek fejlesztésében a jelenleg használatban lévő, a sofőr mindenkori figyelmét és felügyeletét igénylő L2, és a jövő szinte mindennel megbirkózó, és teljesen magára hagyható L4-es rendszerei között van egy korábban inkább csak elméleti L3-as fokozat is, amely iránt korábban nem sok autógyártó érdeklődött, és vannak akik át is akarják ugrani.

A legfontosabb különbség, hogy L3-tól felfelé már jogilag nem mi vezetünk, hanem az autóé a felelősség. A differenciálás innentől kezdve abban rejlik, hogy ez a mondat milyen feltételekkel igaz. A hármas fokozatnál nagyon szűk feltételek között veszi át az autó a sofőr szerepét, és megkérhet minket, hogy vegyük vissza az irányítást. L4-est már elvileg jogsi nélkül is lehet majd használni, mivel az már nem adja vissza a volánt, ám lehet, hogy bizonyos extrém körülményeket, mondjuk a hóvihart, vagy a térképen sem szereplő földutakat kizárja a gyártó. Az L5 lesz az a szint, ami kis túlzással már a Holdon is boldogul.

A Mercedes nemrég ebbe az űrbe tört be, és az autógyártók közül elsőként kihozott egy L3-as rendszert, amely kezdetben pár európai országra volt korlátozva, most pedig már az Egyesült Államokban is használható. Ez csak előre meghatározott autópálya szakaszokon, jó időben, 60 km/h alatt, sávváltás nélkül és akkor működik, ha előttünk is halad egy kvázi felvezető autó. Magyarul, autópálya viszonyokra fordítva, tiszta időben, dugóban használható.

Most a BMW hivatalosan is engedélyt kapott a német közlekedési hatóságtól, hogy hasonló szolgáltatással álljon elő az ország útjain – ezt pedig még idén be is vezetik az új 7-es sorozattal.

A vállalat tájékoztatása szerint a korlátozások itt is a 60 km/h sebesség alá és autópályára korlátozzák majd a szolgáltatást, de a többi feltételt még nem hozták nyilvánosságra. A stuttgarti csapathoz hasonlóan a bajorok is azon fognak dolgozni, hogy növeljék a maximális sebesség felső határát.

Kaliforniában is vezethet önállóan a Mercedes Drive Pilot

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.