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
auto
2024. 07. 19. péntek

Hatalmas a nyomás a General Motors-on, miután a Stellantis is megegyezett a sztrájkolókkal

üzlet
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

FRISSÍTÉS: Cikkünket frissítettük a GM megállapodás részleteivel.

Miközben egyre kilátástalanabbnak tűnt az amerikai autóipar hét hete tartó sztrájkja, ahol mindkét oldal mereven ragaszkodott álláspontjához, hirtelen megállapodás született a Ford és a szakszervezet, az UAW között.

Három nappal később a Stellantis is bejelentette, hogy egyességre jutottak, így már csak egy autógyártónál állnak a gyártósorok – írja a Reuters.

Nyomásgyakorlás

A szakszervezet most nem egyben, hanem külön-külön tárgyalt a három nagy amerikai autógyártóval, megpróbálva megtörni abból fakadó erejüket, hogy korábban ők is egységes frontot képviseltek és azonos feltételekkel írtak alá bérmegállapodásokat.

Bár sokáig hatalmas szakadék mutatkozott a sztrájkolók 40 százalékos béremelés-követelése, és az autógyártók 20 százalékos ajánlata között, végül mindkét oldal tudott engedni kicsit. A szakszervezet sztrájkalapja sem végtelen – ebből támogatják a munkabeszüntető dolgozókat -, és az autógyártók veszteségei is az egekig nőttek, a Ford például 1,3 milliárdos kiesésről beszél.

A Ford végül október 25-én 25 százalékos ajánlattal és egyéb juttatásokkal állt elő, amelyeket a következő négy évben kapnak meg a munkatársak, míg a Stellantis október 28-án szintén ekkora alap emelésről számolt be, de a legjobban keresőknél, az inflációkövetésről szóló kiegészítéssel pedig ez akár 33 százalék is lehet 2028 áprilisáig bezárólag. Így a főállású órabérek 30-42 dollár között változnak majd tapasztalattól és beosztástól függően, a legrosszabbul kereső idénymunkásoknál pedig 165 százalékkal nő majd a kereset.

Cadillac Escalade. Forrás: Cadillac

Míg azonban a megállapodások ratifikációjára várva a szakszervezet már most megkérte tagjait, térjenek vissza a Ford és a Stellantis gyáraiba, a GM-nél a sztrájk kiszélesítését rendelték el.

A Mary Barra által vezetett autóipari óriás még mindig nem jutott egyességre velük, az UAW pedig most bevonta a munkabeszüntetésbe a cég Spring Hillben található 4000 fős motorgyárát, amely az egyik legfontosabb kategória, a nagyméretű pickupok hajtóműveit gyártja. A sztrájk már korábban elérte a texasi üzemüket, ahol három másik, Amerikában népszerű nagyméretű SUV készül.

Lassít villanyautós tervein a General Motors

A GM hajthatatlanságának oka állítólag részben az idénymunkások kérdése, részben pedig a nyugdíjemelési követelés. Náluk ugyanis jóval több nyugdíjas van, mint a másik két cégnél, így többe kerülne a 2007 előtt munkába állókra vonatkozó követelések elfogadása. (Amerikában is van valami nagyon minimális állami szociális rendszer, de a nyugdíjakat legtöbbször a cégek erre fenntartott alapjai fizetik volt munkatársaiknak).

A GM szerint a sztrájk heti 400 millió dollárjukba kerül.

FRISSÍTÉS: A cikk megírása és publikálása között eltelt éjszakán megegyezett végül a GM is a szakszervezettel. A részletek nagyon hasonlóak a Ford és Stellantis megállapodásokhoz, 11 százalékos azonnali, és négy év alatt további 14 százalékos emelést kötöttek ki, ami összesen 25 százaléknak felel meg. Az inflációkövető kiegészítéssel az emelés összesen 30 százalékos is lehet. A két problémás pontban is sikerült dűlőre jutni, így a legalacsonyabb keresetűek 150 százalékos emelést, a nyugdíjasok, vagy özvegyeik pedig ötször 500 dollárt egyszeri kifizetést kapnak. Abban is megállapodtak, hogy mostantól az Ultium akkugyárak munkásai is a fenti kollektív szerződés alá tartoznak.

Visszatérhetnek a dolgozók a Ford gyáraiba

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.