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
auto
2024. 11. 22. péntek

Ezért buknak el a Teslák a német műszaki vizsgán

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

Németországban az első három év után, a továbbiakban pedig kétévente kell az autókat műszakiztatni, és az egyik legnagyobb szervezet, amely ezt a vizsgálatot elvégezheti az a TÜV. A vállalat minden évben készít is egy listát arról, hogy az egyes típusok hány százaléka bukik el a vizsgán, és a legújabb számok meglepetéssel szolgáltak.

Ha kicsit megkapargatjuk a felszíni rozsdát, akkor azonban érthetőbb az eredmény.

Fékezni kell

A felmérés, melynek részletesebb változata az Auto Bild gondozásában vásárolható meg, egy ingyenes kedvcsinálóban külön kiemelte a 2-3 és a 12-13 éves korcsoportot, és talán nem meglepő, hogy utóbbinál a legjobb helyezett, a győri Audi TT is 15 százalékos bukást produkált, a legrosszabb Dacia Loganoknak pedig 41 százalékuk nem ment át a rostán. Mégsem erről beszél mindenki, hanem a 2-3 éves autókról, ahol az utolsó helyen a Tesla Model 3 végzett közel 15 százalékos bukási rátával – ez háromszor magasabb, mint az évjárat átlaga.

A legjobb 2-3 éves autók Bukási ráta (%)
VW Golf Sportsvan 2,0
Audi Q2 2,1
Audi TT 2,5

 

A legrosszabb 2-3 éves autók Bukási ráta (%)
Seat Alhambra 10,3
Dacia Logan 11,4
Tesla Model 3 14,7

A szakemberek két fő okot jelöltek meg a legolcsóbb Teslánál, ami egyébként megegyezett a villanyautók eredményeiből kiemelt általános véleményükkel is.

Az egyik, hogy a nehéz tömeg miatt a felfüggesztések hajlamosak a villanyautóknál hamarabb tönkremenni, és ez a Model 3-ra is igaz. Itt hozzátennénk, hogy a 2021-ig gyártott példányok egyik ismert hibája volt ez, azóta elméletileg alkatrészt váltottak és javult a helyzet, de akinek régebbi példánya van, érdemes átvizsgáltatnia még a garancia lejárta előtt. A vizsgálatba a 2022 júliusa és 2023 júniusa között a vizsgapontokon megjelenő autókat vonták be, így a 2019 és 2021 tavasza között gyártott hármasok kerülhettek be a merítésbe.

A villanyautók nagyobb tömege, mint magyarázat, egyébként nem biztos, hogy minden típusnál megállja a helyét, a Model 3 például történetesen akkukapacitástól és kémiától függően 1611 és 1847 kg között van, míg egy hasonló 3-as BMW 1450-1965 kg közé esik.

A legjobb 4-5 éves autók Bukási ráta (%)
VW Golf Sportsvan és T-Roc 4,2 / 4,2
VW T-Cross 4,6
Audi A6/A7 4,7

 

A legrosszabb 4-5 éves autók Bukási ráta (%)
BMW 2-es 17,6
VW Sharan 17,7
BMW X5/X6 17,9

A másik fő problémaforrás a fékek terén volt tapasztalható, azok ugyanis sokszor nem érték el az előírt minimális hatást. A jelenség ismert, és arra vezethető vissza, hogy a villanyautók keveset használják a hagyományos fékjeiket, többnyire inkább visszatöltik az energiát. Emiatt viszont gyakran felületi rozsda jelenik meg a tárcsákon, és akár a fékfolyadék is levegőssé válhat.

A TÜV szerint a megoldás az, hogy néha tessék egy erőteljesebbet fékezni.

A legjobb 6-7 éves autók Bukási ráta (%)
Mazda CX-3 6,5
Audi TT 7,2
VW Golf Sportsvan 7,3

 

A legrosszabb 6-7 éves autók Bukási ráta (%)
Dacia Duster 24,6
BMW 5-ös/6-os 24,8
Dacia Dokker 25,9

Hogy a Model 3 miért szerepelt mégis rosszabbul a többi villanyautóhoz képest is (a gyártó többi típusa nem volt a felmérésben), annak fő oka az lehet a TÜV szerint, hogy a Teslánál nincs kötelező éves szerviz, ezért az autók jórészénél csak a vizsgán derülnek ki a problémák. Az adatokat böngészve egy másik lényeges faktor a futásteljesítmény lehetett. Míg a villanyautóknál kiemelkedően végző VW e-Golfok (2,6%) átlaga 30 ezer megtett kilométert, a második Renault Zoe (5,1%) pedig 27 ezret mutatott, addig a Model 3 esetében az átlag 2-3 éves autót 55 ezer kilométeren át használták.

A legjobb 8-9 éves autók Bukási ráta (%)
Mercedes-Benz B-osztály 10,5
Suzuki SX4 10,8
VW Golf Sportsvan 10,9

 

A legrosszabb 8-9 éves autók Bukási ráta (%)
Dacia Logan 29,1
Fiat Punto 29,7
Dacia Dokker 32,2

Mi azért úgy gondoljuk, hogy bármilyen autója is van valakinek, műszaki vizsga előtt el szokta vinni a szerelőhöz, így javasolnánk a márka kétéves, opcionális szervizidőpontját, amit, saját tapasztalatunk alapján, ennél a modellnél korrekt áron kínálnak.

A legjobb 10-11 éves autók Bukási ráta (%)
Audi TT 12,3
Mercedes-Benz B-osztály 14,6
VW Touareg 15,6

 

A legrosszabb 10-11 éves autók Bukási ráta (%)
Renault Clio 34,6
Dacia Logan 35,5
Renault Twingo 36,2

Bár a villanyautóknál el szoktuk mondani, hogy sok olyan szervizköltség megspórolható, ami egy belsőégésű motorosnál sok pénzbe tud kerülni (olaj és olajszűrő cserék, vízpumpa, kuplung, gyakori fékbetét csere stb.), ezeknek a járműveknek is vannak kopó alkatrészei, így nem érdemes elhanyagolni őket.

A legjobb 12-13 éves autók Bukási ráta (%)
Audi TT 15,0
VW Golf Plus 20,7
Toyota RAV4 21,3

 

A legrosszabb 12-13 éves autók Bukási ráta (%)
Nissan Qashqai 38,8
Renault Twingo 39,9
Dacia Logan 40,9

Címlapkép: Nyers Tamás.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.