PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS92YXNhcmxhcy9hamFubGF0b2svZXYtMjAyNC8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWFsbGFtaXRhbW9nYXRhcyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS92YXNhcmxhcy9hamFubGF0b2svZXYtMjAyNC8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWxlYWRiYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1faWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9jb250ZW50PWFsbGFtaXRhbW9nYXRhcycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYva2lhLWV2LXJhbmdlLTYwMHg1MDAtMDYxOC5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA2L2tpYS1ldi1yYW5nZS0xMzAweDYwMC0wNjE4LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDYva2lhLWV2LXJhbmdlLTEzMDB4NjAwLTA2MTgucG5nIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4= Amióta a Tesla meghirdette a negyedévente esedékes szavazását, oldalunk és podcastunk folyamatosan arra kéri a magyar villanyautósokat, hogy szavazzanak a hozzánk tervezett legesélyesebb új töltőhelyszínekre. Eddig jól állunk, de ilyen szoros talán még soha nem volt a verseny. Hajrá Ennél szorosabb talán nem is lehetne a 2023 téli Supercharger szavazás, amelynek első tíz helyezettje között öt magyar helyszín található. Ezek közül Paksnak és Békéscsabának van jó esélye, hogy a Top 5-ben végezzen, és felkerüljön a Tesla térképére, de Keszthely is csak egy vastagabb paraszthajszállal van lemaradva. A legnépszerűbb helyszínek között most nagyon kicsi a különbség, pár száz szavazat akár ki is üthet egy magyar várost, de a matek fordítva is működik, Keszthely is felkerülhet még a listára. Az első helyezett Bacău (Bákó) mindössze 266 szavazattal vezet Paks előtt, de a magyar városnak hátrafelé sem árt néznie, ugyanis Deva (Déva) csak 74-gyel van lemaradva mögötte. A román várost Békéscsaba 235-tel követi a negyedik helyen, a megvalósításra kijelölendő Top 5 utolsó helyén pedig a Moldovához közeli Iași (Jászvásár) található mindössze 49 szavazattal lemaradva. A 2023 téli Supercharger szavazás állása 2024.01.03-án. Matematikailag leginkább a hatodik helyezett Keszthelynek (-513 szavazat), illetve a hetedik Focșaninak (Foksány, -1083) van még esélye, hogy megostromolja a jelenlegi éllovasok listáját, innen lefelé, Balatonfüredtől kezdve már 3-4 ezres lemaradások vannak. A fentiek alapján tehát még bármi lehet, akár be is kerülhet Keszthely, de akár ki is eshet egy magyar város a listáról, ezért ismét arra kérnénk minden villanyautóst, aki még nem szavazott, hogy regisztráljon egy ingyenes Tesla fiókot, és adja le voksát a neki legszimpatikusabb öt helyszínre. Lehetőleg Paks, Békéscsaba és Keszthely legyen közöttük, hogy bebiztosítsuk a helyüket. Regisztrálni, illetve szavazni ezen a linken lehet. Hogy ez a kör mikor zárul, azt nem tudjuk, akár már holnap, vagy hetek múlva is lezárhatják a szavazást, így javasolt minél előbb cselekedni. A legújabb helyszín, Székesfehérvár, karácsony előtt nyílt meg. Hazánkban közel 50.000 tisztán elektromos autó található, így legjobb esetben is csak a tulajdonsok harmada szavazott eddig ebben a körben, de ha a többiek is szánnak rá öt percet, három újabb helyszínnel bővülhet a hazai nagy teljesítményű töltők listája. Ha autónként átlagosan két sofőrrel számolunk, akkor akár 100 ezer Tesla fiók is elférne a magyar okostelefonokon. Háttér Bár a Tesla, mint autógyártó, kereskedés és szerviz, csak 2021 májusától van jelen hazánkban, töltőhálózata már sokkal korábban, 2017 decemberének végén megnyitott Magyarországon. Az első kettő, Győrben, illetve Sormáson található töltőállomásokat 2019-ben Törökbálint, Fót, Szeged, Debrecen és Miskolc, 2022-ben Szigetszentmiklós, 2023-ban pedig Óbuda és Székesfehérvár követték, így mostanra 10 helyszínen 116 nagy teljesítményű oszlop várja az autósokat. Tavaly december óta pedig ezek közül a győri és sormási helyszínek kivételével minden töltő elérhető már más márkák autói előtt is. A miskolci Supercharger. Fotó: Gergely Zsolt A töltőhelyszínek többségét a vállalat saját szakembergárdája választja ki, és főként a flottájuk adataira, a tulajdonosok vezetési szokásaira támaszkodnak, de egy ideje rendszeres, negyedéves szavazással is lehet segíteni a munkát. A vállalat régiónként és körönként 5-5 nyertest hirdet, ezek a városok pedig bekerülnek a töltőtelepítési tervekbe. A sárga csillaggal jelölt helyszínek nyertek korábban. Hazánk eddig parádésan szerepelt ebben a versenyben, az elmúlt másfél évben ugyanis hét új magyar város, Kecskemét, Füzesabony, Nyíregyháza, Pécs, Siófok, Szolnok és Szombathely is a nyertesek listáján volt, így 2026-ig várhatóan legalább ennyi új töltőt telepít majd a cég hazánkban. A szavazás messze nem csak a teslások belügye, hiszen a vállalat hazai helyszíneinek 80 százaléka nyitott a többi márka autósai előtt is, és úgy tudjuk, a tervek szerint végül mindegyik megnyitja majd kapuit. Az autógyártó hálózatának előnye, hogy helyszínenként 8-20 darab nagy teljesítményű oszlopot raknak le, így viszonylag ritka a sorban állás és – a megfelelő teljesítmény felvételére alkalmas autóval – csak 20-30 percet kell a töltésre szánni. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!