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
auto
2024. 05. 29. szerda

Villanyautósok, bele kellene húzni egy kicsit!

Amióta a Tesla meghirdette a negyedévente esedékes szavazását, oldalunk és podcastunk folyamatosan arra kéri a magyar villanyautósokat, hogy szavazzanak a hozzánk tervezett legesélyesebb új töltőhelyszínekre.

Eddig jól állunk, de ilyen szoros talán még soha nem volt a verseny.

Hajrá

Ennél szorosabb talán nem is lehetne a 2023 téli Supercharger szavazás, amelynek első tíz helyezettje között öt magyar helyszín található. Ezek közül Paksnak és Békéscsabának van jó esélye, hogy a Top 5-ben végezzen, és felkerüljön a Tesla térképére, de Keszthely is csak egy vastagabb paraszthajszállal van lemaradva.

A legnépszerűbb helyszínek között most nagyon kicsi a különbség, pár száz szavazat akár ki is üthet egy magyar várost, de a matek fordítva is működik, Keszthely is felkerülhet még a listára.

Az első helyezett Bacău (Bákó) mindössze 266 szavazattal vezet Paks előtt, de a magyar városnak hátrafelé sem árt néznie, ugyanis Deva (Déva) csak 74-gyel van lemaradva mögötte. A román várost Békéscsaba 235-tel követi a negyedik helyen, a megvalósításra kijelölendő Top 5 utolsó helyén pedig a Moldovához közeli Iași (Jászvásár) található mindössze 49 szavazattal lemaradva.

A 2023 téli Supercharger szavazás állása 2024.01.03-án.

Matematikailag leginkább a hatodik helyezett Keszthelynek (-513 szavazat), illetve a hetedik Focșaninak (Foksány, -1083) van még esélye, hogy megostromolja a jelenlegi éllovasok listáját, innen lefelé, Balatonfüredtől kezdve már 3-4 ezres lemaradások vannak.

A fentiek alapján tehát még bármi lehet, akár be is kerülhet Keszthely, de akár ki is eshet egy magyar város a listáról, ezért ismét arra kérnénk minden villanyautóst, aki még nem szavazott, hogy regisztráljon egy ingyenes Tesla fiókot, és adja le voksát a neki legszimpatikusabb öt helyszínre. Lehetőleg Paks, Békéscsaba és Keszthely legyen közöttük, hogy bebiztosítsuk a helyüket. Regisztrálni, illetve szavazni ezen a linken lehet. Hogy ez a kör mikor zárul, azt nem tudjuk, akár már holnap, vagy hetek múlva is lezárhatják a szavazást, így javasolt minél előbb cselekedni.

A legújabb helyszín, Székesfehérvár, karácsony előtt nyílt meg.

Hazánkban közel 50.000 tisztán elektromos autó található, így legjobb esetben is csak a tulajdonsok harmada szavazott eddig ebben a körben, de ha a többiek is szánnak rá öt percet, három újabb helyszínnel bővülhet a hazai nagy teljesítményű töltők listája. Ha autónként átlagosan két sofőrrel számolunk, akkor akár 100 ezer Tesla fiók is elférne a magyar okostelefonokon.

Háttér

Bár a Tesla, mint autógyártó, kereskedés és szerviz, csak 2021 májusától van jelen hazánkban, töltőhálózata már sokkal korábban, 2017 decemberének végén megnyitott Magyarországon. Az első kettő, Győrben, illetve Sormáson található töltőállomásokat 2019-ben Törökbálint, Fót, Szeged, Debrecen és Miskolc, 2022-ben Szigetszentmiklós, 2023-ban pedig Óbuda és Székesfehérvár követték, így mostanra 10 helyszínen 116 nagy teljesítményű oszlop várja az autósokat. Tavaly december óta pedig ezek közül a győri és sormási helyszínek kivételével minden töltő elérhető már más márkák autói előtt is.

A miskolci Supercharger. Fotó: Gergely Zsolt

A töltőhelyszínek többségét a vállalat saját szakembergárdája választja ki, és főként a flottájuk adataira, a tulajdonosok vezetési szokásaira támaszkodnak, de egy ideje rendszeres, negyedéves szavazással is lehet segíteni a munkát. A vállalat régiónként és körönként 5-5 nyertest hirdet, ezek a városok pedig bekerülnek a töltőtelepítési tervekbe.

A sárga csillaggal jelölt helyszínek nyertek korábban.

Hazánk eddig parádésan szerepelt ebben a versenyben, az elmúlt másfél évben ugyanis hét új magyar város, Kecskemét, Füzesabony, Nyíregyháza, Pécs, Siófok, Szolnok és Szombathely is a nyertesek listáján volt, így 2026-ig várhatóan legalább ennyi új töltőt telepít majd a cég hazánkban.

A szavazás messze nem csak a teslások belügye, hiszen a vállalat hazai helyszíneinek 80 százaléka nyitott a többi márka autósai előtt is, és úgy tudjuk, a tervek szerint végül mindegyik megnyitja majd kapuit. Az autógyártó hálózatának előnye, hogy helyszínenként 8-20 darab nagy teljesítményű oszlopot raknak le, így viszonylag ritka a sorban állás és – a megfelelő teljesítmény felvételére alkalmas autóval – csak 20-30 percet kell a töltésre szánni.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.