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
auto

Több mint hárommillió autót adott el tavaly a BYD

elektromos autó piac
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

Brutális év végi hajrával a BYD elérte a 2023-ra kitűzött 3-3,6 millió közé belőtt értékesítési célját, és a negyedik negyedévben beelőzték a Teslát is.

Már nem kell kérdőjel a mondat végére, ha azt írjuk: ez a kínai márka az új elektromos népautó.

Jókor váltottak

A BYD 1995-ben akkugyártóként kezdte, az autós üzletágat mindössze 21 éve, 2003-ban alapították. 2022-ben aztán mostanra busásan kifizetődő stratégiai döntést hoztak márciusban befejezték a hagyományos, tisztán belső égésű motoros típusok gyártását, és innentől kezdve csak plug-in hibrid, valamint elektromos modelleket kínálnak.

Az autógyártó portfóliójának jelentős részét az olcsóbb modellek teszik ki, ez a stratégia pedig a darabszámok tekintetében mindenképp kifizetődőnek látszik, ugyanis

2023-ban 3.024.417 járművet adtak el.

Számításaink szerint ezzel, a Volkswagent maguk mögé utasítva, megszerezték a kínai piac első helyét is – a végleges adatokra még pár napot, vagy hetet várni kell.

A vállalat járművei és energiatárolói révén tavaly 151 GWh akkukapacitást helyezett üzembe a világon – írja a CnEVPost kínai villanyautós oldal.

A BYD Auto eladásainak 99 százalékét a személyautók tették ki, teherjárműből 11 ezret adtak el. Ennél is érdekesebb a plug-in hibrid kontra elektromos eladások arányának változása előbbiek között.

Tavaly 73 százalékos növekedéssel, 1.574.822 tisztán elektromos személyautót adtak el, míg 1.438.084 volt a PHEV-típus. Az utóbbi években a PHEV eladások erősödése látszott, de ez tavaly már kezdett ismét az elektromos típusok felé tolódni, 2023 utolsó három hónapjában pedig 56-44 százalékra változott a villanyautók javára.

A negyedik negyedévről szólva mindenképp ki kell emelni, hogy a gyártó 526 ezer tisztán elektromos modellt adott el, amivel feltehetőleg beelőzte a Teslát is.

A cikk írásakor az amerikai márka számai még nem ismertek, de 480 ezer darab környékére várhatóak. 2024-ben szinte biztos, hogy a kínai gyártó veszi át az első helyet a világpiacon. A BYD eladásai 92 százalékát jelenleg még a hazai piac teszi ki, de az idei évben valószínűleg ez is változni fog.

A két autógyártó piaci stratégiája, modellpalettája és jövedelmezősége merőben eltérő, de figyelemre méltó, hogy 2023-ban, és valószínűleg 2024-ben is ez a két márka vezeti majd az elektromos autók globális listáját - a nagy hagyományos gyártók várhatóan nem fogják tudni beérni őket. A két cég egyébként üzleti partner is, mivel a BYD szállítja a Berlinben készülő Tesla Model Y kisakkus változatának akkucelláit.

A BYD 2023 év végén jelentette be, hogy hazánkban, Szeged mellett építi meg első európai gyárát.

Szegeden épít autógyárat a kínai BYD

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.