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
auto
2024. 04. 27. szombat

Több mint hárommillió autót adott el tavaly a BYD

elektromos autó piac

Brutális év végi hajrával a BYD elérte a 2023-ra kitűzött 3-3,6 millió közé belőtt értékesítési célját, és a negyedik negyedévben beelőzték a Teslát is.

Már nem kell kérdőjel a mondat végére, ha azt írjuk: ez a kínai márka az új elektromos népautó.

Jókor váltottak

A BYD 1995-ben akkugyártóként kezdte, az autós üzletágat mindössze 21 éve, 2003-ban alapították. 2022-ben aztán mostanra busásan kifizetődő stratégiai döntést hoztak márciusban befejezték a hagyományos, tisztán belső égésű motoros típusok gyártását, és innentől kezdve csak plug-in hibrid, valamint elektromos modelleket kínálnak.

Az autógyártó portfóliójának jelentős részét az olcsóbb modellek teszik ki, ez a stratégia pedig a darabszámok tekintetében mindenképp kifizetődőnek látszik, ugyanis

2023-ban 3.024.417 járművet adtak el.

Számításaink szerint ezzel, a Volkswagent maguk mögé utasítva, megszerezték a kínai piac első helyét is – a végleges adatokra még pár napot, vagy hetet várni kell.

A vállalat járművei és energiatárolói révén tavaly 151 GWh akkukapacitást helyezett üzembe a világon – írja a CnEVPost kínai villanyautós oldal.

A BYD Auto eladásainak 99 százalékét a személyautók tették ki, teherjárműből 11 ezret adtak el. Ennél is érdekesebb a plug-in hibrid kontra elektromos eladások arányának változása előbbiek között.

Tavaly 73 százalékos növekedéssel, 1.574.822 tisztán elektromos személyautót adtak el, míg 1.438.084 volt a PHEV-típus. Az utóbbi években a PHEV eladások erősödése látszott, de ez tavaly már kezdett ismét az elektromos típusok felé tolódni, 2023 utolsó három hónapjában pedig 56-44 százalékra változott a villanyautók javára.

A negyedik negyedévről szólva mindenképp ki kell emelni, hogy a gyártó 526 ezer tisztán elektromos modellt adott el, amivel feltehetőleg beelőzte a Teslát is.

A cikk írásakor az amerikai márka számai még nem ismertek, de 480 ezer darab környékére várhatóak. 2024-ben szinte biztos, hogy a kínai gyártó veszi át az első helyet a világpiacon. A BYD eladásai 92 százalékát jelenleg még a hazai piac teszi ki, de az idei évben valószínűleg ez is változni fog.

A két autógyártó piaci stratégiája, modellpalettája és jövedelmezősége merőben eltérő, de figyelemre méltó, hogy 2023-ban, és valószínűleg 2024-ben is ez a két márka vezeti majd az elektromos autók globális listáját - a nagy hagyományos gyártók várhatóan nem fogják tudni beérni őket. A két cég egyébként üzleti partner is, mivel a BYD szállítja a Berlinben készülő Tesla Model Y kisakkus változatának akkucelláit.

A BYD 2023 év végén jelentette be, hogy hazánkban, Szeged mellett építi meg első európai gyárát.

Szegeden épít autógyárat a kínai BYD

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.