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
auto

Több, mint kétmillió tisztán elektromos autót adtak el Európában

elektromos autó piac
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

Az ACEA, az európai autógyártók szövetségének legfrissebb jelentése szerint, 2023-ban 13,8 százalékkal 12,85 millióra nőtt a kontinensen eladott személyautók száma, és ezek közül egy hajszállal több mint kétmillió tisztán elektromos volt.

28 százalékos növekedés után, 15,7 százalékra nőtt a piaci részesedésük.

Betörtek

A tisztán elektromos autók rangsorát ismét a Cleantechnicától vettük át, amely évek óta az adataink forrása, és ahogy ezt már a globális ranglistánál említettük, a top 20-at megtisztítottuk a konnektoros hibridektől – ezért található itt most csak 18 típus.

Az első két helyezett nem okoz meglepetést, hiszen tudjuk, hogy a Model Y Európa legnagyobb darabszámban eladott új autója volt tavaly, így természetes, hogy az elektromos listát is megnyerte, a modellfrissítés pedig ismét 100 ezer fölé tolta a szedán testvér Model 3 számait, ami így ezüstérmes lett.

A harmadik helyet 2023-ban a Volkswagen ID.4 szerezte meg, míg a negyedik, 50 százalékos növekedéssel a cseh köntöst viselő testvére az Enyaq lett. A Škoda egyetlen tisztán elektromos autójának eladásai 50 százalékot nőttek.

A semmiből az ötödik helyre érkezett az MG 4, amelynek 2023 az első teljes éve a piacon, és rögtön 72 ezer fogyott belőle. A másik ID.4 testvér, Audi Q4 e-tron pedig 63 százalékos növekedéssel szorosan követte a hatodik helyen.

A lista hátralévő helyein a Volkswagen ID.3, a Renault Megane, a Cupra Born és a Dacia Spring tudták mérhetően növelni eladásaikat, míg a Fiat 500e, a Peugeot e-208 és a Kia Niro EV eladásai stagnáltak, vagy enyhén csökkentek - pedig utóbbi kettő tavaly meg is újult.

Az autógyártók rangsorát, a tisztán elektromos modellekre és az európai piacra szűkítve, most sem közölte forrásunk, de ha hozzávesszük a konnektoros hibrideket is, akkor Tesla, BMW, Volkswagen lett a sorrend, míg konszern szinten Volkswagen Csoport, Stellantis, Tesla az első három.

Egyéb források alapján azért azt tudjuk, hogy a Volkswagen Csoport 472 ezer, a Tesla 365 ezer, a Stellantis pedig nagyjából 286 ezer tisztán elektromos autót adott el az EU, az EFTA tagországok és az Egyesült Királyság területén, így valószínűleg ez a három cég van a dobogón.

Az ACEA adataiból egyébként képet kapunk a különböző üzemanyagok, hajtásláncok eladásainak változásáról is. A villanyautók piaci részesedése 15,7 százalékra emelkedett, míg a dízeleké 11,9, a plug-in hibrideké pedig 7,7 százalékra csökkent.

A tisztán belső égésű motoros autók aránya az újautó-piacon 2022-ben még 50 százalék felett volt, tavaly viszont már 47,6 százalékra csökkent. Ezzel szemben most már szinte minden negyedik autó konnektorról tölthető volt.

Elkészült a lista: ezek voltak a világ lenépszerűbb elektromos autói 2023-ban

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás