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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Kaliforniában már annyi a villanyautó, hogy a jövedéki adó leváltását tesztelik

egyéb
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

Amerika legnépesebb államában már az eladott új autók negyede tisztán elektromos, a teljes flottában, viszont csak 3 százalék körüli az arányuk.

Már mégis a jövőt tesztelik.

Csökkenő bevételek

Egy kaliforniai autós átlagosan 300 dollárt fizet évente útadóban – közvetett módon, a benzinkútnál tankolt üzemanyagon keresztül, egy literenként 15 centes díj formájában. Az így beszedett összeg nagyjából 80 százalékát fedezi az évi 8,5 milliárd dolláros útkarbantartási költségeknek.

Csakhogy az elmúlt 15 évben jelentősen csökkent a flotta fogyasztása, a trendet pedig fokozza az újautó-eladásokból 2023-ban már 25 százalékot kihasító villanyautók növekvő száma.

Jelenleg a tisztán elektromos modellek tulajdonosai évi 118 dollár útadót fizetnek az államban a kieső bevételek kompenzálásra, de a helyi közlekedési hatóság (Caltrans) szerint 10 év múlva már évi 4,4 milliárd dolláros bevételkiesést jelentenek majd a villanyautók Kaliforniának.

Próbaüzem

Ezért elkezdték az adatgyűjtést és az opciók tesztelését azzal kapcsolatban, hogy milyen új rendszer válthatná az üzemanyagok árához adott jövedéki adót.

Fontos, hogy a majdan bevezetendő rendszer nemcsak a villanyautókra vonatkozik majd, és nem a benzin jövedéki adója melletti új sarc, hanem azt váltaná ki.

Az előzetes vizsgálatok 5000 autó bevonásával kilenc hónapig tartottak, és az eredmények alapján most augusztustól jövő január végéig egy féléves önkéntes tesztidőszak indul.

Ennek értelmében, ha valaki belép a programba, akkor három opció közül választhat.

Kérhet egy GPS képes szerkezetet, amelyet az autója OBD portjához kell csatlakoztatnia. Ez nemcsak a havonta vezettet mérföldek számát küldi be, de a GPS adatok segítségével a lebonyolítást végző cég automatikusan levonja az államon kívül, privát utakon, vagy szuverén törzsi területen lepergetett távolságot. Ezután személyes adatokat törlik, a díjszámításhoz csak a releváns mérföldek számát továbbítják a Caltransnak.

Egy másik lehetséges verzió akkor opció, hogy ha modernebb autónk van, amely rendelkezik online fiókkal az autó gyártójánál. Ilyenkor nem szükséges extra eszköz az autóba, csak digitális hozzáférést kell biztosítani a program lebonyolítójának a megfelelő adatokhoz.

A harmadik lehetőség, hogy szimplán a kocsi kilométerszámlálójának fotójával jelenti le havonta a tulajdonos az adatokat – de ilyenkor a teljes megtett távot úgy számolják, hogy az mind kaliforniai közúton történt, azaz minden mérföld után fizetni kell.

A tarifa szempontjából is két opció van. Az egyik egy fix, mérföldenként 3 centes díj, a másik viszont figyelembe veszi a szövetségi EPA környezetvédelmi hatóság által az adott típusra számított fogyasztást és eszerint számolja ki a díjat 2, 3 vagy 4 centtel. A tarifa szempontjából nem lehet választani a tesztprogramban, a két opció között véletlenszerűen osztják el a résztvevőket.

Fizetnek is érte

A Caltrans nem akarja, hogy a programban résztvevőket kár érje, és duplán fizessenek, ezért a belsőégésű motoros autók tulajdonosai visszakapják a tesztidőszak alatt eltankolt benzin jövedéki adóját, a villanyautósok pedig a fél évre esedékes éves regisztrációs díjat.

Emellett a résztvevők összesen 400 dollárnyi, népszerű boltokban felhasználható ajándékkártyát kapnak a program során – 100 dollárt az első, 300-at pedig a hatodik hónap végén. Ha valaki a teljes összeget meg akarja szerezni, akkor különböző mérföldköveket kell teljesítenie.

50 dollár jár már magáért a programba történő belépésért is, amit további 50 egészít ki az első hónap végén kitöltött kérdőív után.

A kezdeti 100 dollárhoz havi 30, így összesen 180 dollár jön, ha minden hónapban időre beküldtük a levezetett távolságot, 100 dollárral jutalmazzák a második kérdőív kitöltését, és 20-at kap aki a teljes hat hónapot végigcsinálta.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.