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
auto
2024. 09. 16. hétfő

Kiderült, mitől égett le a lutoni reptér parkolója

egyéb

A sajtó futószalagon gyártja a híreket, ám a hírverseny egyik nagy hátránya, hogy minden csoda csak három napig tart, nagyon ritka, hogy hónapokkal később bárki is visszamenne egy korábbi sztorihoz, hogy megkeresse, mi is lett a vége.

Mi most megpróbáljuk.

Mindent elpusztított

Ahogy arról már többször írtunk az elmúlt napokban, augusztus elsején egy kigyulladt elektromos autó okozott hatalmas károkat egy szöuli mélygarázsban – a vizsgálat még nagyon az elején tart, egyelőre a gyanú szerint a Mercedes-Benz EQE akkupakkja gyulladt ki, amelybe regionálisan egy kisebb kínai gyártó, a Farasis Energy szállítja a cellákat.

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

Lépéseket fontolgat a koreai kormány a villanyautók tűzesetei miatt

Miközben ennek kapcsán kerestünk információkat az egyik cikkhez, szembe jött velünk a lutoni reptér tavaly októberi tüzének ügyében folytatott vizsgálat lezárása, amely még márciusban történt meg, de nem igazán kapott nagy publicitást, mi sem vettük észre.

Így égett ki a lutoni kettes terminál parkolója. Forrás: Bedfordshire Fire and Rescue Service

Mint ismeretes, 2023. október 10-én az esti órákban kigyulladt a London melletti lutoni reptér egyik parkolóháza, ahol több mint 1300 autó semmisült meg és az épület is olyan mértékben károsodott, hogy teljesen el kellett bontani. A bontási munkálatokkal májusban végeztek, de már egy áprilisi jelentés szerint 790 tonna fémhulladék kiemelésénél jártak. (Ezt újrahasznosították, de a betont is bezúzták és területek feltöltéséhez fogják használni).

A kármentésben résztvevő egyik cég, az Alder & Allen kifejezetten a környezeti károk elhárításával volt megbízva. Beszámolójuk szerint ők a tűzeset utáni harmadik napon vonultak a helyszínre és fizikai akadályokkal és szivattyúkkal terelték gyűjtőkbe az oltás során keletkezett, valamint az aznapi heves esőzések miatt felgyűlt szennyezett vizet. Nyolc hét alatt összesen 11 millió liter vizet tisztítottak meg aktív szénnel és ioncserélőkkel, de a bontási munkálatokat is felügyelték környezetvédelmi szempontból. Öt helyszínen vettek mintákat akár 70 méteres mélységből is, hogy monitorozzák a talaj szennyeződését.

Ez maradt a tűz után. Forrás: On Demand News, YouTube

Lezárták a vizsgálatot

A kettes terminál parkolóját újjá fogják építeni, a munkálatok pedig előreláthatólag 37,5 millió fontba, mintegy 17 milliárd forintba kerülnek majd. Ebben már automata tűzoltórendszer is lesz. A munkálatok előreláthatólag 2025 végig tartanak, azaz a tűztől számítva két évig marad állandó parkoló nélkül a terminál.

A területileg illetékes bredforshire-i tűzoltóság még március végén adott ki egy közleményt, amely szerint lezárták a vizsgálatot, és az eredmény rövid összefoglalóját közzé is tették.

2023. október 10-én négy riasztást is kaptak a tűzoltók, az első 20:47-kor futott be és a segítség percek alatt ott volt, de nem tudták megfékezni a lángokat. 21:38-kor már kiemelt incidenssé minősítették a tüzet, amelynek eloltásában végül 15 tűzoltóautó és 100 tűzoltó vett részt. 

A március végi jelentés szerint több hatóság együttműködésével hat hónapon át folyt a nyomozás, amely során a fellelt bizonyítékok mind egy irányba mutattak:

egy autó elektromos rendszerének, vagy valamely alkatrészének meghibásodása okozta a katasztrófát.

A tűz még akkor keletkezett, amikor az autó mozgásban volt, és gyorsan terjedt a környező alkatrészekre. A tulajdonos megkísérelte az oltást, de a lángok erősebbnek bizonyultak és hamarosan több parkoló járműre is átterjedtek.

A jelentés kiemeli, hogy a tüzet okozó autó hagyományos dízelmeghajtású volt, sem mild-hibrid, sem plug-in hibrid hajtáslánccal nem rendelkezett.

A tűzoltóság még márciusban idén nyárra ígérte a részletes jelentés kiadását, ám ez mostanáig nem jelent meg.

A lutoni tűzeset abból a szempontból érdekes, hogy a villanyautók kapcsán halljuk, hogy az rendben van, hogy a statisztikák szerint ritkábban gyulladnak ki, de ha mégis baj van képtelenség megfékezni az akkumulátortüzet.

Ez viszont a Fremantle Highway autószállító tüze után most egy éven belül már a második olyan eset, ahol hagyományos autó okoz zárt térben, parkolóházban, hajó gyomrában tüzet, mégsem lehet eloltani azt.

Félezer villanyautó sértetlen a Fremantle Highway fedélzetén

Ahogy azt a különböző katasztrófavédelmi és tűzoltósági szakértők már többször elmondták, a modern autókban, meghajtástól függetlenül, rengeteg éghető anyag, gumik, műanyagok, kenőanyagok vannak, amelyek gyorsan táplálják a felcsapó lángokat.

Címlapkép: On Demand News, YouTube

Dízelautó okozhatta a lutoni repülőtér parkolóját megsemmisítő tüzet

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.