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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Új, vagy csak olcsóbb Teslák érkeznek 2025 első felében?

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

Nem kis meglepetésre egy különleges, olcsóbb Model 3 változattal állt elő a Tesla, amely egyelőre csak Mexikóban érhető el. A szövet ülések, az ülés és kormányfűtés száműzése, valamint a hátsó képernyő elhagyása egymillió forintnak megfelelő árcsökkentést eredményezett.

És ismét táptalajt adott a találgatásoknak.

Szemantika

A mostani változások ismét felerősítik azt a teóriát, hogy a 2025 első felére beharangozott olcsóbb modell nem teljesen új autót jelent, hanem csak egy új, alacsonyabb felszereltségi szintet kap majd a Model 3 és Y.

A vállalat még 2023 elején jelentette be, hogy a robotaxi mellett készül egy kisebb, olcsóbb, 25 ezer dolláros autóval is, ám Elon Musk idén év elején úgy döntött, hogy változtat a terveken.

Több olcsóbb modellel készül a Tesla

Az új felállás szerint szétválasztották a robotaxi és az olcsóbb modell(ek) terveit. Mivel előbbi úgyis később kerül csak gyártásba, van idő kikísérletezni az ehhez fejlesztett új gyártástechnológiákat, ám ez nem fogja hátráltatni a paletta szélesítését lefelé.

A vállalat 2024 első negyedéves pénzügyi jelentésében úgy fogalmazott, hogy felgyorsítják, előre hozzák az eredetileg 2025 második felére beharangozott terveket, amelyek olcsóbb modelleket is jelentenek. A cél az, hogy rövidebb fejlesztési idővel és kisebb beruházással a meglévő gyártósorokon gyártható autókkal álljanak elő – ezek kapacitását pedig kétmillióról hárommillióra növeljék.

Az ominózus rész a cég jelentésében. Indulhat a szövegelemzés és tenyérjóslás.

Bár a vállalat hozzátette, hogy az olcsóbb modellek a következő generációs platform néhány elemét már használni fogják – itt gondolhattak a Cybertrucknál bevezetett 48 voltos kisfeszültségű hálózatra, illetve a ritkaföldfémektől mentes 1000 dolláros villanymotorra is –, azóta is folyik a találgatás, hogy valóban teljesen új autókat mutatnak-e majd be.

A Tesla idén október 10-én tervezi bemutatni a robotaxi prototípusát, de Musk már utalt rá, hogy ekkor pár meglepetéssel is szolgálnak majd, így a várakozások szerint akár ezeket az új, olcsóbb modelleket is bemutathatják, lezárva a fenti spekulációkat.

Utóbbi elmélet csak akkor állja meg a helyét, ha a cég pár hónappal később, 2025 elején gyártásba is tudja küldeni az újdonságokat, különben az új, olcsóbb, ám még nem kapható opciók bejelentése csökkentheti a jelenlegi kínálat értékesítési számait – azaz életbe lép az Osborne-hatás, amelynek veszélyeire Elon Musk is többször felhívta a figyelmet az elmúlt hónapokban, amikor az új modellekről próbálták faggatni.

A 2024 júniusi éves közgyűlésen a cég egy új diát villantott fel a tervezett termékpaletta kapcsán, ami három új modellt mutat. Ebből egy valószínűleg a robotaxi, egy furgonnak/kisbusznak tűnik, a harmadik pedig az olcsóbb modell lehet – vagy nem.

A teljesen új, mondjuk a Model 3/Y rövidített padlólemezére épülő olcsóbb autók teóriájának viszont ellentmond, hogy eddig még egyetlen álcázott tesztautó sem került lencsevégre, márpedig ez elkerülhetetlen része a fejlesztéseknek.

Változó tervek

A Tesla az elmúlt hónapokban azt is megerősítette, hogy egyelőre kivár az újabb autógyárak építésével, bővítésével – ennek több oka is van.

A második negyedéves telekonferencián Musk a Giga Mexikóról azt mondta, a gyár építése egyelőre jegelve van, mert meg akarják várni a novemberi amerikai elnökválasztás eredményét.

Donald Trump ugyanis nemrég azt mondta, hogy magas adókat akar kivetni a Mexikóban gyártott autókra, amely a GM és a Ford mellett a Tesla új gyárát is negatívan érintené. (Persze Musk ennek ellenére bejelentette, hogy Trumpot támogatja, de ezen az ellentmondáson most lépjünk túl).

A Giga Berlin bővítése kapcsán pedig André Thierig, az üzem vezetője mondta azt egy német interjúban még augusztus elején, hogy nem fognak több milliárd eurót elkölteni, amig nem látják biztosan, hogy a piac fel tudja venni a megnövelt termelést. A szakember szerint a kereslet fellendülése csak idő kérdése, és addig is rugalmasak a gyártás szervezésével, példának hozta fel, hogy Sanghajból Berlinbe került a brit jobbkormányos Model Y gyártása, illetve a közel-keleti piac kiszolgálása.

A cég az új csarnokokhoz szükséges terepet már megtisztította és a hosszadalmas engedélyeztetési eljárás is folyamatban van, de most nem siettetik a folyamatot előzetes részengedélyek révén megkezdett építkezéssel.

A Giga Berlin jelenlegi épületei. Forrás: Bérczi Balázs (TeslaMaster)

A Giga Berlin jelenleg évi 300 ezer körüli gyártási kapacitással rendelkezik, de az épületet félmillió autóra méretezték, így extra műszakokkal növelhető lenne a gyártás volumene. Thierig azt is megerősítette, hogy üzemel a területen a cég akkugyára, ám ez csak a Giga Texas beszállítójaként funkciónál jelenleg.

A fentebb említett meglévő kapacitások bővítése és jobb kihasználása természetesen nem jelenti azt, hogy ne lehetne például egy rövidített Model Y padlólemezen egy kisebb, olcsóbb SUV-t bemutatni, de azért valamennyire bekorlátozza, hogy mennyire térhetnek el a mostani dizájntól és méretektől.

Ilyen még nem volt: különleges Model 3-at gyártanak Mexikónak

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.