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
auto

Új, vagy csak olcsóbb Teslák érkeznek 2025 első felében?

elektromos autó
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

Nem kis meglepetésre egy különleges, olcsóbb Model 3 változattal állt elő a Tesla, amely egyelőre csak Mexikóban érhető el. A szövet ülések, az ülés és kormányfűtés száműzése, valamint a hátsó képernyő elhagyása egymillió forintnak megfelelő árcsökkentést eredményezett.

És ismét táptalajt adott a találgatásoknak.

Szemantika

A mostani változások ismét felerősítik azt a teóriát, hogy a 2025 első felére beharangozott olcsóbb modell nem teljesen új autót jelent, hanem csak egy új, alacsonyabb felszereltségi szintet kap majd a Model 3 és Y.

A vállalat még 2023 elején jelentette be, hogy a robotaxi mellett készül egy kisebb, olcsóbb, 25 ezer dolláros autóval is, ám Elon Musk idén év elején úgy döntött, hogy változtat a terveken.

Több olcsóbb modellel készül a Tesla

Az új felállás szerint szétválasztották a robotaxi és az olcsóbb modell(ek) terveit. Mivel előbbi úgyis később kerül csak gyártásba, van idő kikísérletezni az ehhez fejlesztett új gyártástechnológiákat, ám ez nem fogja hátráltatni a paletta szélesítését lefelé.

A vállalat 2024 első negyedéves pénzügyi jelentésében úgy fogalmazott, hogy felgyorsítják, előre hozzák az eredetileg 2025 második felére beharangozott terveket, amelyek olcsóbb modelleket is jelentenek. A cél az, hogy rövidebb fejlesztési idővel és kisebb beruházással a meglévő gyártósorokon gyártható autókkal álljanak elő – ezek kapacitását pedig kétmillióról hárommillióra növeljék.

Az ominózus rész a cég jelentésében. Indulhat a szövegelemzés és tenyérjóslás.

Bár a vállalat hozzátette, hogy az olcsóbb modellek a következő generációs platform néhány elemét már használni fogják – itt gondolhattak a Cybertrucknál bevezetett 48 voltos kisfeszültségű hálózatra, illetve a ritkaföldfémektől mentes 1000 dolláros villanymotorra is –, azóta is folyik a találgatás, hogy valóban teljesen új autókat mutatnak-e majd be.

A Tesla idén október 10-én tervezi bemutatni a robotaxi prototípusát, de Musk már utalt rá, hogy ekkor pár meglepetéssel is szolgálnak majd, így a várakozások szerint akár ezeket az új, olcsóbb modelleket is bemutathatják, lezárva a fenti spekulációkat.

Utóbbi elmélet csak akkor állja meg a helyét, ha a cég pár hónappal később, 2025 elején gyártásba is tudja küldeni az újdonságokat, különben az új, olcsóbb, ám még nem kapható opciók bejelentése csökkentheti a jelenlegi kínálat értékesítési számait – azaz életbe lép az Osborne-hatás, amelynek veszélyeire Elon Musk is többször felhívta a figyelmet az elmúlt hónapokban, amikor az új modellekről próbálták faggatni.

A 2024 júniusi éves közgyűlésen a cég egy új diát villantott fel a tervezett termékpaletta kapcsán, ami három új modellt mutat. Ebből egy valószínűleg a robotaxi, egy furgonnak/kisbusznak tűnik, a harmadik pedig az olcsóbb modell lehet – vagy nem.

A teljesen új, mondjuk a Model 3/Y rövidített padlólemezére épülő olcsóbb autók teóriájának viszont ellentmond, hogy eddig még egyetlen álcázott tesztautó sem került lencsevégre, márpedig ez elkerülhetetlen része a fejlesztéseknek.

Változó tervek

A Tesla az elmúlt hónapokban azt is megerősítette, hogy egyelőre kivár az újabb autógyárak építésével, bővítésével – ennek több oka is van.

A második negyedéves telekonferencián Musk a Giga Mexikóról azt mondta, a gyár építése egyelőre jegelve van, mert meg akarják várni a novemberi amerikai elnökválasztás eredményét.

Donald Trump ugyanis nemrég azt mondta, hogy magas adókat akar kivetni a Mexikóban gyártott autókra, amely a GM és a Ford mellett a Tesla új gyárát is negatívan érintené. (Persze Musk ennek ellenére bejelentette, hogy Trumpot támogatja, de ezen az ellentmondáson most lépjünk túl).

A Giga Berlin bővítése kapcsán pedig André Thierig, az üzem vezetője mondta azt egy német interjúban még augusztus elején, hogy nem fognak több milliárd eurót elkölteni, amig nem látják biztosan, hogy a piac fel tudja venni a megnövelt termelést. A szakember szerint a kereslet fellendülése csak idő kérdése, és addig is rugalmasak a gyártás szervezésével, példának hozta fel, hogy Sanghajból Berlinbe került a brit jobbkormányos Model Y gyártása, illetve a közel-keleti piac kiszolgálása.

A cég az új csarnokokhoz szükséges terepet már megtisztította és a hosszadalmas engedélyeztetési eljárás is folyamatban van, de most nem siettetik a folyamatot előzetes részengedélyek révén megkezdett építkezéssel.

A Giga Berlin jelenlegi épületei. Forrás: Bérczi Balázs (TeslaMaster)

A Giga Berlin jelenleg évi 300 ezer körüli gyártási kapacitással rendelkezik, de az épületet félmillió autóra méretezték, így extra műszakokkal növelhető lenne a gyártás volumene. Thierig azt is megerősítette, hogy üzemel a területen a cég akkugyára, ám ez csak a Giga Texas beszállítójaként funkciónál jelenleg.

A fentebb említett meglévő kapacitások bővítése és jobb kihasználása természetesen nem jelenti azt, hogy ne lehetne például egy rövidített Model Y padlólemezen egy kisebb, olcsóbb SUV-t bemutatni, de azért valamennyire bekorlátozza, hogy mennyire térhetnek el a mostani dizájntól és méretektől.

Ilyen még nem volt: különleges Model 3-at gyártanak Mexikónak

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.