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
auto

Egy éve van hátra a Nissannak?

üzlet
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

November elején robbant a hír, hogy a Nissan 9000 embert bocsát el és 20 százalékkal csökkenti gyártási kapacitását, miután veszteséges lett a legutóbbi negyedéve.

Egy hónap sem telt bele és belsősök már a cég potenciális csődjéről beszélnek a legrangosabb üzleti lapnak.

Ekkora a baj?

A Financial Times két a Nissant jól ismerő informátorra hivatkozva a napokban azt a sokkoló hírt tette közzé, hogy ha nem talál új külső befektetőt az autógyártó, akkor a fennmaradása a tét. Egy céghez közeli magas rangú vezető szerint

12-14 hónapja van hátra a Nissannak, hogy biztosítsa a túlélését.

Bár mostanában több nagy múltú autógyártó küzd csökkenő profittal és kényszerül megtakarításokra, valószínűleg még a november eleji bejelentés után sem gondolták volna sokan, hogy a Nissannál ekkora a baj.

Az üzleti lap arról ír, hogy miután a Renault értékesítette a nehézségekkel küzdő japán vállalatban lévő részesedése egy részét, most külső befektetőt, például egy nagy bankot akarnak megnyerni maguknak, hogy átvészeljék ezt a nehéz időszakot. Az sem kizárt, hogy szakmai oldalról, a Hondától érkezhet segítség, ha a rivális bevásárolja magát a Nissanba. A két vállalat már így is tárgyal az együttműködésről a villanyautó-gyártás területén.

A Nissan egyik problémája, hogy lemaradt a hibridek előretöréséről az Egyesült Államokban, ahol az elmúlt években nem rendelkezett elég vonzó portfólióval, ráadásul a közelgő Trump kormányzat belengetett hatalmas vámjai is potenciális veszélyt jelentenek. A források szerint most elengedhetetlen, hogy mind az amerikai, mind a japán piacon nyereséget termeljenek.

Állítólag az sem kizárt, hogy a Renault is tovább csökkenti a részesedését a japán cégben, sőt akár közvetlenül a Hondának ad el értékpapírokat.

Ketyeg az óra

A fentiekhez kapcsolódik és talán részben magyarázza is azokat a november közepi hír, mely szerint hatalmas adóssághegyek visszafizetése lesz esedékes a Nissannál a következő két évben.

2025-ben 1,6 milliárd, 2026-ban pedig 5,6 milliárd dollárnyi adósság válik esedékessé, amely rekord az 1996 óta összesített adatok szerint -írja a Japan Times.

A hitelösszegekre, amelyek euróban, jenben és dollárban válnak esedékessé a Nissan hitel-nemteljesítési biztosítást is kötött, ám a cég pénzügyi helyzetének romlásával ennek költsége is jelentősen emelkedett a tavalyi évben.

Az autógyártó a hírekre reagálva igyekezett mindenkit megnyugtatni, hogy szeptember végén 8,3 milliárd dollárnyi készpénztartaléka volt és egyébként is több nagy bank áll mögötte.

Ám jelenleg a cég veszteséges és az utóbbi hat hónapban negatív volt a cash flowja, a készpénztartalék pedig másra, például a The Arc nevű nagyszabású modelloffenzívára is kell, amelynek keretében 30 új típust kívánnak bemutatni.

Vészhelyzet a Nissannál, 9000 embert küldenek el

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás