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
auto
2024. 12. 02. hétfő

Megérkezett a Tesla legújabb nagy önvezetés-frissítése

önvezetés
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

Egy éve, tavaly decemberben adta ki a Tesla a legutóbb a nagy FSD főverziót, a v12-t, amely a szoftvercsomag eddigi legnagyobb előrelépését hozta. Az azóta kiadott alváltozatok, mint például a 12.4 és 12.5 önmagukban is annyi újdonságot hoztak, hogy a vállalat szerint akár új főverziónak is nevezhették volna őket.

Ám nem tették, a v13 csak most jött ki, így érdemes áttekinteni, mitől lett annyival okosabb, hogy ekkora verziószám változást érdemelt ki.

13.2

A hétvégén első körben a Tesla alkalmazottai, majd pár kiemelt földi halandó kapta meg az új szoftverváltozatot, akik között, nyilván nem véletlenül, van pár ismert youtuber is. Ha ezek a tesztek sikeresek, akkor a következő hetekben megkapja a teljes észak-amerikai populáció az új kiadást.

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

Az első publikus kiadás a 13.2 verziószámot kapta, ami elsőre meglepő lehet, de valószínű, hogy 13.1 valahol elvérzett a belső teszteken.

De mi az újdonság a 13-as főverzióban?

A v13 az első olyan változata az FSD programnak, amelyet alapjaiban az AI4-re (előző nevén HW4-re), az autókban immár nagyjából másfél éve dolgozó önvezető hardverre fejlesztettek. Ebben már a Tesla mesterséges intelligencia chipjének második generációja dolgozik, amelynek a gyártási csíkszélessége is kisebb, így nőtt a teljesítménye, kevésbé melegszik és csökkent az energiafelvétele is.

Az eddigi változatok alapvetően a korábbi HW3 korlátjaihoz alkalmazkodtak, azaz az új változatnál alacsonyabb képkocka sebességgel és felbontással dolgoztak. A v13 már kihasználja az új 5 megapixeles Samsung kamerák nagyobb felbontását és az AI4 számítógép 36 Hz képfrissítést tud fogadni.

Mi lesz veled HW3? A Tesla nemrég elismerte, hogy elképzelhető, hogy a HW3 nem lesz alkalmas az újabb szoftverváltozatok futtatására, ám, ha ez így marad, mindenkinek ingyen kicserélik a számítógépet aki megvásárolta, vagy utólag megvásárolja az FSD-t, ahogy ez történt a HW2.5 tulajdonosoknál is. Egyelőre azonban még nem tartunk itt, most annyi történt, hogy első körben mindig a legújabb hardver kapja majd meg a következő kiadást, majd a cég mérnökei megpróbálják azt optimalizálni, hogy kimehessen a HW3 autókra is.

A 4,2-szer nagyobb adatmennyiség, azaz a jobb minőségű videófelvételek feldolgozása mellett a v13 az első szoftververzió, amelyet a Tesla új texasi szerverközpontjában, a Giga Texasban található Cortexben tanítottak. Ez ötször nagyobb számítási teljesítményre képes, mint a korábbi tréningkörnyezet.

A vállalat szerint most, hogy levették a láncokat az új hardverről és tovább optimalizálták a döntési mechanizmusokat, kétszer gyorsabban reagál a számítógép az eseményekre. Az egyik mérnök a közösségi médián úgy fogalmazott, hogy az elmúlt négy év egyik legnagyobb újraírása volt ez és drasztikusan leegyszerűsítették a kamerák képérzékelőjétől az autó vezérléséig tartó utat.

Az első videók megerősíteni látszanak, hogy sokkal gyorsabban dönt az autó és simább az út ennek köszönhetően, de azért apróbb hibákat még találni. Például az egyik videón nem sikerült a két vonal közé pontosan beállnia az egyik parkolóban, így két parkolóhelyet foglalt.

Mostantól külön lehet beállítani, hogy autópályán, illetve városi utakon mennyire legyen asszertív az autó (Speed Profiles) és már egyáltalán nem szükséges a kormányhoz nyúlni.

A képernyőn egy gomb megnyomásával a parkolótól a parkolóig elnavigál a kocsi, a sofőrt pedig a beltéri kamera figyeli.

A parkolótól parkolóig szolgáltatás azért nagy szó, mert bár az autók eddig is képesek voltak automata parkolásra, ezt manuálisan kellett elindítani. Azaz a kocsi a célpont elérése után csak megállt az út közepén, majd a sofőr odaállt egy tetszőleges szabad parkolóhelyhez és aktiválta az automata parkolást (vagy beállt maga). Most viszont már erre nincs szükség az autó kiáll a parkolóból az út elején és beáll a parkolóba az út végén, sőt, az egyik videón az is látszik, hogy magától beáll egy szabad Supercharger állomáshoz.

Újdonság, hogy a szoftver most már a zsákutcákat is tudja kezelni, az autó magától megfordul az út végén, méghozzá akkor is, ha ehhez az Y fordulóhoz 10 mozdulat szükséges.

Fejlettebb lett a tolatás közbeni ütközésérzékelő funkció és a kamerák tisztítása is – már amelyiknél erre van lehetőség. Javult a dinamikus újratervezés is, azaz az amennyiben egy Tesla útlezárásba botlik, leadja a drótot a flottának és az arra haladó kocsik új útvonalat választanak.

És most?

A vállalat azt is megosztotta, milyen további fejlesztéseken dolgoznak jelenleg.

A v13 következő kiadásai a mostanihoz képest háromszoros modellmérettel dolgoznak majd, azaz még pontosabbak lehetnek a döntéseik, mert több tudásra támaszkodnak. Bekapcsolják a mikrofonokat is, a jövőben ezek is segítik az autókat, hogy észrevegyék és beazonosítsák a távolról érkező és szirénázó rendvédelmi szerveket, mentőket, tűzoltóautókat.

Azt is ígérik, hogy még kevesebb fantomfékezés lesz és az autó gyorsabban halad majd a parkolókban, a célpontnál pedig támogatott lesz a felfestett merőleges parkolóhelyek mellett az is, hogy az autó lehúzódjon az út szélére, beálljon a kocsikihajtóba, vagy a garázsba.

A fejlesztési listán rajta van a navigáció és a térképek hatékonyabb működtetése és a kamerát eltakaró tárgyakra is jobban fog reagálni az autó.

Címlapkép: AI DRIVR Clips, YouTube

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.