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
auto

Csökkennek a villanyautó árak a CO2 kvóta miatt

elektromos autó piac
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

Árcsökkentéssel válaszolt három autógyártó az egyelőre még mindig érvényben lévő új európai CO2 szabályozásra – jelen állás szerint azonban csak pár kiemelt piacon lettek olcsóbbak a villanyautók.

A Volkswagen, a Dacia és a Stellantishoz tartozó Leapmotor lépett.

Növelni kell az arányt

A 2025-től életbe lépő új uniós CO2 előírásokra ugyan több év felkészülési időt kaptak az autógyártók, egyelőre azonban úgy néz ki, hogy csak pár vállalat fogja segítség – kvóta vásárlása – nélkül elérni a célokat. Szakértők szerint idén 20 százalékra kellene növekedniük az elektromos eladásoknak az Európai Unióban, hogy elérjék a vállalatok a megkívánt határértékeket.

Ez az autóvásárlóknak viszont jót jelent, főleg ha villanyautóra fáj a foguk, ugyanis az autógyártók kénytelenek lesznek árat csökkenteni. Erről már beszéltünk többször a Villanyóra podcastban is, és úgy néz ki, még egy hetet sem kellett várni januárban, hogy beváljon a jóslat.

Az Automotive News Europe párizsi tudósítása szerint most első körben három márka kezdett árcsökkentésbe két országban.

A Dacia 2000 euróval csökkentette a Spring árát a francia piacon, ahol így most 16.900 eurónál (~7 millió Ft) indul a típus ára. Az árcsökkentés azonban kompromisszummal is jár, ugyanis az új belépő változat amúgy sem túl combos villanymotorja most már csak 33 kilowattos (45 LE).

A Stellantis kötelékébe tartozó Leapmotor nemrég mutatta be T03 nevű típusát az európai piacon, amely már eddig is alacsony árával hívta fel magára a figyelmet. Most viszont további 4000 euróval lett olcsóbb a típus, amit így már 14.900 euróért (~6,2 millió Ft) haza lehet vinni.

De nem akar lemaradni a Volkswagen sem, amely jelenleg úgy látja, önerőből is hozni fogja a szén-dioxid számokat az év végére. A német vállalat a francia és német kereskedéseiben 30 ezer euró (12,5 millió Ft) alá csökkentette az ID.3 indulóárát. Franciaországban az állami 4000 eurós támogatást ugyanekkora összeggel egészítette ki a gyártó, a hazai piacon pedig 3500 euró kedvezményt ad.

A német cég kedvezménye egyébként már tavaly év végén is érvényben volt, de most március 31-ig meghosszabbították az akciót – legalábbis a német honlap erről árulkodik.

Minket még nem ért el

A Leapmotor T03 nálunk sajnos még nem érhető el, pedig igény valószínűleg lenne az olcsó városi kisautóra.

A Dacia Spring a forgalmazó magyar honlapján továbbra is 9,5 millió forinttól indul, igaz, nálunk csak a 65 lóerős verzió érhető el és Franciaországgal ellentétben magánszemélyeknek nincs támogatás sem.

A Volkswagen magyar konfigurátorában a listaárak egyelőre változatlannak tűnnek, ám elérhető egy 1,75 millió forintos árengedmény, ami 17,5 millióra mérsékli az ID.3 indulóárát. Mielőtt azonban felháborodnánk az árkülönbségen, érdemes észben tartani, hogy nálunk nem elérhető az 52 kWh-s alapmodell, a magyar oldalon az 59 kwh-s Pro a legolcsóbb változat. Ennek német ára a mostani engedménnyel 32.855 euró (13,65 millió Ft), ami persze még mindig majdnem négymillióval kevesebb, mint nálunk.

Megint a Teslának fizetnek a nagy autógyártók, hogy ne kapjanak büntetést

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.