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 Nem sokkal ezelőtt, a Tesla kínai leányvállalata elkezdte az új Model Y értékesítését. Az európai premier sem lehet már messze. Start Az elmúlt hónapok, vagy talán év legrosszabbul és egyben legjobban őrzött autóipari titka volt a világ legnagyobb darabszámban eladott autója, a Tesla Model Y frissítése. Az eredetileg Juniper, újabban Opal kódnéven emlegetett projekt úgy igazán csak tegnap bukott le, amikor kikerültek az első álcázás nélküli lesifotók az autóról, de azt már a testvérmodell Model 3 2023 szeptemberi premierje óta tudni lehetett, hogy egy jó évvel később érkezik az új Y is. Kívül A frissített Model Y kívülről megkapta a pletykált új orrkialakítást, ami a testvérétől is jól megkülönbözteti. Az első fényszórók osztottak lettek, és a felső nappali menetfényt középen egy LED csík köti össze az autó teljes szélességében, mint a Cybertruck és a Cybercab esetében. A fényszórók maguk ez alá, a lökhárító tetejébe kerültek. Az autó orra egyébként egy hangsúlyosabb alsó kitüremkedést kapott, és a Model 3 Highland frissítéséhez hasonló aerodinamikai kezelésen esett át. Az első lökhárító aljába építettek egy új kamerát is, amely különösen a parkoláskor lehet segítség, de az önvezető szoftver szempontjából is fontos az eddig létező holttér kiküszöbölése. Ezzel a megoldással már az új 3-as tesztpéldányain is kísérleteztek, de eddig csak a Cybertruck kapta meg. Profilból a kocsi változatlan, kívülről igazából a fara újult meg ezen kívül. NEWS: Tesla China has released a video of the new Model Y. pic.twitter.com/rlGKQjF4EK — Sawyer Merritt (@SawyerMerritt) January 10, 2025 Hátulról szintén az új, C-alakú hátsó lámpák tűnnek fel, no meg az ezeket összekötő LED csík. Ez utóbbi a Cybercab robotaxi tervezésekor is használt rejtett megoldás, azaz nem közvetlenül a LED-sort látjuk, hanem annak a kocsi farára vetített fényét, ami megvilágítja az emblémát leváltó új Tesla feliratot is. Hátul a diffúzor is új, az is a Model 3-nál látott megoldással alakítja a levegő útját. Még egy, a Teslánál ritka újdonság is érkezett, legalábbis a sanghaji gyártásba: frissült a színpaletta. Mostantól Starry Grey és Quicksilver szürke, Glacier Blue világoskék színek választhatóak a már megszokott gyöngyházfehér és piros mellett. Ezek szerint Kínában eltűnt a fekete szín a kínálatból, ezt egy sötétszürke váltotta. Belül A belső ennél jelentősebben változott meg, de természetesen zömmel a Highland megoldásai köszönnek itt is vissza. Az első ülések már nem csak fűthetőek de szellőztethetőek is, a fa díszítést pedig kárpit váltotta. Ám van egy olyan változás az új Model 3-hoz képest, ami biztosan sokaknak tetszeni fog: NEWS: The new Model Y comes with a turn signal stalk. The steering wheel does not have turn signal buttons like the new Model 3 has. pic.twitter.com/CQccs0oEiA — Sawyer Merritt (@SawyerMerritt) January 10, 2025 A legnagyobb különbség a Model 3-hoz képest, hogy, valószínűleg a negatív visszajelzések miatt, megmaradt az index bajuszkapcsolója, ez a funkció nem költözött a kormánykerékre. Az irányválasztó viszont már itt is a képernyő bal oldalán, illetve az automatikában van, de erre nem is volt nagy panasz, sőt, utóbbi mostanra már igen meggyőzően működik. Here is the new refreshed Model Y interior. It looks awesome! pic.twitter.com/6MQA64kz8h — Sawyer Merritt (@SawyerMerritt) January 10, 2025 A belső, körbefutó LED csík és a hátsó utasok saját érintőképernyője is a Highlandből ismerősek, de az Y tud valami extrát is: a hátsó ülések háttámlái elektromosan dönthetőek le és állíthatóak vissza eredeti helyzetükbe. The new Model Y comes with powered rear seats! pic.twitter.com/SC53b6r557 — Sawyer Merritt (@SawyerMerritt) January 10, 2025 Az autó új, továbbfejlesztett hangrendszert kapott, javult a mobiltelefon kihangosító mikrofonja, zajcsökkentése is és fejlettebb hálózati, mobil és wifi kapcsolattal látták el az autót. Reméljük ezek az újítások a berlini változatban is meglesznek. Az új Model Y megkapta az A-oszlopba rejtett holttérfigyelő-LED lámpát is. Technika A Tesla kínai weboldala szerint az új Model Y is a frissített 3-asból megszokott fejlettebb zajcsillapítással rendelkezik, és új, átdolgozott, kényelmesebb futóművet is kapunk. Ezekre egyébként nagy szüksége volt a típusnak. Kezdetben csak egy kisakkus, hátsókerék hajtású és egy nagyakkus összkerékhajtású változatot kínálnak, de valószínűleg pár hónap késéssel jön majd a sportverzió is, ahogy ezt a Highland frissítésnél már láttuk. Egyelőre azonban úgy tűnik, hogy az új akkupakkokkal kapcsolatos várakozások ismét alaptalannak bizonyultak. Az újdonság azért így is nagyobb hatótávot kapott az új areodinamikai megoldásoknak és talán frissített motoroknak köszönhetően. Méretek Régi Model Y Új Model Y Hossz (mm) 4751 4797 Hasmagasság (mm) 172 167 Szélesség behajtott/kihajtott tükrökkel (mm) 1978/2129 1982/2129 Magaság (mm) 1624 1624 A kínai CLTC szabvány szerinti hatótávokat felesleges megjegyeznünk, de az alapváltozat a korábbihoz képest 7 százalékkal jut messzebb, ami 487 kilométer körüli WLTP hatótávot jelez előre, míg az összkerekes nagyakkus verzió 4,5 százalékkal lett hatékonyabb, ami nálunk valószínűleg 590 kilométert jelenthet majd. CIKKÜNKET FRISSÍTETTÜK A TESLA HONG KONG-I WEBOLDALÁNAK ELŐZETES WLTP ADATAI ALAPJÁN. A végsebességet a Highlandhez hasonlóan 201 km/h-ban korlátozták, ám mindkét verzió fürgébb lett, jobban gyorsul, mint eddig. Model Y „Juniper” RWD LR AWD Akkukapacitás (kWh)* 62,5 kWh 78,4 kWh WLTP hatótáv** 466 km 551 km DC töltés (kW) 170 250 Teljesítmény (kW/LE)* 220/299 137 + 194 /186 +264 0-100 km/h (s) 5,9 4,3 Végsebesség (km/h) 201 201 *CnEVPost adat, a német gyártású európai változat ettől eltérhet ** Becslésünk a CLTC hatótáv változása alapján A típus ára Kínában 4-5 százalékot emelkedett az elődhöz képest, a kiszállítások pedig egy különlegesen díszített Launch Series kiadással kezdődnek márciusban. Ezeket a példányokat csak február végéig lehet megrendelni, de a dizájnelemeken kívül extra 2 év / 40 ezer kilométer garancia is jár melléjük, a szokásos 4 év/ 80 ezer km felett. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!