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 Természetesen tisztában vagyunk vele, hogy Ausztria egy jóval tehetősebb ország hazánknál – az egy főre jutó GDP több mint kétszerese a miénknek –, mégis nehéz megállni az összehasonlítást. Csak 2024-ben közel 45 ezer új villanyautót adtak el, míg mi a 8,5 ezernek örültünk. FRISSÍTÉS: cikkünkben javítottuk az új személyautó eladások adatát, ahol rossz mezőt néztünk az adatbázisban. Ez érdemben nem befolyásolja a mondandót, sőt, csak növeli a kontrasztot hazánkhoz képest. Sokkal előrébb Az osztrák villanyautós egyesület, a BEÖ adatai szerint 2024 végén már 200.603 tisztán elektromos személyautó volt az országban, ami a teljes flotta 3,8 százalékát tette ki. Forrás: BEÖ A fenti grafikonon jól látszik, hogy szomszédaink nagyjából 2021 végén jártak ott, ahol mi most tartunk, ekkor lépte át náluk az elektromos személyautó flotta a 70 ezres darabszámot. A különbségben nyilván oroszlánrésze van annak, hogy az osztrákok gazdasága, GDP-je mennyivel erősebb a miénknél, ez tiszta sor. Ám ha azt vesszük, hogy tavaly mintegy 254 ezer új személyautót adtak el az országban, a mi 121 ezrünkkel szemben, akkor a kétszeres újautó-értékesítés mellett szomorú, hogy a villanyautóknál több, mint ötszörös a szorzó, 45 ezer talált gazdára a mi 8,5 ezrünk helyett. Az autók ára és a vásárlóerő mellett lehet más oka is van a lemaradásunknak. Nem szándékunk most egy doktori disszertációt írni ebből, így senki ne várjon olyan alaposságot, de az első dolog, ami az ember eszébe jut, az a töltőinfrastruktúra. A tyúk és a tojás Az Eurostat 2019-as adati szerint – ez a legfrissebb, amit találtunk – hazánkban a lakosság 65 százaléka él önálló házban, szemben a társasházakkal, lakásokkal. Ausztriában ez a szám nagyjából 45%, tehát nem arról van szó, hogy az osztrákok közül többen tudnak otthon tölteni, mint nálunk. (Azt nem tudjuk, az osztrák társasházak mélygarázsaiban mennyivel jobb a töltőhelyzet, mint idehaza). De mi a helyzet a nyilvános töltőinfrastruktúrával? EU EAFO, 2024 november Statistik Austria, 2025 január *becslés, KSH alapján Ausztria Magyarország Eltérés Lakosság 8,9 millió 9,7 millió +9% Személyautók száma 5,23 millió 4,3 millió* -18% BEV személyautók 200 ezer 70 ezer 3x Terület 84 ezer km2 93 ezer km2 +11% Autópályák hossza 1814 km 2545 km +40% AC töltők száma 22.698 3169 7x Hány villanyautó jut egy AC öltőre? 8,8 22 2,5x DC töltők száma 5582 884 6x …ebből 150-350 kW teljesítményű 3000 332 9x …ebből 350+ kW teljesítményű 394 28 14x Hány villanyautó jut egy DC öltőre? 36 79 2,2x Bár kézenfekvő a töltők számát elosztani az autópályák hosszával a hivatalos EU statisztikában, nyilván nem minden DC töltő van pálya mellett, az AC-k pedig végképp nem. Mégis, valószínűleg jó helyen kapisgálunk az autó vételárán kívüli tényezők között kutatva, ha azt nézzük, hogy hazánk területe nagyságrendileg megegyezik Ausztriáéval (autóból nagyjából 20 százalékkal több van náluk), autópályáink hossza pedig 40 százalékkal több, mégis hatszor annyi DC töltőjük van az osztrákoknak, mint nekünk. Ha az igazán nagy teljesítményű töltőket nézzük, akkor az eltérés még nagyobb, 9-14-szeres. És, ha már a mi szerkesztőségünk a célállomás töltés hittérítőiből áll, hadd jegyezzem meg, hogy AC töltőből is hétszer annyi van a sógoréknál, mint kis hazánkban. Ez biztosan szerepet játszik abban, hogy még ha arányosítjuk is az új villanyautók számát az újautó-piac méretével, akkor is több, mint kétszer annyian választják a tisztán elektromos hajtást odaát, mint nálunk. Több mint hetvenezer tisztán elektromos gépkocsival zártuk 2024-et Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!