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 A Villanyautósok.hu szerkesztősége a múlt héten a sanghaji autókiállítás helyszínén volt és a héten folytatja az ott gyűjtött információk, képek és videók feldolgozását az újdonságokról, érdekességekről. Kövesd híradásainkat! A sanghaji autókiállításon számos akkugyártó is képviseltette magát, így ott volt az EVE is, amely Debrecenben épít akkugyárat és a BMW beszállítója lesz. Átnéztük a teljes kínálatot és beszéltünk a cég néhány szakemberével is. 46-os, hengeres Az EVE sanghaji standján természetesen ott volt a cég teljes kínálata, ami nagyban segített áttekinteni, merre halad most az akkugyártás. A cég természetesen kínál szokványos téglalap formában prizmatikus LFP és NMC cellákat is, de minket sokkal jobban érdekeltek ezeknél a kiállított 46950-es, hengeres aksik, amelyek többek között a BMW Neue Klasse akkupakkjába is kerülnek majd. Méretek A hengeres akkucellák méreteit egy négy, vagy öt számjegyből álló elnevezéssel szokták megadni, amelyből az első kettő a cella átmérője, a második kettő-három pedig a magassága – mindez milliméterben kifejezve. Tehát a 2170-es cella 21 mm átmérőjű és 70 mm magas, míg a 46950-es 46 mm átmérőjű és 95 mm magas. Az egyik legnagyobb meglepetés az LFP kémiás 46950-es volt a standon, mivel az LFP-t leginkább prizmatikus akkucella formában láttuk eddig az autóiparban és egyes vélemények szerint nem is annyira optimális neki a hengeres kialakítás, drágább az így készülő cella. Az EVE szakemberei ugyanakkor kérdésünkre elmondták, hogy van egy nagy előnye a hengeres megoldásnak, ez pedig a rugalmasság, az ügyfél igényeinek kiszolgálása. Egyszerűen fogalmazva, ha egy ügyfelük 46950-es NMC cellákhoz tervezte saját akkupakkját és autóját, akkor egyszerűen tudnak neki csereszabatos formátumú LFP alternatívát is kínálni, ami végső soron az akkugyártónak is jó, mivel növeli az adott gépsoron legyártott darabszámot. NMC vs NCM Cikkünkben végig NMC – nikkel, mangán, kobalt – kémiáról beszélünk, mert ez az általánosan használtabb elnevezés és nem akartuk feleslegesen nehezíteni az értelmezést. Az EVE viszont következetesen NCM-nek nevezte kémiáját. A betűk sorrendje az adott összetevők arányait takarja, így az eltérés abból adódik, hogy az EVE-nél feltehetőleg több a kobalt, mint a mangán az akkucellában. A 46950-es cellákból egyébként mindjárt négyet is bemutatott a cég, különböző kémiákkal. Az LFP változatból a képernyő szerint 78,3 kWh-s akkupakkot építenek és 20 perces töltési időt tudnak elérni. Az LFX kémia lényege, hogy az alap LFP-t az NMC cellák néhány összetevőjével fűszerezik meg, így nő a töltési teljesítmény és a kapacitás is. Így ugyanakkora akkupakkba 89,42 kWh fér és a nagyobb kapacitás mellett is marad a 20 perces töltési idő. Az egyik legismertebb ilyen keverék az LMFP, ahol mangánnal ötvözik az LFP katód mixet. NMC cellából kettő is volt kiállítva. Az egyik NMC-LHV megjelölést kapott és ugyanakkora pakkba 109,7 kwh fér belőle mindössze 9 perces töltési idővel. A másik ennél is nagyobb energiasűrűségű, magasabb nikkel tartalmú NMC-LSN cella 120,5 kWh-s pakkot alkotott és 12 perc alatt lehetett felötleni. Ezzel az autó átlépheti a kínai szabvány szerinti 1000 kilométeres hatótávot is. A kiállított akkupakkokban egyébként az NMC cella közepes nikkeltartalmú variánsa volt, amely 10-80 százalékra 15 perc alatt tölthető, 800 voltos rendszerben működik és 260 Wh/kg az energiasűrűsége cella szinten, illetve 190 Wh/kg akkupakkban mérve. 46950-es NMC akkupakk a cellák közötti hullámos, folyadékhűtéses hűtőcsatornákkal. A demo LFP akkupakk 175 Wh/kg sűrűségű hengeres cellákat kapott, amely pakk szinten mérve 130 Wh/kg. Ezek a nagyobb, hengeres aksik komoly kihívást jelentenek a hűtés szempontjából is, ezért az NMC verziókhoz hullámos hűtőcsatornák járnak a cellák közé, míg az LFP variánsnál elég a cellasor alatti hűtőlap is. Az NMC (NCM) akkupakk adattáblája. A nagyobb formátum mellett egészen aprónak tűnt a hagyományosabb 18650-es és 2170-es hengeres cella a cég standján, de ennél meglepőbb volt, hogy több más, általunk nem ismert cellaméret is van a kínálatukban a különböző egyéb felhasználási módok, például elektromos kerékpárok vagy rollerek számára. Így volt kiállítva 33135-ös hengeres LFP és 46137-es LMX cella is. Debrecen A cég képviselői elmondták, hogy nem volt egyszerű a környezetvédelmi engedélyeket megkapniuk a magyar üzem számára és részben ezért csúszik az átadás ideje is. A jelenlegi tervek szerint 2027 elején indulhat meg a termelés Debrecenben. A kérdésre, hogy akkor mi lesz a BMW-vel, amely már idén év végén megkezdené a Neue Klasse X sorozatgyártását, az a válasz érkezett, hogy kezdetben az akkucellákat Kínából importálják majd az autógyártó magyar gyárába. A BMW számára egyébként akkupakkot nem, csak akkucellát gyártanak, a bajor cég maga építi meg a pakkot ezekből. Nem úgy más ügyfeleik, mint például a NIO, vagy a Chery, amelyek már konyhakészen, akkupakkba szerelve kapják az EVE 46950-es celláit autóikhoz a kínai üzemekből. Az EVE standján két videót is készítettünk: Brutális töltési teljesítmény és mindennel kombinálható akkukémiák a CATL új bejelentésében Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!