Nikola One elektromos kamion

Az elektromos autók szerény hatótávjának ismeretében könnyű abba a tévedésbe esni, hogy az elektromos meghajtás egyedül a rövid távokon használt, könnyű kisautók piacát forradalmasítja. A meglévő technológiák okos párosításával lehet, hogy a nem is olyan távoli jövőben akár a kontinenseket átszelő kamionok is csatlakozhatnak a környezettudatos forradalomhoz.

Nikola One elektromos kamion

Az elektromos közlekedés világában a horvát feltaláló Nikola Tesla neve óriási karriert futott be azzal, hogy az Elon Musk által sikerre vitt elektromos autó gyártó a fizikus vezetéknevét választotta márkanévnek. Úgy tűnik, hogy a grazi egyetemen végzett, majd élete nagy részét az Egyesült Államokban leélő zseni keresztneve is gazdára talált. Nikola néven lépett ugyanis piacra nemrég Amerika legújabb járműgyártó cége, hogy bemutassa az első elektromos-gáz hibrid kamionját.

Nikola One elektromos kamion

A Nikola One néven emlegetett nyerges vontató mind a hat kerekét egy-egy külön motor hajtja, ezek áramellátásáról pedig egy 30.000+ cellás, 320 kWh-ás akkumulátorcsomag gondoskodik. Persze az óriási terhek vontatásához ez a gigantikus akkumulátor sem lenne elegendő, így az elektromos kamionra egy gázturbinás áramfejlesztőt is építettek. Ez sűrített földgázból állít elő elektromos áramot, amit az akkumulátorokba táplál, hogy mindig legyen elég energia az elektromotorok üzemeltetéséhez. Az energia másik forrása természetesen a regeneratív fékezés, ami nem csak az energia újrafelhasználását teszi lehetővé, de a teherrel megrakott elektromos kamion fékútját is segít megfelezni. A tisztán elektromos meghajtású kamiont külső áramforrásról nem lehet tölteni.

Nikola One elektromos kamion

Az akkumulátorok menet közbeni újratöltéséhez használt földgáz turbina másodpercek alatt beindul, ha szükséges, és 400 kW árammal tudja tölteni az akkumulátort. A 150 gallonos (568 liter) gáztartály utasfülke mögé került, aminek megtöltése kb. 15-20 percet vesz igénybe.

Nikola One elektromos kamion akkumulátora

A gáztöltő állomásokból egyelőre Amerikában sincs túl sok, de a Teslához hasonlóan a Nikola is saját hálózat kiépítését tervezi. Ráadásul a töltőállomáson kínált gázt saját földgázkutakból szeretnék biztosítani. A kontinens átszeléséhez északon négy, délen pedig mindössze két tankolásra lesz szükség.

Nikola One elektromos kamion

A Nikola állítása szerint az egy km-re eső üzemanyagköltség így nagyjából fele lesz a dízeles kamionok költségének, miközben a sofőr és az üzemeltető cég élvezhetik az elektromos hajtás előnyeit. Az elektromos kamion rakománnyal teli pótkocsival is képes 30 mp alatt 100-ra gyorsulni (a Nikola szerint a dízel kamionoknak ehhez 60 másodperc kell), miközben 800-1200 mérföldet, vagyis 1300-2000 km-t lesz képes megtenni egyetlen töltéssel (szemben a dízelek 500-750 mérföldes hatótávjával).

A Nikola nem csak az elnevezésben, de a marketingben is igyekszik a személyautók terén óriási sikereket elért Tesla mellé felérni. Az egyelőre még csak számítógépes grafika formájában létező nyerges vontatóra 1500 dolláros előrendeléseket vesznek fel, amit 1 millió mérföldre (1,6 millió km) elegendő ingyenes gázzal fejelnek meg. Hogy mégse legyen a dolog tét nélküli, ez utóbbi vállalást csak az első 5000 megrendelőnek biztosítják.

A Nikola One elektromos kamion akkumulátora
A Nikola One elektromos kamionba szánt akkumulátorok

A környezetkímélő elektromos kamion ára 350-415 ezer dollár között lesz majd kiviteltől függően, de a várható megjelenés időpontjáról egyelőre még nem beszél a gyártó. Az első működő prototípust még 2016 során tervezik bemutatni. Hogy a bejelentés mögött valós fejlesztések állnak, vagy az egész egy ügyes média hack, azt még nem lehet tudni, de ha megvalósítható, akkor az akár forradalmasíthatja is a közúti áruszállítást.

EZT OLVASTAD MÁR?  Jön a tisztán elektromos Audi A1?

Elektromos autót használsz?