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
auto

xStorage – fali akkumulátor Nissan módra

energia

A Nissan régóta dédelgeti azt az álmát, hogy a villanyautókat az elektromos hálózat részeként időszakosan elektromos áram tárolására használjuk. Az autók óriási kapacitású akkumulátorában ugyanis a háztartások a fogyasztási völgyidőszakban, vagy amikor megújuló forrásból energia áll rendelkezésre feltölthetik az autó akkumulátorát, amit a napnak olyan szakában tudnak a háztartások újra felhasználni, amikor az energia drága vagy megújuló forrásból nem áll rendelkezésre.

Nissan xStorage

A dolog egyetlen szépséghibája, hogy ha az autó akkumulátoráról üzemeltetjük az otthoni fogyasztókat, akkor az autó mozgásképtelen, nem lehet lemenni vele a közértbe bevásárolni, hiszen akkor vagy megszűnik otthon az áramellátás, vagy a drága hálózati áramot kell használni. Ráadásul az autó sem áll teljesen üzemkész állapotban, ha órákon keresztül erről megy a ház összes elektromos fogyasztója.

Ezt a problémát egyelőre a Nissan is fixen telepíthető fali akkumulátorokkal oldaná meg. Az xStorage néven bemutatott, 4,2 kWh energia tárolására képes akkumulátorcsomag különlegessége, hogy a cellák használt akkucsomagokból származnak, így annyira környezetkímélő az energiatároló előállítása, amennyire csak lehet. Ezzel az autókban már praktikusan nem használható akkumulátorok kapnak új életet ahelyett, hogy valahol veszélyes hulladékként kallódnának. A Nissannak nem ez az első projektje az akkumulátorok újrahasznosítására, de eddig az ilyen módon előállított akkucsomagokat csak üzleti felhasználók tették elérhetővé.

Az otthoni energiatárolás Magyarországon nem kardinális kérdés, hiszen a hazai szabályozás előírja az áramszolgáltatóknak, hogy a háztartásokban mini erőművekkel előállított energiát olyan áron kell visszavegyék, amennyiért a fogyasztónak az áramot adják. Így a háztartások tulajdonképpen a hálózatot tudják energiatárolóként használni, hogy a napos vagy szeles időben megtermelt extra energiát akkor vegyék vissza a rendszerből, amikor nekik arra valójában szükségük van. A világ számos pontján azonban a csúcs- és a völgyidőszaki áram ára között jelentős a különbség, ráadásul az otthon termelt áramot sem veszi vissza olyan áron a szolgáltató, hogy megérje visszatermelni. Ezeken a helyeken az xStorage és a többi hasonló akkumulátor csomag segíthet az otthon termelt, illetve a völgyidőszakban elérhető olcsó energia eltárolásában.

A Nissan xStorage előjegyzése szeptemberben indul, és egyelőre csak Európában lesz elérhető 4000 eurós vagy 3200 angol fontos áron. Az ár tartalmazza a telepítés és a szükséges kiegészítők költségét is. A Nissan a következő 5 évben 100 ezer xStorage rendszer értékesítésével számol.

Emellett a Nissan a januárban elindított dániai projektet az Egyesült Királyságra is kiterjesztve teszteli a vehicle-to-grid (V2G), vagyis járműből-a-hálózatba rendszerét, ami a fent is említett módon az autó akkumulátorát használja otthoni energiatárolóként. A tesztben egyelőre 100 darab Nissan LEAF és eNV200 vesz részt.

Villanyautósok