A Nissan régóta dédelgeti azt az álmát, hogy a villanyautókat az elektromos hálózat részeként időszakosan elektromos áram tárolására használjuk. Az autók óriási kapacitású akkumulátorában ugyanis a háztartások a fogyasztási völgyidőszakban, vagy amikor megújuló forrásból energia áll rendelkezésre feltölthetik az autó akkumulátorát, amit a napnak olyan szakában tudnak a háztartások újra felhasználni, amikor az energia drága vagy megújuló forrásból nem áll rendelkezésre. A dolog egyetlen szépséghibája, hogy ha az autó akkumulátoráról üzemeltetjük az otthoni fogyasztókat, akkor az autó mozgásképtelen, nem lehet lemenni vele a közértbe bevásárolni, hiszen akkor vagy megszűnik otthon az áramellátás, vagy a drága hálózati áramot kell használni. Ráadásul az autó sem áll teljesen üzemkész állapotban, ha órákon keresztül erről megy a ház összes elektromos fogyasztója. Ezt a problémát egyelőre a Nissan is fixen telepíthető fali akkumulátorokkal oldaná meg. Az xStorage néven bemutatott, 4,2 kWh energia tárolására képes akkumulátorcsomag különlegessége, hogy a cellák használt akkucsomagokból származnak, így annyira környezetkímélő az energiatároló előállítása, amennyire csak lehet. Ezzel az autókban már praktikusan nem használható akkumulátorok kapnak új életet ahelyett, hogy valahol veszélyes hulladékként kallódnának. A Nissannak nem ez az első projektje az akkumulátorok újrahasznosítására, de eddig az ilyen módon előállított akkucsomagokat csak üzleti felhasználók tették elérhetővé. Az otthoni energiatárolás Magyarországon nem kardinális kérdés, hiszen a hazai szabályozás előírja az áramszolgáltatóknak, hogy a háztartásokban mini erőművekkel előállított energiát olyan áron kell visszavegyék, amennyiért a fogyasztónak az áramot adják. Így a háztartások tulajdonképpen a hálózatot tudják energiatárolóként használni, hogy a napos vagy szeles időben megtermelt extra energiát akkor vegyék vissza a rendszerből, amikor nekik arra valójában szükségük van. A világ számos pontján azonban a csúcs- és a völgyidőszaki áram ára között jelentős a különbség, ráadásul az otthon termelt áramot sem veszi vissza olyan áron a szolgáltató, hogy megérje visszatermelni. Ezeken a helyeken az xStorage és a többi hasonló akkumulátor csomag segíthet az otthon termelt, illetve a völgyidőszakban elérhető olcsó energia eltárolásában. A Nissan xStorage előjegyzése szeptemberben indul, és egyelőre csak Európában lesz elérhető 4000 eurós vagy 3200 angol fontos áron. Az ár tartalmazza a telepítés és a szükséges kiegészítők költségét is. A Nissan a következő 5 évben 100 ezer xStorage rendszer értékesítésével számol. Emellett a Nissan a januárban elindított dániai projektet az Egyesült Királyságra is kiterjesztve teszteli a vehicle-to-grid (V2G), vagyis járműből-a-hálózatba rendszerét, ami a fent is említett módon az autó akkumulátorát használja otthoni energiatárolóként. A tesztben egyelőre 100 darab Nissan LEAF és eNV200 vesz részt. Villanyautósok Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!