KITÖLTÖTTED MÁR?

Segíts, hogy még jobb tartalmat készíthessünk!

Eladhatja akkumulátorgyárát a Nissan

Bár az elektromos autók egyik legfontosabb alkatrésze az akkumulátor, nagyon kevés olyan autógyártó van a piacon, amely saját maga gyártja ezt a nélkülözhetetlen komponenst. Manapság sokat hallani a Tesla Gigafactory tervéről de az is csak a Model 3 gyártásának indulásától fogja cégen belülre hozni az akkumulátorgyártást. A Renault, a GM és a Volkswagen az LG Chem-től, a Tesla pedig a Panasonictól veszi az akkupakkokat. A nyugati világban ismert autógyártók közül egyedül a Nissan gyártja egy NEC-vel közös leányvállalat, az AESC (Automotive Energy Supply Corporation) gyáraiban lítium-ion akkumulátorokat.

AESC lítium-ion akkugyár az Egyesült Királyságban
AESC lítium-ion akkugyár az Egyesült Királyságban

Az AESC-ben lévő 51%-os Nissan részesedés eladásáról már 2014 őszén is pletykáltak, a spekulációra ráadásul a cég vezetője Carlos Ghosn is ráerősített. Egy interjúban úgy nyilatkozott ugyanis, hogy a Nissan nincs kötve a saját gyártású akkukhoz, folyamatosan keresik a jobb alternatívákat. A saját akkumulátorok fejlesztésébe és gyártásába Ghosn szerint azért kellett belevágni, mert a LEAF tervezésekor nem volt a piacon megfelelő lítium-ion akkumulátor.

A Nissan LEAF-be szerelt AESC lítium-ion akkupakk
A Nissan LEAF-be szerelt AESC lítium-ion akkupakk

Miközben az AESC egyedül a Nissannak szállít akkumulátorokat, az LG Chem tucatnyi gyártó autóiba biztosítja ezt az alkatrészt, így a gyártás felfutásával jelentősen csökkenteni tudják az árakat (bár még mindig nem gyártanak annyi akkut, mint az AESC). Jól mutatja a piac változásának ütemét, hogy a Ghosn által vezetett másik autógyártó, a Renault a LEAF után 2 évvel bemutatott Zoe esetében az LG Chem-et választotta akkugyártójának, ami mögött elemzők szerint az alacsonyabb bekerülési költség állt. A hamarosan piacra kerülő első 200 mérföldes tömegautó, a Chevrolet Bolt is az LG Chem akkumulátorait használja, de a Volkswagen is a koreai cég celláival számolt az e-buddy tervezésekor.

A világ legnagyobb elektromos autó akkugyártója azonban nem az LG Chem vagy az AESC, hanem a Panasonic, amely elsősorban a Tesla Model S és Model X elektromos autókba kerülő rengeteg cellának köszönhetően képes elérni ezt az eredményt. Világpiaci részesedése 37%, ami nagyobb, mint az utána következő BYD (17), AESC (11) és LG Chem (7) részesedése együtt. A BYD a Nissan mellett a másik gyártó, amely jelenleg saját lítium-ion akkumulátorgyárral rendelkezik, piaci részesedésének hátterében pedig az akár 80 kWh-ás akkuval is rendelhető e6 és a hihetetlen mennyiségben gyártott elektromos buszok állnak.

A 2012-ben nyílt amerikai AESC lítium-ion akkugyár, ami akkor a legnagyobb volt az országban.
A 2012-ben nyílt amerikai AESC lítium-ion akkugyár, ami akkor a legnagyobb volt az országban.

A Nissan az AESC-ben lévő részesedését akkumulátorgyártásban tapasztalatokkal rendelkező vevőnek szeretné értékesíteni, ami rendkívüli módon leszűkíti a lehetséges cégek sorát. A Japán és Korea, illetve Japán és Kína közötti történelmi ellentétek szinte kizárják az LG Chem, a Samsung és a BYD jelentkezését, így elemzők szerint a szintén japán Panasonic lehet az egyetlen lehetséges vevő.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?