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
auto
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

Bár az elektromos autók egyik legfontosabb alkatrésze az akkumulátor, nagyon kevés olyan autógyártó van a piacon, amely saját maga gyártja ezt a nélkülözhetetlen komponenst. Manapság sokat hallani a Tesla Gigafactory tervéről de az is csak a Model 3 gyártásának indulásától fogja cégen belülre hozni az akkumulátorgyártást. A Renault, a GM és a Volkswagen az LG Chem-től, a Tesla pedig a Panasonictól veszi az akkupakkokat. A nyugati világban ismert autógyártók közül egyedül a Nissan gyártja egy NEC-vel közös leányvállalat, az AESC (Automotive Energy Supply Corporation) gyáraiban lítium-ion akkumulátorokat.

AESC lítium-ion akkugyár az Egyesült Királyságban

AESC lítium-ion akkugyár az Egyesült Királyságban

Az AESC-ben lévő 51%-os Nissan részesedés eladásáról már 2014 őszén is pletykáltak, a spekulációra ráadásul a cég vezetője Carlos Ghosn is ráerősített. Egy interjúban úgy nyilatkozott ugyanis, hogy a Nissan nincs kötve a saját gyártású akkukhoz, folyamatosan keresik a jobb alternatívákat. A saját akkumulátorok fejlesztésébe és gyártásába Ghosn szerint azért kellett belevágni, mert a LEAF tervezésekor nem volt a piacon megfelelő lítium-ion akkumulátor.

A Nissan LEAF-be szerelt AESC lítium-ion akkupakk

A Nissan LEAF-be szerelt AESC lítium-ion akkupakk

Miközben az AESC egyedül a Nissannak szállít akkumulátorokat, az LG Chem tucatnyi gyártó autóiba biztosítja ezt az alkatrészt, így a gyártás felfutásával jelentősen csökkenteni tudják az árakat (bár még mindig nem gyártanak annyi akkut, mint az AESC). Jól mutatja a piac változásának ütemét, hogy a Ghosn által vezetett másik autógyártó, a Renault a LEAF után 2 évvel bemutatott Zoe esetében az LG Chem-et választotta akkugyártójának, ami mögött elemzők szerint az alacsonyabb bekerülési költség állt. A hamarosan piacra kerülő első 200 mérföldes tömegautó, a Chevrolet Bolt is az LG Chem akkumulátorait használja, de a Volkswagen is a koreai cég celláival számolt az e-buddy tervezésekor.

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

A világ legnagyobb elektromos autó akkugyártója azonban nem az LG Chem vagy az AESC, hanem a Panasonic, amely elsősorban a Tesla Model S és Model X elektromos autókba kerülő rengeteg cellának köszönhetően képes elérni ezt az eredményt. Világpiaci részesedése 37%, ami nagyobb, mint az utána következő BYD (17), AESC (11) és LG Chem (7) részesedése együtt. A BYD a Nissan mellett a másik gyártó, amely jelenleg saját lítium-ion akkumulátorgyárral rendelkezik, piaci részesedésének hátterében pedig az akár 80 kWh-ás akkuval is rendelhető e6 és a hihetetlen mennyiségben gyártott elektromos buszok állnak.

A 2012-ben nyílt amerikai AESC lítium-ion akkugyár, ami akkor a legnagyobb volt az országban.

A 2012-ben nyílt amerikai AESC lítium-ion akkugyár, ami akkor a legnagyobb volt az országban.

A Nissan az AESC-ben lévő részesedését akkumulátorgyártásban tapasztalatokkal rendelkező vevőnek szeretné értékesíteni, ami rendkívüli módon leszűkíti a lehetséges cégek sorát. A Japán és Korea, illetve Japán és Kína közötti történelmi ellentétek szinte kizárják az LG Chem, a Samsung és a BYD jelentkezését, így elemzők szerint a szintén japán Panasonic lehet az egyetlen lehetséges vevő.

Villanyautósok