Így is el lehet költeni 1,26 milliárd forintot

Norvégiához hasonlóan Hollandia is élen jár az elektromobilitás terén. Az országban az újonnan eladott autók 6,4%-a már elektromos hajtású, 2025-re pedig már várhatóan az értékesítés felét teszik majd ki az új technológiával szerelt járművek. Nem is csoda, hogy a legstabilabban működő cégek egy része is holland gyökerű.

Közülük az egyik legjelentősebb a Fastned nevű elektromos autó töltő hálózat, amely Hollandia 63 pontján üzemeltet töltőállomásokat (természetesen üzleti alapon). Mindegyik ilyen állomáson kettő vagy több minden szabványt támogató villámtöltő üzemel. A holland hálózat kiépítése után a cég Nagy Britannia, Belgium és Németország felé vette az irányt.

Egyik első lépésként Németországban 14 területet szereztek meg jövőbeni töltőállomások számára, majd 4,1 millió eurós (1,26 milliárd forintos) támogatási megállapodást kötöttek a német Szövetségi Közlekedési és Digitális Infrastruktúra Minisztériummal, amivel a német kormány 25 darab Fastned villámtöltő állomás létesítését támogatja. A holland hálózathoz hasonlóan Németországban is minden autótípus villámtöltését támogatják (legalábbis ami villámtölthető), ideértve a Teslákat is. Ez utóbbiakhoz a Fastned egyedülálló módon a töltők mellett adaptert is biztosít. A német kormány töltő infrastruktúra programja 300 millió eurós (92 milliárd forint) befektetésre ösztönzi a töltőhálózat üzemeltető cégeket, hogy villámtöltőket telepítsenek. A szövetségi állam támogatása fedezi a töltőállomások kialakítási költségének nagyjából 40%-át. Ennek megfelelően a 25 darab Fastned töltőállomás kiépítése várhatóan 10,25 millió euróba, vagyis 3,16 milliárd forintba kerülhet. Ez töltőállomásonként 126 millió forint, ami fedezi a töltők fölé emelt egyedi tető, az azt borító napelemrendszer, az árambekötés és helyszínenként 2-8 db villámtöltő költségét is.

EZT OLVASTAD MÁR?  Újra elérhetők a Gablini töltők a Nissanosoknak

A Fastned által kiadott közlemény nem részleteszi ugyan, hogy milyen teljesítményű töltőket és azokból pontosan mennyit telepítenek, de a megadott adatokból lehet rá következtetni. A közlemény azt ígéri, hogy a töltőkön 20 perc alatt legalább 250 km-re elegendő áramot is tud tölteni az erre alkalmas autó. 18-20 kWh/100 km-es autópályás fogyasztással számolva 250 km-re 45-50 kWh áramra lesz szükség, amit 20 perc alatt csak 135-150 kW teljesítményű töltőkkel lehet az autókba tölteni. Mint ismeretes, a ma elterjedt 50 kW teljesítményű töltők után a következő lépcsőt a 150 kW teljesítményűek jelentik, így ha hinni lehet a tervezett töltési adatoknak, akkor a Fastned németországi hálózatának 25 pontján 150 kW teljesítményű töltőket találnak majd az autósok. Az első állomásokat fél éven belül, 2018 első hónapjaiban tervezik átadni.

Mire elég 1,26 milliárd forint?

A Varga Mihály vezette Nemzetgazdasági Minisztérium egy évvel ezelőtt írta ki a 15 ezer főnél nagyobb települések számára az elektromos autó töltő telepítést támogató pályázatot, melynek keretében 112 településen lett volna lehetőség akár 100%-os állami finanszírozás mellett elektromos autó gyorstöltő, vagyis célállomás töltő kialakítására. Erre a programra a minisztérium 1,25 milliárd (1250 millió) forintot, vagyis közel 4,1 millió eurót különített el. A pályázaton a 112 jogosult önkormányzatból mindössze 75 indult, és az általuk elméletileg lehívható 281 töltőből is csak 213-ra pályáztak. Így a minisztérium által remélt 500 készüléknek kevesebb mint a felét fogják telepíteni, ha minden önkormányzat meg is köti a támogatási szerződést a pályázatok lebonyolítására kijelölt, állami tulajdonú e-Mobi Kft-vel. A rendelkezésre álló keretből így alig több, mint 536 millió forint fogy el, közel 714 millió forint a kasszában marad, és Magyarország továbbra sem lesz bejárható az idehaza legelterjedtebb elektromos autókkal.

Elektromos autót használsz?

  • CsAlex

    Ez van, ennyivel kell beérni. Most akkor mi is van, hogyan tovább – önkormányzatok???

  • babem

    És mire meg is épülnek, már használhatatlanok lesznek, max pár közel lakó töltögethet velük