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
auto
2024. 04. 27. szombat

A világ egyik legismertebb autómárkája, a luxusautóiról híres Cadillac is felismerte az autóiparban zajló gyökeres és villámgyors átalakulást, amely a dízeles meghajtást örökké eltemeti, és az elektromos járművek felemelkedését hozza magával. A dízelbotránynak köszönhetően e kiemelten szennyező üzemanyagtól egy életre elfordultak az emberek, és bár néhány gyártó tovább erőlteti, hogy tisztábbá tegye a dízelmotorokat, a legtöbben tudomásul vették, hogy célszerűbb alkalmazkodni a piaci változásokhoz, és kihasználni a bennük rejlő lehetőséget. Ezen megfontolásból a Cadillac jégre tette dízeles autóprogramjait, és helyette az elektromos meghajtás fejlesztésére fókuszál a jövőben. Erről Steve Carlise, a Cadillac elnöke beszélt az AutoNews hírportál újságírójának, legújabb modellje, a XT4 kompakt crossover múlt heti bemutatóján:

„Dolgozunk dízellel, de a piac talán gyorsabban változik, mint ahogyan mi azt gondoltuk. Előre tekintve inkább az elektromosításra fogunk koncentrálni.”

2019 Cadillac XT4

A General Motors-hoz tartozó amerikai gyártó már évek óta fejleszti négy- és hathengeres dízelmotorjait azzal a céllal, hogy Európában is sikeres tudjon lenni, ám az Egyesült Államokban is szándékozott dízeles gépkocsikat értékesíteni. A korábbi tervek szerint az XT4-es modellje is megjelent volna dízelmotorral 2020-ban, vagy még annál is hamarabb, ám ez egyelőre biztosan nem fog megtörténni. A Cadillac dízeles pályafutásának először a Volkswagen 2015-ös botránya tett keresztbe, ám akkor az igazgatótanács úgy ítélte meg, hogy a program túl sokat fejlődött ahhoz, hogy egyszerűen megszüntessék. A következő csapás a motorok fejlesztésében első számú partner, az Opel eladása volt a PSA-Group-nak, ám a Cadillac még így is folytatta a termelést. A most meghozott döntés sem jelenti a dízeles Cadillac gépkocsik végleges kihalását, bár több mint valószínű, hogy a program többé már nem fog újraindulni. Az Egyesült Államokban valamennyi nagy német autógyártó leállította a dízeles autóik értékesítését, Európában pedig egyre több városból tiltják ki azokat. A Cadillac igazgatója azonban hozzátette, hogy a dízelmotor még hosszú ideig fontos szerepet fog játszani az autóiparban, különösen a tehergépjárműveknek köszönhetően, ám amilyen tempóban az elmúlt hónapokban megjelentek a villanyos kamionok és kisteherautók az ezzel foglalkozó gyártók járműprogramjai között, nem lenne meglepő, ha rövid időn belül ebben a szegmensben is a villanymeghajtás lenne a sztenderd.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.