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
auto
2024. 11. 22. péntek

Hivatalos: brutális negyedévet zárt a Tesla

elektromos autó piac
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg==

Pár napja már szóltunk előre, most pedig az adatok is alátámasztják az információinkat: talán még a legoptimistább jóslatokat is felülmúlta a Tesla 3. negyedéves teljesítménye. Az előző 3 hónapban majdnem annyi autó készült a fremonti gyárban mint 2016-ban  a teljes évben. Abszolút rekordot döntött a Model S és X gyártása, Model 3-ból pedig 130%-kal több készült 3 hónap alatt, mint a megelőző 12 hónapban összesen. És mielőtt még valaki bedőlne az ellendrukkerek által gyártott konteónak, miszerint hegyekben állnak az eladatlan Teslák, szintén abszolút rekordot döntöttek a negyedéves eladási számok, sőt annyira nem áll hegyekben semmi, hogy 3 ezerrel több autó kelt el mint amennyi készült. A részletek alább.

Az adatok forrása: Tesla

Pokoli tempó

Pár hónapja még „gyártási pokolról” beszélt Elon Musk a Model 3 kapcsán, mostanra viszont pokoli tempóról lehet csak szó. 2018 július 1 és szeptember 30 között 53.239 Model 3 készült, ami több mint a kis Tesla történetének eddigi összes elkészült darabja együtt. Nem is kicsivel, majdnem 30%-kal több. Mint a cég közleményéből kiderült, az utolsó héten 5300 készült az autóból, ami azt is jelenti, hogy nem érték el a 6000-es célt, de ez valószínűleg keveseket fog zavarni. Sokkal fontosabb lesz, hogy mennyire volt költséghatékony a gyártás, de ez majd csak kb. egy hónap múlva derül ki a pénzügyi jelentésből.

Említésre méltó még a Model S és X gyártásának alakulása is, ami szintén a valaha mért legmagasabb volt. A két autó nagyrészt közös gyártósoron készül, ezért a Tesla egyben jelenti le a számukat. Ha egyikből több készül, az a másik rovására megy csak, mivel a gyártósor nagyjából évi 100 ezer autóra van optimalizálva. A legyártott 26.903 S+X már csak azért is figyelemre méltó darabszám, mivel pár hónapja kivezették a 3. műszakot, mostanra pedig a gyártás további optimalizálásával már többet termelnek mint korábban valaha.

Az alábbi grafikonon nem a Falcon 9 röppályája, hanem a Model 3 gyártásának felfutása látható a másik két autó adatai mellett.

Az adatok forrása: Tesla

Ami nem volt lecsavarozva

Ami az eladásokat illeti, hiszen mégis csak ebből van a pénz, itt is rekordok dőltek, sőt, több autót szállítottak le, mint amennyit gyártottak. Ez úgy lehetséges, hogy az előző negyedév végén pár ezer autót visszatartottak, hogy amennyire lehet kitolják a villanyautó vásárlóknak elérhető szövetségi támogatás kivezetését.

Az elmúlt 3 hónapban tehát összesen 83.500 Teslát szállítottak le a vásárlóknak és ebből 55.840 volt Model 3. Csak emlékeztetőül, az előző negyedévben még csak 18.440 kis Tesla került értékesítésre, tehát az eladási számok megháromszorozódtak. Nem kellett félteni a két nagyobbik testvért sem, Model S-ből 14.470 kelt el, ami a típus idei legerősebb száma és eddigi 24 negyedévének 4. legjobb adata. Model X-ből pedig még soha nem fogyott ennyi, 13.190 talált gazdára. Szóval mindent eladtak ami nem volt lecsavarozva.

Az adatok forrása: Tesla

Mindenki a fedélzeten

Az elmúlt pár hét külön érdekessége, hogy az amerikai Tesla közösség több tagja is besegített az utolsó napok hajrájában a túlterhelt értékesítési munkatársaknak. Önként jelentkeztek, hogy amíg a Tesla kollégái a vásárlások papírügyeit intézik ők a vevőkkel beszélgetve ismertetik az autók funkcióit és mesélnek saját tapasztalataikról. A különböző fórumok (Reddit, TMC) alapján elmondható, hogy a spontán akció nagy sikert aratott mind a vásárlók, a segédkező tulajdonosok és a Tesla alkalmazottai körében –  a mai sajtóközleményben külön meg is köszönik az önkéntesek munkáját. Joggal merülhet fel azonban a kérdés, miért volt erre szükség és egyáltalán miért bénázik a Tesla ezen a téren?

Ne felejtsük el, hogy a Teslának a költségek kontrollálása mellett kellett a nehézségekkel küzdő és olykor meg-megugró gyártással lépést tartva növelni az értékesítési csapatát is. Márpedig embereket felvenni és betanítani nem egyszerű feladat. Ha túl korán bővítik a létszámot, miközben a Model 3 gyártása még „köhög”, akkor fizetniük kell felesleges kollégákat. Ha túl későn, akkor hiába gyártanak le 80 ezer autót, ha abból 10 ezer a boltokban várakozik a vevőkre.

Hogy a rekord gyártási és értékesítési darabszám meghozta-e a várt pénzügyi sikert is, azt nagyjából 1 hónap múlva november elején tudjuk meg.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.