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 Masszívan nyereséges a Tesla 2018/10/24 – 22:18 Minden épeszű számítást és várakozást felülmúló eredményt produkáltak. Röviden most csak a főbb számok, a többi és az értelmezés majd pár perc múlva: 6.8 Mrd dollár árbevétel (a Wall Street-i várakozás 6,05 Mrd volt.) GAAP eredmény: $312 millió (szemben az előző negyedévi 712 milliós veszteséggel!) Non-GAAP: $512 millió Free Cash Flow (FCF): $881 millió (Wall Street-i várakozás „szerény” pozitív eredmény volt) Készpénzállomány: 3Mrd dollár, +731 millióval növekedett Model 3 haszonkulcs: 20% felett Q4 szintén nyereséges lesz 2018/10/24 – 23:45 Először is egy gyors hír mindazoknak akik kis hazánkban várnak Model 3-ra: a Tesla még az év vége előtt megnyitja a rendelési felület az európai vásárlóknak is és ez várhatóan azt jelenti, hogy jövő év elején megkezdődnek a kiszállítások is. Az persze valószínű, hogy itthon is a drágábbik Long Range verziót lehet majd először rendelni, de ismét megerősítették, hogy dolgoznak a 35 ezer dolláros alap Model 3 gyártásának megkezdésén. Rendben, akkor most nézzük szépen sorban a közlemény főbb részeit, híreit. Indul a Falcon Heavy. Forrás: Spacex / Steemit.com Főbb Számok Fent már gyorsan, a jelentés kiadását követő pár perecen belül olvashatta a kedves olvasó a főbb adatokat, de most kiegészíteném pár információval és kicsit perspektívába is helyezzük. A cég pontosított a korábban közölt értékesítési adatokon (ez normális, a gyorsjelentéshez képest pár száz autónyi eltérés lehet) és a korábban közölteknél kicsivel több, 56.065 Model 3-at szállítottak le a negyedév során. Részben ennek, no meg a 27.710 S-nek és X-nek köszönhetően 6,82 Milliárd dollár volt a cég árbevétele az elmúlt 3 hónapban. Ez a szám egy évvel ezelőtt még kevesebb mint 3 milliárd volt, tehát a növekedés több mint 100%. Még egy összehasonlítás: 2016 egészében volt nagyjából ennyi a cég teljes árbevétele (7 milliárd dollár). Persze ami ennél is lényegesebb, a Wall Street ennél vagy 800 millióval kevesebbet várt. Ez egy elég nagy fegyvertény. Főleg azért lényeges ez, mert még a profitnál is jobban érdekelt mindenkit a cég cash flow-ja. Nos ezen a téren is felülmúlták a várakozásokat a működésből származó Operating Cash Flow 1,4 milliárd dollár volt, a Free Cash Flow pedig 881 millió. Elnézést kérek azoktól, akiknek ez kínai, most nem tartanék közgáz órát, de hogy érthető legyen ez miért volt ennyire fontos: a Teslát mostanában ért támadások egyik fő vonulata arról szólt, hogy nem fogják tudni visszafizetni a hiteleiket és kifizetni a beszállítóikat. Erre ezek a számok egy nagy kövér fityiszt mutatnak. És végül a profit, ami minden várakozást felülmúlt. És amikor azt mondom mindent akkor ebbe beleértem jómagamat és a még nálam is optimistább Tesla longokat is. Mielőtt megismétlem a számokat még egy rövid iránymutatás. Az adatok kapcsán említeni fogunk GAAP és Non-GAAP számokat. Röviden, előbbi az amerikai számviteli szabványok szerinti hivatalos adat. Utóbbi is lényeges viszont, mivel figyelmen kívül hagy a cég helyzete szempontjából kevéssé lényeges technikai elemeket. A Tesla mindkét módszer szerint számolva is felülmúlt minden várakozást. Akár a GAAP szerinti 312 milliós nyereséget, akár a Non-GAAP 516 milliót nézem, ez az előző negyedévhez képest majd 1 milliárd dolláros javulás! Döbbenet. Ennek köszönhetően a részvényenkénti nyereség 1,82/2,90 dollár (GAAP/Non-GAAP). Tökéletes landolás. Forrás: Spacex / Steemit.com Autós üzletág A negyedév során átlagban heti 4300 Model 3 készült, az utolsó héten pedig 5300 gördült ki. Ami a következő negyedévet illeti, a Tesla most nem jelölt meg konkrét célt. Jól teszi, mert eddig ez mindig csak gondot okozott. Ellenben a harmadik negyedév során már nem a gyártási ütem „minden áron” emelése volt a cél, hanem a hatékonyság növelésén volt a hangsúly. Ennek köszönhetően az egy autóra vetített munkaórák száma a Model 3 esetében 30%-kal csökkent és most már kevesebb ráfordítás szükséges mint egy S vagy X esetében! Így már érthetőbb, hogy a célul kitűzött 15%-os Model 3 profitrátával szemben, hogyan érhettek el 20% feletti eredményt és miért bíznak benne, hogy a 4. negyedévben a 25%-ot is elérik. És ez így már magyarázza a nemvárt mértékű nyereséget is. A Tesla egyébként csattanós választ adott azokra a burjánzó álhírekre is, miszerint hatalmas parkolókat töltenek meg az eladatlan, hibás 3-asok. Ehhez képest az alábbi táblázat jól mutatja, hogyan viszonyul a Tesla eladatlan autóinak száma a versenytársakéhoz. Az Y tengely azt mutatja melyik gyártónak hány értékesítés napnyi eladatlan készlete van. A Teslánál a rózsaszín azok az autókat mutatja, amik épp kiszállítás alatt vannak, a piros a tényleges készlet. Forrás: Tesla. A cég megosztott egy grafikont arról is, hogy akik Model 3-hoz beszámíttatják meglévő autójuk, mennyire drága autóból ülnek át Teslába. Nos az eredmény elég érdekes, mert eszerint a vásárlóik fele jelenleg egy jóval olcsóbb autó tulajdonosa, tehát felfele vált. Ennek azért van nagy jelentősége, mert eszerint a Model 3 nem csak a prémium márkák piacán szedi áldozatait, de az olcsóbb kategóriákból is vevőket csábít. Mennyibe került a Model 3 előtti autód? Forrás: Tesla. A cég azt is megosztotta, hogy a 2017 augusztusi 455 ezer előrendeléshez képest a vásárlók 20%-a mondta vissza az előjegyzést, úgyhogy nem aggódnak. A fennmaradó vásárlók folyamatosan fogják véglegesíteni a rendelésüket. Itt említették meg az európai és kínai szállítások megkezdését is (lásd fent). És ezen a ponton arra is kitértek, hogy nem aggódnak amiatt sem, hogy a kezdeti magasabb felszereltségű modellek után most már lejjebb is viszik az elérhető verziók árát. Mint írják az S és az X esetében anno ugyan ez játszódott le és nem volt negatív hatása, mivel az autók gyártásának hatékonysága folyamatosan nőtt. A sorok között egyébként ebben a szakaszban el volt rejtve még egy bomba: felgyorsítják a kínai gyár építését és beüzemelését és már 2019-ben a Model 3 gyártásának bizonyos részeit a Gigafactory 3 végzi – de csak a hazai piacra. Hogy ez pontosan mit jelent, majd még kiderül de én egy Tilburg szerű felállásra gondolok: annyi végszerelés lesz az országon belül, hogy ezzel elkerüljék a magas büntetővámot. Apropó vám, a Trump elnök által kirobbantott kereskedelmi háború miatt már 40%-os vám terheli a kínai eladásaikat de ezt egyelőre még Európa és Észak Amerika kompenzálja az S és az X esetében. Végül egy kis update a boltok, szervizek és Superchargerek számával kapcsolatban. Egyértelműen az ez irányú költés lett megvágva a profit érdekében, hiszen az elmúlt 3 hónapban mindössze 4 szerviz és bolt, valamint 44 Supercharger-helyszín épült. Utóbbiból már 1352 van a világon és több mint 11 ezer Tesla tud ezeken egyszerre tölteni. Energia Üzletág A negyedév során 239 MWh energiatároló kapacitás épült ki, ami 118%-os növekedés egy év alatt. Telepítettek 93 MW napelemet is, bár itt némi visszaesést várnak az utolsó negyedévben, mivel ez a piac eléggé szezonális. (Értsd. télen kevesebben telepíttetnek napelemet). A következő időszakban a fogyasztói megrendelésekre fognak fókuszálni, azon belül is azokra, ahol napelemet és Powerwallt is rendelnek és komplett rendszert szállítanak le. A legnagyobb jövőbeli ügyfélbázisuknak egyébként a 450 ezer Tesla autó tulajdonost tekintik. Az energia üzletág egyébként majd 400 millió dollár bevételt hozott a negyedév során, ami negyedével több mint tavaly azonos időszakban, a profit ráta pedig az év eleji visszaess után újra megindult felfelé és már 17%-on van. Egyéb érdekességek Megemlíteném még a jelentés azon részét amely a vásárlók által befizetett előleget mutatja. Fontos ennek alakulását követni, hogy megértsük, ahogy fogynak a Model 3 két éves előrendelései, vajon van-e utánpótlás. Mivel ebben a számban benne van minden előrendelés (Roadster 2, Semi, napelem, Powerwall és Powerpack, S/X/3), így nehéz egyértelmű konklúziót levonni, de a nagy mozgások azért látszanak. Eszerint az előző negyedévben 942 millió dollár volt ide könyvelve, most pedig 906, tehát drámai zuhanást nem látunk. Roadster 2 – páran ebből a dögből is rendeltek és ez is benne van abban a 900 millió dollárban. A cég készpénzállománya most 3 milliárd dollár, majdnem annyi mint év elején volt. Ez igen jó hír, hiszen a szintén pozitívra prognosztizált negyedik negyedév után most már biztosan nem fognak rászorulni újabb hitelek és tőke bevonásához – ha csak nincs erre valami kedvező lehetőség amit kár lenne kihagyni. (Lásd olcsó kínai hitel a helyi gyár építéséhez). Konferenciahívás 2018/10/25/02:25 Budapesti idő szerint hajnali fél 1 körül megkezdődött az ilyenkor szokásos elemzői konferencia hívás. Ebből is szemezgessünk érdekességeket. Model Y: Elon Musk jóváhagyta a kis SUV végső prototípusát, 2020-ra tervezik a gyártást. (Frissítve 2018/10/25/09:25) Autopilot: a részleg több vezető munkatársa is megszólalt és kiemelték milyen jelentős fejlesztések előtt áll a rendszer. Hamarosan mindenki megkapja a v9-es szoftver részeként a Navigate on Autopliot funkciót, amikor is a robotpilóta a navigáció alapján magától letér az autópályáról a megfelelő kihajtónál. Beszéltek még a készülő új hardverről: a HW 3.0-ként emlegetett új szuperszámítógép a Tesla saját fejlesztésű chipjével működik és március végén kerülhet gyártásba. Már tesztelik is pár kísérleti autóban és az 5-20x gyorsabb hardver sokkal nagyobb neurális hálót tud majd kezelni, ami miatt sokkal pontosabb lesz az Autopilot. A processzor ára nem magasabb mint a jelenlegi megoldásé, a számítógép cseréje, pedig minden AP 2.0 vagy jobb autónál lehetséges és kb. 30 percig tart. Igazából plug & play. Munkahelyi balesetek: a negatív sajtócikkekre válaszul a cég megosztotta, hogy véget ért a 4 hónapos kaliforniai állami vizsgálat és mindent rendben találtak a Teslánál. Elmondásuk szerint nagyon erős baleset megelőzési programjuk van és jelenleg a legtöbb esetben izomhúzódás, vagy felületi sérülés (karcolás, kisebb vágás) jelenti az esetek zömét. Súlyos eset nem történ már egy jó ideje. Aksi gyártás: valóban volt pár nap amikor készlethiány miatt korlátozni kellett a Model 3 gyártását, de ennek már vége. 1-2 hete állt hadrendbe egy új cella-gyártósor, év végéig jön még egy, aztán jövő év elején a következő. A Tesla Energy termékekhez pedig más forrásokat is (Samsung SDI) használnak. 35 ezer dolláros Model 3: az autó gyártásának hatékonysága annyit javult, hogy 30%-kal estek a gyártási költségek a negyedév során. Ha lehetne már most árulnák a 35 ezer dolláros verziót, de addig még kell 4-6 hónap – ezért jött ki az új Mid Range verzió. Azonban jövő február-március környékén indul a gyártás. A cél, hogy 30 ezer dollár alatt legyenek a költségek az alapverzión. Az olcsóbb modell bevezetését ellensúlyozni fogja a kezdődő európai és ázsiai szállítás. Kik váltanak Model 3-ra: nincs egyértelmű trend a becserélt autók típusait illetően, de a vevők több mint fele 35 ezer dollárnál olcsóbb kocsiból jön. A legtöbbeknek élete legdrágább autója a Model 3. Európa: januárban indul a Model 3 gyártás az európai piacra és február-március derekán megkezdődik a kiszállítás. Remek pénzügyi eredmény: a jövőben is pozitív cash-flowal és nyereséggel terveznek. Q1-ben lesz egy 1 milliárd dollár körüli kölcsön visszafizetésük, de akkor sem várnak negatív cash flowt. Ahogy eddig is mondták, nem kell a hiteleiket sem újrafinanszírozni, sem tőkét bevonni. Kigazdálkodják. A jövőben nőhet az OPEX amikor új modelleket fejlesztenek, de tudják finanszírozni. A gyártás további növelése heti 7 ezer 3-asig szinte semmi pénzt nem igényel csak a meglévő egységek üzemidejét kell javítani. Hatékonyság: most a kiszállítás logisztikáján a hangsúly. Augusztusban még 30 nap volt a gyártól a vevőig, most már kevesebb mint 20 és a cél év végére 10 alá menni. Ez azért is fontos, mert napi 75 millió dollárnyi árut termelnek és már 10 nap is 750 milliónyi tőkét köt le. Új termékek: a pick-uptól nagyon sokat várnak,de ott van még a folyamatosan fejlődő napelem-cserép és az aksiüzletág is. Meg persze jön a Semi, a Roadster és a Model Y is. Versenytársak: a többiek autóit nézve látszik, hogy mennyivel hatékonyabbak (takarékosabbak) a Teslák. Emellett a legolcsóbb az aksijuk. A versenytársaknak nem kellettek a szabadalmaik, nem kellett a Supercharger hálózat, nem költenek aksi gyártásra és nem hatékonyak az autóik. Ezért ekkora a Tesla előnye. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!