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
auto
2024. 04. 27. szombat

Sorra szedi az európai skalpokat a Model 3

elektromos autó

A Tesla Model 3 kiszállításai idén Februárban indultak meg Európában, így az autó most lett jogosult a legtöbb országban, hogy megmérettesse magát „Az Év Autója” címért. Egy-egy ilyen győzelem nem csak a Tesla, hanem az egész villanyautózás szempontjából igen lényeges, hiszen ilyenkor nem valami külön villanyautós háziversenyen, hanem az összes az adott évben bemutatott modell között győzedelmeskedik egy elektromos meghajtású autó.

Az ilyen díjak és az ezt követő média figyelem rendkívül fontosak, mert ezzel eljut az üzenet a „mezei” vásárlókig is, akiknek a villanyautózás még mindig egy ilyen gyerekcipőben járó, gazdag emberek hóbortjaként van meg. A legtöbb ember fejében továbbra is sok sztereotípia és tévhit él az elektromos autózásról, ezeket pedig az évek, vagy évtizedek óta elismert helyi autós újságok dicsérő szavai és díjai segíthetnek helyretenni.

A britek kezdték és a németek folytatták

Bár listánk valószínűleg nem teljeskörű, az első európai díj amiről tudunk a brit szigetekről jött. Itt jegyeznénk meg, hogy „Az Év Autója” cím kicsit olyan mint a szépségkirálynő választás, miszerint nincs valami egységes világ-, vagy országonkénti szervezet, amely ezt kiosztja. A legtöbbször egymással is versengő autós lapok, szövetségek rendeznek ilyen versenyt vagy tesztet, így van ország, ahol több médium több nyertest koronáz meg.

A brit Auto Express viszont semmiképpen nem a „futottak még” kategória, így jelentős sikernek mondható, hogy idén júliusban a Tesla Model 3-at választották az év autójává. A lap 30 kategóriában díjazta a versenyzőket és a kaliforniai villanyautó nemcsak az év prémium villanyautója lett, de megnyerte a fődíjat, a nagy „Az Év Autója” elismerést is.

Forrás: autoexpress.co.uk

Ugrunk az időben novemberre, és váltunk a másik gazdasági nagyhatalom Németország piacára, ahol a Bild csoport (pl. Auto Bild) éves díjkiosztóján nyerte el a legjobb felső-közép kategóriás autónak járó elismerést a Model 3. A díj két szempontból is igen emlékezetes volt. Egyrészt A Tesla az új 3-as BMW és az Audi A4 elől halászta el a serleget méghozzá a német prémiumok hazai pályáján. Másrészt a cég vezetője Elon Musk is ott volt személyesen és itt jelentette be hivatalosan, hogy Berlin közelében épül fel a Gigafactory 4, a Tesla európai gyára.

Elon Musk és az Arany Kormánykerék. Forrás: Bild

Elon Musk és az Arany Kormánykerék. Forrás: Bild

Skandinávia és az Alpok

Szinte már-már hazai piacnak számít a Tesla szempontjából Norvégia, ahol rengeteg villanyautót adnak el évente és a kaliforniai márka hosszú ideje piacvezető a szegmensben. Így aztán talán nem számít túl nagy meglepetésnek, hogy a legnagyobb norvég napilap, a Dagbladet szavazásán is a Model 3 nyert idén. Érdemes megjegyezni, hogy az autó előbb az olvasói szavazást nyerte meg mintegy 24%-os előnnyel, majd egy héttel később a szakmai zsűrinél is győzedelmeskedett.

Forrás: dagbladet.no

Két hete aztán Dániában is díjkiosztót tartottak és itt is hasonló eredmény született. Itt a Dán Autóklub lapja a Motor jutalmazta az év autója címmel a Model 3-at és a gála 52 éve alatt most először nyert egy amerikai autó. A Tesla 166 pontot kapott, így 25 ponttal végzett a második Peugeot 208 és 50 ponttal a harmadik 3-as BMW előtt.

Forrás: fdm.dk

Végül az egyik legfrissebb hírünk Svájcból jött. Itt december 4-én döntött úgy egy 5 újságból és egy nagy használt autó oldal szakértőiből álló zsűri, hogy rögtön 3 díjat is ad a hármasnak. 17 ezer olvasói szavazattal itt is megnyerte az autó a közönségdíjat, de a zsűri szerint a kis Tesla Svájc „legzöldebb” autója is. Az igazán fontos fődíj is a hármasé lett, a szavazatok 23 százalékával végzett a 14%-os 3-as BMW előtt és lett a svájci „Év Autója 2020”.

Forrás: VW/Electrek

A svájci díj pikantériája, ahogy a VW az ID3 reklámkampányának részeként egész oldalas hirdetésben gratulált a kis Tesla sikeréhez, de természetesen pici éllel megjegyezve, hogy idén még könnyű volt a verseny, de jövőre már ott lesz a piacon a wolfsburgi villanyautó is.

COTY 2020

Hátra van még eg igazán kemény megmérettetés – a legrangosabb európai díj, az igazán fantáziadús nevű Car of the Year, amit egy 23 országból delegált 60 tagú zsűri ítél oda Európa számos nagy múltú autós lapja nevében. Magyarországot Csikós Zsolt a Totalcar és Gajdán Miklós az Auto Magazin és az Autópiac újságírója képviseli.

Forrás: caroftheyear.org

A díjért eredetileg 30 autó szállt ringbe és november végén jelentették be melyik 7 jutott tovább a végső listára. A Model 3 az 1-es BMW, a Peugeot 208, a Renault Clio, a Toyota Corolla, a Ford Puma és a Porsche Taycan mellett jutott tovább, ami már önmagában is dicséretes eredmény. A díjat 2020 március 2-án a Genfi Autószalonon adják majd át.

Forrás: caroftheyear.org

Kereskedelmi siker

Akármennyire is szépen csillognak a díjak, azért az eladási listák és így az autók utáni bevétel mégiscsak az egyik legfontosabb dolog az autógyártók szempontjából.

Bár az év első másfél hónapját kihagyta és a decemberi nagy hajrá még hátravan, a Tesla Motors Club hivatalos regisztrációs adatokon alapuló gyűjtése szerint novemberig bezárólag nagyjából 74 ezer Model 3 került leszállításra Európában. A végleges összeurópai eladási listákra valószínűleg jövő februárig várnunk kell majd, de Hollandiában egészen biztosan, Norvégiában pedig nagy valószínűséggel a Tesla Model 3 lesz a legnagyobb példányszámban eladott autó az egész piacon.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.