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
auto
2024. 03. 29. péntek

A visegrádi négyek közül Magyarország elsőként látta meg, hogy az elektromobilitást állami szinten is érdemes támogatni, hiszen a tisztább levegő minden állampolgár érdeke, sőt alapvető joga kellene legyen. Szlovákiában és Lengyelországban egyaránt most indul a tiszta üzemű autók vásárlását ösztönző támogatás. Mindkét országban magasabb a támogatás maximális összege, mint nálunk, és mindkét rendszernek vannak érdekességei. Szlovákiában például külföldön vásárolt új autó is támogatható, Lengyelországban pedig nagyon alacsony a támogatható autók maximális ára. Mindkét tényező arra próbálja ösztönözni a gyártókat, importőröket, márkakereskedőket, hogy ne nyeljék le részben (vagy akár egészben) az állami támogatást, és az teljes egészében a vásárlóhoz kerüljön. A szlovák támogatás interneten igényelhető, a rendszer az első próbálkozásnál összeomlott, a másodiknál percek alatt elfogyott a teljes keretösszeg.

Szlovákiában évek óta biztosítja elsősorban a GreenWay és ZSE hálózata az ország átjárhatóságát, azonban ingyenesen használható töltőkből kevés van az országban, sokan ezzel magyarázzák, hogy Magyarországon mennyivel több az elektromos autó, mint északi szomszédunkban. Ennek az elméletnek ellent mond, hogy Lengyelországban viszonylag sok ingyenes töltő is található, az egyre fejlődő (igaz első perctől fizetős) GreenWay hálózat pedig mára egész jól megoldja az ország átjárhatóságát is, így az ingyen töltés lehetősége segítené a villanyautók terjedését, az elektromos autók száma mégis alig több mint fele, a konnektoros hibridek száma pedig harmada a magyarnak, ami különösen alacsony szám, tekintettel arra, hogy Lengyelország lakossága közel négyszerese a magyarnak.

A lengyel wysokienapiecie.pl portál összegyűjtötte a Lengyelországban töltőket üzemeltető cégeket és a töltési díjakat. Lengyelországban jelenleg 958 töltőpont üzemel, melyek többsége, 671 db AC töltő, DC töltőből pedig 287 található. (A lengyel Energiaügyi Minisztérium beszámolója szerint 483 DC töltőpont található az országban, itt azonban külön számolták a CHAdeMO és CCS csatlakozókat, azonban ezek a töltők túlnyomó többségénél nem használhatók egyszerre).

Greenway töltőállomás Lengyelországban

Greenway Polska, az első perctől piaci alapon

Lengyelországban a legtöbb töltőt (175 db) a szlovák GreenWay lengyel leányvállalata, a GreenWay Polska üzemelteti. A GreenWay töltőinél már korábban bevezették a fizetési rendszert, esetleg egy-egy új töltő telepítését követően lehet a teszt időszak során néhány hétig ingyenesen tölteni. A töltési díj a lengyel GW töltőknél DC töltés esetén 2,19 PLN/kWh (173 Ft), AC töltéskor pedig 1,14 PLN/kWh (90 Ft).

Innogy, Varsó AC töltőinek üzemeltetője

Az Innogy már 10 éve üzemeltet elsősorban Varsóban AC töltőoszlopokat. Ezek használata eddig ingyenes volt, de hamarosan bevezetik a fizetős rendszert. A hivatalos árat még nem jelentették be, azonban következtetni már tudunk, ugyanis az Innogy töltőit a nálunk is ismert eCharge alkalmazás mellett a Nexity app is indítja. Utóbbiban egyelőre ingyenes a töltés, az eCharge appban azonban egyes töltőknél már 0,39 euró jelenik meg, így az AC töltés díja várhatóan 1,6 PLN, azaz 126 Ft/kWh körül alakul majd.

Taurona, az állami energiaszolgáltató

Lengyelország állami áramszolgáltatója, a Taurona, 2019. december 30-án kezdte meg a fizetős rendszer tesztelését a felső-sziléziában található elektromos autó töltőállomásain. A teszt időszak során 1 kWh energia ára AC töltőn 0,41 PLN, DC töltés esetén pedig 0,55 PLN, azonban a teszt időszak csupán három hétig tart, a jövő héttől, január 27-től az ügyfeleknek AC töltőn 1,6 PLN/kWh (126 Ft), DC töltőn pedig 2,21 PLN/kWh (175 Ft) lesz a fizetendő töltési díj, amivel az állami cég az ország legmagasabb árain kínálja majd a villanyautó töltést.

Zakopane ma még ingyenes, PGE üzemeltetésében lévő villámtöltője a belvárostól (Krupowki utca) 500 méterre

PGE, gáz, áram, autómegosztó és villanyautó töltés egy kézben

A PGE (Polska Grupa Energetyczna) szintén számos töltőt üzemeltet Lengyelországban. A cég kínálatában a közüzemi gáz- és villamosenergia-szolgáltatás mellett autómegosztás és elektromos autó töltés is megtalálható, így terveik szerint a náluk szerződéssel rendelkező ügyfelek egyetlen számlán fizethetnek majd, havi elszámolással, bármelyik szolgáltatást is vették igénybe. A cég töltői egyelőre ingyenesen használhatók, de kommunikációjuk szerint hamarosan megkezdik a fizetési rendszer tesztelését és még 2020-ban teljes mértékben átállnak a piaci alapú töltőüzemeltetésre.

Orlen, a benzinkút hálózat

Az Orlen egyre több benzinkútján kínál töltési szolgáltatást is, Lengyelországban jelenleg 23 villanyautó töltőt üzemeltetnek (Csehországban 9, Németországban 1 töltőjük van). Az informatikai rendszer 2019 végéig elkészült, így mindegyik töltő alkalmas a fizetős rendszer beindítására, amit terveik szerint 2020 első felében meg is lépnek.

Energa és Lotos

Két további elektromos autó töltőket üzemeltető társaság, a gdansk-i Energa, valamint a Lotos szintén azt ígéri, hogy még ebben az évben megszűnik az ingyenesség a töltőiken, konkrét dátumot és árat azonban egyelőre nem tudunk.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.