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
auto
2024. 07. 25. csütörtök

A Daimler 2019-ben 25 000 példányt tervezett értékesíteni a Mercedes-Benz EQC modellből, azonban csak 7000 darabot sikerült legyártani – írja a Reuters a Manager Magazinban csütörtökön megjelent cikkre hivatkozva. A Mercedes nem kommentálta az értesülést.

Márpedig az elektromos autókra nagy szükség lenne, ugyanis Európában a széndioxid kibocsátás az előző években csökkenés helyett tovább növekedett: 2018-ban például az Európai Unióban az átlagos kibocsátás 1,6%-kal nőtt (120,4 g/km-re), amelynek fő oka, hogy a vásárlók egyre nagyobb járműveket vásárolnak, valamint a dízelnél teljes kibocsátást tekintve jobb, de CO2 kibocsátás szempontjából valamivel rosszabb benzines változatok felé fordultak. A 2019-es adatok még nem állnak rendelkezésre, így nem tudjuk, sikerült-e megfordítani a trendet a gyártóknak az elektromos és konnektorról tölthető hibrid modellek eladásának növelésével.

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

A 2019-es tervezett példányszám csökkenés pénzügyi szempontból még kevésbé kritikus a gyártó számára, azonban 2020-tól büntetést kell fizetni azoknak a gyártóknak, amelyek nem tudják az elvárt szintre leszorítani a járműflottájuk CO2 kibocsátását. A Daimler flotta szintű átlagos széndioxid kibocsátása 2018-ban 130,4 gram/km volt, amit 2021-re 103,1 g/km értékre kellene lecsökkenteni. (Az elvárt széndioxid kibocsátás gyártónként eltérő, mert az értéket az adott gyártó járműinek átlagos tömege alapján határozzák meg.)

A PA Consulting előrejelzése szerint a Daimler 997 millió eurós büntetéssel néz szembe, amennyiben nem sikerül elérni a szükséges csökkenést.

Az elvárás teljesítése azonban súlyos nehézségekbe ütközhet, mivel a cikk szerint 2020-ban is csak 30 000 darab EQC készül majd a tervezett 60 000 helyett, ugyanis nem tudnak elegendő akkumulátort vásárolni a beszállítójuktól, az LG Chemtől.

A Daimler üzemi tanácsának elnöke, Michael Brecht, a Manager Magazinnak elmondta, hogy azért szembesültek a nem várt akkumulátor hiánnyal, mert a Tesla megvásárolta a Grohmann Engineering vállalatot, azt a jármű akkumulátorokra szakosodott céget, amelyet a Mercedes-Benz a saját akkumulátor gyártási kapacitásának kialakításával megbízott. Az így kialakult helyzet miatt a Daimler nem tudta felpörgetni a tervezett mértékben az elektromos autókba szánt akkumulátorok gyártását a Deutsche Accumotive gyáregységben.

Az akkumulátor hiány mellett egyéb tényezők is nehezítették az EQC piaci bevezetését, például egy esetlegesen hibás csavar miatt hirdetett visszahívás. A német Auto Bild magazin információja szerint a Mercedes EQC Észak-Amerikai bevezetését szintén gyártási problémák miatt halasztották el egy évvel, 2021-re.

Frissítés: A Mercedes-Benz közleményben cáfolta a Manager Magazin által leírtakat.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.