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 Az elektromos légi közlekedésre dolgozott ki stratégiát a svéd repülőterek üzemeltetője, amely szerint 2025-re már lehetővé válik tisztán elektromosan működő kereskedelmi járatok indítása az országon belül. Az állami tulajdonban lévő Swedavia első feladata mind a tíz repülőterén kiépíteni az elektromos légijárművek infrastruktúráját, kezdve az Åre Östersund légikikötővel, ahol már idén ősszel megkezdődik a tesztelés, amikor is a tervek szerint megérkezik az első üvegházhatású gázok kibocsátása nélkül működő repülő. A projekt jelenleg a tervezési fázisnál tart, nem elég ugyanis kijelölni a villanyhajtású járművek parkolóhelyét és odavinni az áramot, számos hatósági engedélyt kell a kivitelezés előtt beszerezni. A norvég határ közelében fekvő helyszín a norvégiai Røros repülőtérrel közösen egyébként már tavaly egy elektromos tesztzónaként lett kijelölve az EU Green Flyway projekt keretében elektromos repülő-prototípusok és drónok számára. A Scandinavian Airlines gépe a Stockholm-Arlanda reptéren, Forrás: Wikipedia Az Åre Östersund reptér mellett a Visby Airport és az Umeå Airport is az elsők között lesznek, ahol megépülnek a villanyrepülők számára nélkülözhetetlen berendezések – ez utóbbi jelenleg is része egy programnak, mely az elektromos kereskedelmi repülőjáratok lehetőségeit vizsgálja Svédország és Finnország között. „Úgy véljük, hogy jó esély van az első kereskedelmi elektromos járat elindítására Svédországban öt éven belül. Hosszabb távon az útvonalak elektromosítása fontos tényező lehet a menetrendszerű légi forgalomban, elsősorban a belföldi járatokban. De az elektromos légi közlekedés vadonatúj útvonalakat nyithat a regionális központok között is, amik jobb megközelíthetőséget és regionális növekedést idézhetnek elő, valamint egy teljesen új üzleti modellt hozhatnak létre a légi szállítmányozás számára is”- mondta Jonas Abrahamsson, a Swedavia vezérigazgatója. Az easyjet, az Airbus, és a Wright Electric már tervezik első közös elektromos repülőjüket A svéd kormány teljes mértékben a projekt mellett áll, a klímavédelmi célkitűzések érdekében 2030-ra az egész belföldi légi forgalomnak fosszilis üzemanyagok nélkül kellene zajlania, 2045-re pedig a külföldre induló járatoknak is tiszta üzeműnek kell lenniük. Ha nem is ennyire szigorú ütemtervvel, de az elektromos repülés más cégeket is foglalkoztat, tehát nem elhatározás, csupán idő kérdése, hogy mikor utazhatnak bűntudat nélkül repülőn a környezettudatos népek. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!