Ingyen se kéne!

Az InsideEV egyik cikkje alapján jutott eszembe újra a – sokakban fenti mondatot indikáló – Tesla Cybertruck. A lentiekben egy kicsit bővebben fejtem ki a témát, mert szerintem érdemes egy kicsit jobban megvizsgálni a mögöttes dolgokat is.

cybertruck order
Cybertruck megrendelve

Az említett cikk épp azt részletezi, hogy a rendelési azonosítók alapján visszafejtették, hogy vélhetően már több mint fél millió előrendelés (több mint 522 ezer) érkezett eddig az igencsak megosztóra sikeredett elektromos pickupra. (A megrendelések kis százaléka lett a legolcsóbb verzió, ami érthető is, mert egy szimpla hátsókerék hajtással eléggé lekorlátozza az autó lehetőségeit, így a 2-3 motoros verzió teljes önvezetéssel lehet a befutó.) Viszont látnunk kell azt, hogy a történetnek ez a része még „olcsó játék”, hiszen 100 dollárt/eurót azért még egy átlag magyar lakos is ki tud fizetni. Hivatalosan ez inkább „igényfelmérés”, mintsem valódi megrendelés, ám valahol nekem mégis elképesztő ez a szám.

Van pár olyan esemény az ember életében, amire tisztán emlékszik, nekem ilyen lett ennek a kocsinak a bemutatója is. Én is megdöbbentem, hogy „milyen forma már ez?” Vártam, hogy majd kiderül, hogy csak egy vicc, és előbújik a dobozformából valami más, de nem… és azóta mégis a többi kocsi lett fura és túlbonyolított. De mégsem a forma volt a „megnyerő” ennyi ember számára, mert nem igazán olyan, amit örömkönnyeket hullajtva simogatnál napest. A mérete sem igazán, mert bőven van nála nagyobb is és akinek nagy kocsi kellett az eddig is be tudta valahonnan szerezni.

Szerintem az, ami ennyi embert rávett arra, hogy „bedobjon egy 100-ast”, az inkább az ami egy termékben többet ígér, mint a konkurensei:

  1. Fényezésmentesség: Szerintem sokunknak a „halála” az, amikor vigyáz a kedvenc autójára, majd arra megy ki az egyik bevásárlás után, hogy behorpasztották, meghúzták, vagy rosszabb esetben meg is törték a kocsiját és persze betétlap sehol. Van persze pár olyan jármű, melyet szintén lehet fényezés nélkül is használni, de egyiknek sem ennyire masszív a kasznija, hogy – szó szerint – ne kelljen félteni. Ezzel nyugodtan elmehetsz egy bokor mellett is, nem lesznek karcok a fényezésen, mert nincs. (Alapváltozat esetén nincs fényezés, így „acélszürke”.)
  2. Napelemes csomagtértető: Mindenki gondolt már arra, hogy feltesz egy napelemet a kocsi tetejére és majd az tölti azt, de mikor az ember nekiáll kiszámolni azt, hogy mennyit termel egy napelem, akkor rájön, hogy ahhoz, hogy valós haszna legyen – nagy felületet kell befedni, ami egy átlagos autón nincs is olyan sok. Egy ekkora autón, – ami ráadásul sík elemekből áll, – viszont már minden adott erre. A Tesla saját számai alapján a napelemes opció 24 km-t (15 mérföldet) adhat a megtehető távhoz naponta. Ez nem sok, de mégis hány jármű képes arra, hogy egy napsütéses hét után közel 170km-t meg tudjon tenni külön töltés nélkül?
  3. Csomagterek: Ha már csomagtér, akkor a bemutatón igaz csak egy pillanatra volt megvillantva, de nem csak első és hatalmas hátsó csomagtér lett kialakítva a kocsin, hanem oldalt, illetve a hátsó csomagtér alatt is lesz egy külön zárható rész, mely szintén praktikusabbá teszi azt. Én személy szerint imádom az ilyen kis rekeszeket, melybe ha bepakolok valamit akkor az nem szánkózik össze-vissza a kanyarokban a nagy csomagtérben.
  4. Légrugók: Akinek már volt szerencséje egy jól kitalált légrúgós kocsihoz, az tudja csak igazán értékelni azt, hogy mennyit is jelent ez a használhatóságban. Model S esetén is zseniális az, hogy megjegyzi azt, ha valahol egyszer magasabbra állítottam a hasmagasságot és legközelebb már magától megemeli, majd ha gyorsítunk akkor visszaállítja normálra, vagy – beállítástól függően – teljesen leülteti a kocsit a kisebb légellenállás érdekében.
  5. Beépített kompresszor és konnektor: Nem sok élethelyzet van, amikor mobil sűrített levegős rendszerre van szükség, de azt elhiszem, hogy pár munkánál jól jöhet, ha nem kell külön kompresszort hurcolni magunkkal, hanem a kocsit használhatjuk. Viszont egy konnektor bárkinek hasznos partner lehet. Persze eddig is sokunk meg tudta oldani inverterekkel, de ha igazak az eddig kiszivárgott adatok, akkor ez esetben nem pár 100 W terhelhetőségű aljzatokról beszélhetünk!
  6. Ülés: Szerintem a 6 felnőtt kényelmes szállítása is nagyon praktikus lehet, főleg ha azt nézzük, hogy mindezt kb. a jelenlegi Model X fogyasztása mellett tehetjük majd meg.
  7. Keményebb üvegek: Tudom, hogy betört a bemutatón, ám ha elgondolkodom azon, hogy a Leaf-emen hányszor volt már első szélvédő javítva / cserélve felpattanó cseresznye méretű kövek miatt, akkor én örülnék bármi tartósabbnak.

Persze most jönnek majd a mindentudók, akik azzal kezdték, hogy „nem mehet majd forgalomba, mert nincs benne rendes gyűrődési zóna”! … Hmmm. Ilyen logika alapján hamar le kell selejteznünk a vonatokat, villamosokat, motorkerékpárokat, de még a teher- és kisteherautók nagy részét is, hogy sok mást ne is említsek hirtelen. Vagy a visszapillantó a gond, amit minden gyártó igyekszik digitálissá tenni? Esetleg attól félünk, hogy csupa ilyen autó lepi el az utcánkat és rettegni fogunk tőlük?

Én nem félek egyiktől sem, de látom a koncepció előnyeit és a vonzó oldalát is. És küzdhetünk ellene, attól még nagyon sok embert megmozgatott ez s nem is kevesen meg is csinálták a maguk Cybertruck verzióját is annyira nem tudtak várni az eredetire. 🙂

Szóval ne utáljuk előre azokat, akik ilyen autót vesznek, és lássuk meg a „félig teli” poharat is a „félig üres” mellett!

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?