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 A Tesla tevékenységét követő olvasóinknak biztosan ismerősek azok az állítások, amik a cég nevadai akkugyárának méreteit hivatottak illusztrálni. Az egykori bejelentés szerint a Tesla Gigafactory, amit ma már csak Giga Nevada néven emlegetnek, a világ legnagyobb alapterületű épülete lesz, amikor elkészül. Térfogatát tekintve sem kicsi, csak a Boeing Seattle melletti, eredetileg a 747-esek összeszereléséhez épített csarnoka lesz nagyobb nála. Az épület végső alapterületére különböző források különböző méreteket adnak meg, ezek közül az 5,5 millió négyzetláb, vagyis 510 ezer m2 tűnik a legvalószínűbbnek. Az épület tervezett végső formája alapján arra lehet következtetni, hogy egy 450-500 m széles, 1100-1150 m hosszú monstrum épül szép lassan a nevadai Sparksban. Jelenleg nagyjából 180 ezer m2-en áll épület, ami a végső méretnek ~35%-a lehet. A Tesla Gigafactory eredeti látványterve (forrás: Tesla.com) Ez kétségtelenül nagy, ha egyetlen épületről beszélünk, de gyárként korántsem egyedülálló. Közel ekkora egységek – több is egymás mellett – akadnak a Volkswagen Wolfsburgi gyárában is, de az akkugyártás terén mindenképpen iránymutató, hiszen ilyen méretű dedikált akkuüzemek a Gigafactory előtt nem nagyon épültek a világban. A Volkswagen wolfsburgi gyára (forrás: Google Earth 3D nézet) Legalábbis eddig. Az európai villanyautó gyártás felpörgetésének legnagyobb akadálya jelenleg az akkumulátorhiány. Több alkalommal is beszámoltunk arról, hogy ez vagy az a gyártó kénytelen volt lassítani vagy teljesen leállítani az elektromos autóinak a gyártását, mert egyszerűen nem állt rendelkezésükre elegendő energiatároló egység. A probléma megoldásán Európa több pontján is óriási építkezések zajlanak, hogy az akkugyártás élvonalában lévő, főleg dél-koreai és kínai cégek helyi gyártású cellákkal és akkupakkokkal ki tudják szolgálni az igényeket. A Samsung SDI gödi gyára még a bővítések előtt, sárga kerettel a gyár új területe jelölve (hozzávetőlegesen). (Forrás: Google Earth, 3D nézet) Az egyik ilyen gyár épp a magyar főváros mellett Gödön épül, a Samsung SDI számára. A helyszínen 2001 óta van jelen a koreai gyártó leányvállalata, és az eredetileg 94 ezer m2-es üzemépületben egészen 2014-ig képcsövek gyártásával foglalkozott. A helyszín 2017-ben került újra a figyelem középpontjába, amikor a cég ide álmodta meg az elektromos autókhoz akkumulátorokat gyártó európai üzemét. A Samsung gyorsan megkapta az állam áldását és támogatását is a projektre, és a 230 ezer m2-re növelt épületben (ez valószínűleg nem az épület alapterülete, hanem a többszintes épület üzemterülete) egy ideje már megy az akkumulátorcellák gyártása és az akkucsomagok összeszerelése. Samsung SGI (Göd) K-Porject táblája Ez azonban csak a kezdet. Az eredetileg rendelkezésre álló közel 40 hektár mellett további 80 hektár területet vásárolt fel az önkormányzat állami segítséggel a beruházás bővítéséhez, aminek a tereprendezése most is zajlik. Az első új csarnok már tavaly megépült, így ma már nagyjából 200-210 ezer m2 alapterületen van gyárépület. A helyszínen elhelyezett projekttábla szerint K projekt néven futó, már álló épület mérete 49.936,42 m2, és mindössze egy szintes. A 81,5 hektáros (815 ezer m2) területre tervezett többi épületről egyelőre nem találtunk információt. Bal oldalon kék kerettel a gödi Samsung gyár tervezett területe (120 hektár), jobbra piros keretben a Tesla Giga Nevada területe (~120 hektár) azonos méretarány mellett (forrás: openstreetmap.org) Így ha a becsléseink helytállóak, a gödi Samsung SDI gyár jelenlegi állapotban már nagyobb alapterületű, mint a Giga Nevada jelenlegi állapota (bár Gödön a K projektben készülő 50 ezer m2-es épületben szinte biztosan nem folyik még termelés). Viszont a gyárak rendelkezésére álló terület mindkét helyen 120 hektár, így végső állapotában a két gyártóbázis nagyon hasonló fizikai méretekkel fog rendelkezni. A K projekt befejezését 2020 augusztusára tervezik, de a többi terület rendezése is jól halad. Vajon melyik gyár építése fejeződik be hamarabb? Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Villanyautósok Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!