Ezt biztosan nem tudtad a Samsung SDI gödi akkugyáráról

A Tesla tevékenységét követő olvasóinknak biztosan ismerősek azok az állítások, amik a cég nevadai akkugyárának méreteit hivatottak illusztrálni. Az egykori bejelentés szerint a Tesla Gigafactory, amit ma már csak Giga Nevada néven emlegetnek, a világ legnagyobb alapterületű épülete lesz, amikor elkészül. Térfogatát tekintve sem kicsi, csak a Boeing Seattle melletti, eredetileg a 747-esek összeszereléséhez épített csarnoka lesz nagyobb nála. Az épület végső alapterületére különböző források különböző méreteket adnak meg, ezek közül az 5,5 millió négyzetláb, vagyis 510 ezer m2 tűnik a legvalószínűbbnek. Az épület tervezett végső formája alapján arra lehet következtetni, hogy egy 450-500 m széles, 1100-1150 m hosszú monstrum épül szép lassan a nevadai Sparksban. Jelenleg nagyjából 180 ezer m2-en áll épület, ami a végső méretnek ~35%-a lehet.

A Tesla Gigafactory eredeti látványterve (forrás: Tesla.com)

Ez kétségtelenül nagy, ha egyetlen épületről beszélünk, de gyárként korántsem egyedülálló. Közel ekkora egységek – több is egymás mellett – akadnak a Volkswagen Wolfsburgi gyárában is, de az akkugyártás terén mindenképpen iránymutató, hiszen ilyen méretű dedikált akkuüzemek a Gigafactory előtt nem nagyon épültek a világban.

A Volkswagen wolfsburgi gyára (forrás: Google Earth 3D nézet)

Legalábbis eddig. Az európai villanyautó gyártás felpörgetésének legnagyobb akadálya jelenleg az akkumulátorhiány. Több alkalommal is beszámoltunk arról, hogy ez vagy az a gyártó kénytelen volt lassítani vagy teljesen leállítani az elektromos autóinak a gyártását, mert egyszerűen nem állt rendelkezésükre elegendő energiatároló egység. A probléma megoldásán Európa több pontján is óriási építkezések zajlanak, hogy az akkugyártás élvonalában lévő, főleg dél-koreai és kínai cégek helyi gyártású cellákkal és akkupakkokkal ki tudják szolgálni az igényeket.

EZT OLVASTAD MÁR?  Toyota: a Tesláé a recept, de miénk a konyha és a séf
A Samsung SDI gödi gyára még a bővítések előtt, sárga kerettel a gyár új területe jelölve (hozzávetőlegesen). (Forrás: Google Earth, 3D nézet)

Az egyik ilyen gyár épp a magyar főváros mellett Gödön épül, a Samsung SDI számára. A helyszínen 2001 óta van jelen a koreai gyártó leányvállalata, és az eredetileg 94 ezer m2-es üzemépületben egészen 2014-ig képcsövek gyártásával foglalkozott. A helyszín 2017-ben került újra a figyelem középpontjába, amikor a cég ide álmodta meg az elektromos autókhoz akkumulátorokat gyártó európai üzemét. A Samsung gyorsan megkapta az állam áldását és támogatását is a projektre, és a 230 ezer m2-re növelt épületben (ez valószínűleg nem az épület alapterülete, hanem a többszintes épület üzemterülete) egy ideje már megy az akkumulátorcellák gyártása és az akkucsomagok összeszerelése.

Samsung SGI (Göd) K-Porject táblája

Ez azonban csak a kezdet. Az eredetileg rendelkezésre álló közel 40 hektár mellett további 80 hektár területet vásárolt fel az önkormányzat állami segítséggel a beruházás bővítéséhez, aminek a tereprendezése most is zajlik. Az első új csarnok már tavaly megépült, így ma már nagyjából 200-210 ezer m2 alapterületen van gyárépület. A helyszínen elhelyezett projekttábla szerint K projekt néven futó, már álló épület mérete 49.936,42 m2, és mindössze egy szintes. A 81,5 hektáros (815 ezer m2) területre tervezett többi épületről egyelőre nem találtunk információt.

EZT OLVASTAD MÁR?  Mikor kell azonnal szervizbe rohanni a Teslával?
Bal oldalon kék kerettel a gödi Samsung gyár tervezett területe (120 hektár), jobbra piros keretben a Tesla Giga Nevada területe (~120 hektár) azonos méretarány mellett (forrás: openstreetmap.org)

Így ha a becsléseink helytállóak, a gödi Samsung SDI gyár jelenlegi állapotban már nagyobb alapterületű, mint a Giga Nevada jelenlegi állapota (bár Gödön a K projektben készülő 50 ezer m2-es épületben szinte biztosan nem folyik még termelés). Viszont a gyárak rendelkezésére álló terület mindkét helyen 120 hektár, így végső állapotában a két gyártóbázis nagyon hasonló fizikai méretekkel fog rendelkezni. A K projekt befejezését 2020 augusztusára tervezik, de a többi terület rendezése is jól halad. Vajon melyik gyár építése fejeződik be hamarabb?

Elektromos autót használsz?