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
auto
2024. 04. 20. szombat

Kedden a Daimler és a Volvo Trucks egy nehéz tehergépjárművekbe való üzemanyagcellás hajtásrendszerek fejlesztésével, gyártásával, és értékesítésével foglalkozó közös vállalkozás indítását jelentette be, aminek központja a Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH főhadiszállásaként szolgáló Nabern lesz Stuttgart közelében. A két cég kevés konkrétumot árult el jövőbeni terveikről, ám a Daimler kamionos részlegének vezérigazgatójával folytatott interjúból tegnap kiderült, hogy ez a hidrogénes személygépjárművek végét jelenti a cégnél. Martin Daum elmondta, hogy ezekben a pillanatokban a legutolsó darab Mercedes-Benz GLC Fuel Cell terepjárók gurulnak le a brémai gyártósorról, és jelenleg nincs tervbe véve újabb üzemanyagcellás személyautó.

Mercedes-Benz GLC F-Cell

A Merci GLC F-Cell a gyártó egyetlen hidrogénes modellje, mely ezen technológia kutatása során szerzett több mint 30 éves tapasztalatra épült a német vállalatnál. A Daimler fejlesztési igazgatója még januárban azt mondta, hogy az üzemanyagcella kiválóan működik, mindössze a gyártással járó költség a probléma, amit tömeges termeléssel lehetne csökkenteni. Ehhez viszont legalább ekkora kereslet szükségeltetik a fogyasztók részéről, márpedig a tapasztalatok azt mutatják, hogy a hidrogénhajtás csak nagyon kevés piacon népszerű, ott, ahol (elsősorban a városi területeken) viszonylag jól ki lett építve a töltőhálózat. Emiatt a hidrogénes Mercedesből csak néhány száz darab készült, és megvásárlására csak az üzleti partnereknek van lehetőség, míg a magánszemélyek bérelni tudják az autót.

A Mercedes-Benz GLC F-CELL hajtóművének tesztelése, Forrás: Daimler

A 4,4 kilogramm eltárolt hidrogénből kinyerhető NEDC-szerinti közel 430 kilométeres hatótáv valójában sosem nyújtotta azt az előnyt az akkumulátoros elektromos autókkal szemben, amit legtöbben e technológiától várnak, hiszen ennyit a tisztán elektromos Mercedes-Benz EQC is el tud menni egy töltéssel. Még a néhány perces feltöltés sem ér sokat, ha a közelben sehol sem találunk hidrogéntöltő-állomást. A hidrogén személyautóban való felhasználását egyébként a Volkswagen is zsákutcának látja, míg a BMW a Toyota partnereként továbbra is bízik e meghajtás sikerében.

A GLC F-Cell modellben a 13,5 kWh kapacitású aksiból közel 50 km (NEDC) hatótáv nyerhető ki a hidrogénnel megtehető kilométerek mellett, Forrás: Mercedes-Benz

A Merci üzemanyagcellás részlege teljesen beolvad a Volvoval közösen létrehozott új vállalatba, amibe várhatóan együttesen 200 millió euró invesztálnak a felek egyenlő arányban. Ám Daum szerint még ez is kevés ahhoz, hogy ebből sorozatgyártott üzemanyagcellás tehergépjármű legyen.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.