PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Harmadannyira szennyez csak az elektromos, mint a hagyományos

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

A mai napig rendszeresen felbukkannak olyan „szakértők”, akik azt próbálják elhitetni a közvéleménnyel, hogy egy modern dízel autó kevésbé szennyező, mint az elektromos, mert akkut gyártani energiaigényes. Persze gyakran kiderül, hogy a szakértők a fizetésüket valamelyik olajcégtől, esetleg az elektromobilitást kerülni igyekvő autógyártótól kapják.

A szakértőket – és így a közvéleményt – az sem szokta igazán zavarni a dízel melletti kiállásban, hogy olyan szereplők is elfogadják a villanyautók tisztább voltát, akiket aligha lehet az elektromobilitás felé húzónak tekinteni. Ilyen például a Daimler, ugyanis az ő adataik szerint is akár 70%-kal tisztább a teljes életciklust tekintve egy elektromos autó, mint a hagyományos erőforrással hajtott hasonló.

Mercedes: a villanyautó akár 70%-kal kevésbé szennyező

Ezért különösen fontosnak tartjuk, hogy minél több a tényeket nem elferdítő, független tanulmányról beszámoljunk olvasóinknak. Ezúton is elnézést kérek azoktól, akiknek ezt nem kell magyarázni.  Ezúttal az Egyesült Királyság nonprofit szervezete készített egy jelentést, amely szerint az európai elektromos járművek átlagosan harmad annyi széndioxidot bocsátanak ki, mint a belsőégésű motorok.

A tanulmány készítői minden releváns tényezőt figyelembe vettek, beleértve az áramtermelés széndioxid-kibocsátását, valamint az elektromos autók akkumulátorához szükséges ásványkincsek kitermelésével járó szennyezést, sőt, még az erőművek építésénél keletkező káros kibocsátást is.

19 szénmentes nap a briteknél

A korrektség kedvéért a szerzők megjegyezték, hogy az autó használatának helyszíne nagyon fontos az általános emissziós szint szempontjából. A legrosszabb eset, ha Kínában gyártottak és Lengyelországban használnak egy elektromos autót, de még ezek a járművek is 22%-kal kevesebb CO2 kibocsátással rendelkeznek, mint a dízelek, és 28%-kal maradnak a benzin üzemű autók alatt. Legjobb helyzetben a Svédországban gyártott és helyben használt akkumulátoros elektromos autók vannak. Ez esetben egy villanyautó szén-dioxid kibocsátása 80%-kal marad el a dízel, és 81%-kal a benzin üzemű járműtől.

A tanulmány megerősíti egy korábbi, három egyetem (a holland Nijmegen, illetve az Egyesült Királyságbeli Cambridge és Exeter) által készített tanulmány eredményeit, amely arra a következtetésre jutott, hogy a világ túlnyomó részén (95%-án) az elektromos járművek szén-dioxid-kibocsátása kedvezőbb, mint a benzin- és dízelüzemű autók szennyezése.

A villanyautó-ellenes tanulmányok nem számolnak a jövővel

Létezik persze néhány ország, például Észtország, ahol az áram nagy részét olaj üzemű erőművekben termelik, így ott az elektromos autóra váltás növelné a CO2 kibocsátást, ezek azonban speciális, elszigetelt esetek, és nagyon alacsony az ilyen területek aránya. Ha figyelembe vesszük az országok energiamixének folyamatos tisztulását, akkor pedig nem elég a mai áramtermeléshez kapcsolódó kibocsátást figyelembe venni. Azzal kell számolnunk, hogy egy ma legyártott elektromos autó 10-15 évig üzemelni fog. Így pedig évről évre tisztább árammal töltve folyamatosan csökken majd a szennyezése, szemben a belső égésű motorral hajtott járművekkel. A hagyományos autók ugyanis ahogy öregszenek, úgy nő a szén-dioxid és egyéb szennyező anyag kibocsátásuk, a kopások és elmulasztott karbantartások következtében. Ezen kívül azt is érdemes lehet figyelembe venni, hogy a hagyományos autók káros anyag kibocsátását a valós forgalomhoz képest ideálisabb mérési ciklus szerint határozzák meg, villanyautók esetében pedig az erőművek tényleg kibocsátását veszik figyelembe, nem pedig egy kozmetikázott, elméleti adatot.

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a tanulmányok eredményeként kapott kedvezőbb szén-dioxid kibocsátás globálisan értendő, azaz a Föld jövője szempontjából létfontosságú. Azt még a leginkább elvakult, dízel lobbi által fizetett szakértők is el szokták ismerni, hogy a városi környezet számára előnyös az elektromos autók használata. Nem mindegy, hogy poros, kormos, füstös levegőt szívunk be az utcákon sétálva, miközben a fejünk megfájdul a folyamatos zajtól, vagy tisztább levegőben, csendesebb városokban élhetünk. Sajnos jelen helyzetben az olcsó üzemanyag árak sokakat csábíthatnak arra, hogy többet használják a hagyományos, szennyező autójukat vagy halogassák a jövőt jelentő elektromos autóra váltást.

A Földet nem, csak az életünket mentik meg az elektromos autók

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.