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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Itt az elektromos Citroën, amit nemcsak a városba terveztek

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

A tisztán elektromos hajtáslánc befogadására is alkalmas, B-, és C-szegmens számára tervezett Common Modular Platform (CMP) 2018-as bevezetése egy teljesen új világot nyitott ki a PSA Csoport előtt: ez tette lehetővé, hogy új generációs modelljei villanyautóként is megjelenhessenek, függetlenül attól, hogy a jármű a Peugeot, Citroën, DS, vagy az Opel/Vauxhall márkajelzését viseli.

A francia autógyártó konszern az utóbbi időkben látványosan felgyorsította elektromobilitási offenzíváját, ami elsősorban az EMP2 padlólemezes kisteherautók és mikrobuszok kínálatában érhető tetten, de azért a személyautók között is lehet válogatni: a DS-nek ott a 3 Crossback E-Tense, a Peugeottól a e-208-as és e-2008-as villanyautókat lehet hazavinni, az Opelnél pedig egyelőre a Corsa-e modellel kell beérni, de hamarosan elérhetővé válik a nemrég bemutatott Mokka-e is.

Új villanyautót mutatott be az Opel

A sorból a Citroën lóg ki, melynek villanyautós táborát egyedül a városi keringésre épített C-Zero erősíti (de ezt a modellt is még Mitsubishi i-MiEV néven ismertük 10 évvel ezelőtt), ehhez csatlakozik majd az Ami névre keresztelt törpeautó, ami szintén nem fogja tömegek igényeit kielégíteni. Magyarán a gyártónak szüksége lenne egy szélesebb körben használható villanyautóra. Ezt a szerepet öltené magára az ë-C4.

Az új C4-es a vállalat kompakt ferdehátúinak 10. generációját képviseli, amely immáron 92 éves hagyománnyal rendelkezik. A legelső C4-es 1928-as bevezetése óta több népszerű modellt is piacra dobott a Citroën, melyekből összesen közel 12,5 millió példányt adott el. A divat persze most is felülírja az általánosnak vélt besorolást, hiszen már a sorozat előző tagja, a C4 Cactus is inkább a crossover karosszéria-kialakítást követte, és ez a vadonatúj C4-esnél sincs másképp – a tágasabb, terepjárósabb forma gyaníthatóan több vásárlót fog vonzani.

Az alváz megemelésével a szemmagasság 1,22 méterre került, amelyhez 4360 mm-es hossz, 1800 mm-es szélesség, 2670 mm-es tengelytáv, és 1525 mm-es autómagasság társul. A csomagtér szempontjából ez azt jelenti, hogy 380 liternyi cuccot kényelmesen be tudunk pakolni a csomagtartóba, de ha ez nem elég, akkor a hátsó ülések ledöntésével akár 1250 liter is rendelkezésre állhat.

A hagyományos C4 és az elektromos ë-C4 között dizájnban semmiféle különbség nem látható, a villanyautó még a hűtőrácsokat is megtartotta, kedvezve a hagyományosabb külsőt preferáló vásárlóknak. A dizájn egyébként egyáltalán nem mondható egyszerűnek, különösen a V-alakú LED fényszórók és hátsó lámpák miatt, amik egy igazán erőteljes, szigorú karaktert adnak az autónak.

Az elektromos hajtáslánc azt hozza, amire számítottunk az unokatestvérek specifikációit ismerve, azaz a villanymotorból 100 kW (136 lóerő) teljesítmény és 260 Nm azonnali nyomaték érhető el, bár a Sport módban elérhető 9,7 másodperces 0-100-as gyorsulás némileg elmarad a többi modell eredményétől. A sebesség 150 km/h-n tetőzik. Az akkumulátor bruttó kapacitása 50 kWh, ami WLTP ciklus szerint mérve 350 kilométeres hatótávot biztosít.

DC hálózaton a töltés maximálisan elérhető teljesítménye 100 kW, sebessége pedig 10 kilométer percenként, így nagyjából fél óra szükséges ahhoz, hogy 80%-os töltöttséget érhessünk el. AC-n alapfelszereltséggel körülbelül 7,5 órával kell számolni, de ez 5 órára rövidíthatő az opcionális 11 kW-os háromfázisú fedélzeti töltővel.

A Citroën tervezői nemcsak a külső, hanem az utastér megrajzolásának is új irányból indultak neki. Kifejezetten érdekes látványt nyújt a 10 colos érintőkijelző, melyen például a multimédiát, telefont, légkondit, és navigációt lehet elérni, akár hangalapú vezérléssel is. Az autóban húszféle vezetéstámogató rendszer kapott helyet.

Az sajnos nem derült ki a sajtóanyagból, hogy mikortól válik rendelhetővé a Citroën ë-C4, de remélhetőleg ősznél tovább nem kell rá várni.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.