PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto

Greenpeace: Paks2 helyett a megújulókat kellene támogatni

energia
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjkvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjkiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXY5L2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXY5JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLW0tdjMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLXctdjMuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMS92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLXctdjMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Az elektromos autók annyira környezetbarátak, amennyire a gyártásuk és üzemeltetésük során felhasznált áramot környezetbarát módon termelik. Magyarország jó helyzetben van az energiamixünket az Európai Uniós átlaghoz viszonyítva, ennek fő oka elsősorban az, hogy áramtermelésünk jelentős részét a paksi atomerőmű biztosítja. Paks2, a tervezett új atomerőmű már évek óta napirenden van. A Greenpeace ma sajtóközleményt adott ki, ugyanis a kormányzati kommunikáció szerint ma tervezik az építési engedélyt benyújtani.

A Greenpeace közleménye két fontos tényezőre hívja fel a figyelmet. Egyrészt a beruházás az eredeti tervekhez képest jelentős késésben van, ami a tervezett költségvetéshez képest komoly növekedést eredményezhet. A költségek növekedése pedig vagy az áramár növekedését vagy az építkezésre fordítandó adóforintok növekedését okozza majd. Mindkét esetben az ország lakossága fizeti majd meg a felárat.

Az EU-ban csökken az atomenergia aránya (forrás: Greenpeace/World Nuclear Industry Status Report 2019)

A szervezet másik fontos szempontja, hogy az atomerőmű építése szembe megy az Európában és világszerte egyaránt tapasztalható trendekkel. Más országok (a szén mellett) az atomenergia arányának csökkentésére és a megújuló energiatermelés fejlesztésére törekednek, miközben Magyarországon 2006-tól nem adtak ki építési engedélyt új szélerőmű építésére. Bár a napelemes kapacitások hazánkban is jelentős mértékben növekedtek az elmúlt években, ez a trend még elmarad az elvárhatótól.

A Greenpeace az alábbi kérésekkel, javaslatokkal fordult a kormányhoz:

  • Tegye lehetővé újra a szélerőművek engedélyeztetését Magyarországon.

  • Csökkentse a napelemek és napelemes rendszerek áfáját 27%-ról a kedvezményes 5%-ra.

  • Csökkentse a napelemeket sújtó, magas környezetvédelmi termékdíjat legalább az uniós szintre, és vonja vissza a háztartási erőművekre vonatkozó elosztói teljesítménydíjat.

  • Kedvezményes hitelekkel támogassa a lakosság napenergiás beruházásait.

  • Biztosítson gyors, egyszerű ügyintézést, lakossági tanácsadást a zöld energetikai beruházásokra.

  • Tegyen elérhetővé érdemi támogatási programokat, ösztönzőket energiahatékonysági és -takarékossági beruházásokra.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.