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 Az utóbbi időben egyre több új, tisztán elektromos modellről számoltunk be, sőt, egyre inkább nem csak tervezett, hanem valóban megvásárolható autókról van szó. Egyre több cég veszi komolyan azt is, hogy a villanyautózáshoz megfelelő töltőhálózat szükséges. A minap a General Motors és az EVgo jelentette be, hogy több mint 2700 új töltőt telepítenek, élelmiszerboltok, kiskereskedelmi üzletek és szórakoztató központok parkolóiba. A beruházás mellékesen arra is rámutat, hogy a 2016-ban megjelent magyar OTÉK rendelet (amely szerint jelenleg minden 20 000 főnél nagyobb lélekszámú településen, minden 300 m2-nél nagyobb eladótérrel rendelkező napi fogyasztási cikkeket árusító üzlet parkolójában 100 parkolóhelyenként 2 töltőhelynek kellene állni) megelőzte korát, bár szomorú, hogy a mai napig nem ellenőrzik az előírások betartását. Reménykedjünk, hogy ha más országokban az üzletek észreveszik, hogy már piaci alapon is érdemes elektromos autó töltőt elhelyezni a parkolóban, akkor talán néhány év lemaradással hazánkban is sikerül majd betartani a törvényt. Módosult az OTÉK rendelet – Mi lesz a kötelező töltőkkel? Térjünk azonban vissza a GM beruházására. Az üzletek parkolóiban elhelyezett töltők koncepciója remek megoldás, hiszen az emberek rendszeresen járnak vásárolni, így a töltési idő egyáltalán nem jelent időkiesést. Amíg mi vásárolunk az autó feltölt. A GM és az evGO beruházásánál ugyanis nem olyan célállomás töltőkkel próbálják megúszni az előírást, amelyeken egy átlagos villanyautó töltési ideje 4-6 óra, amely természetesen nincs összhangban az üzletben vásárlással töltött idővel. A 2021-ben induló töltőtelepítési projektben 100 és 350 kW közötti teljesítményű töltőoszlopokat telepítenek majd. Ezzel elérik azt, hogy a mai, egyre nagyobb akkumulátoros villanyautók üres akkuval is feltölthetők 80%-ra egy fél órás vásárlás alatt. Ezzel lehetőséget nyitnak arra, hogy a saját otthoni töltési lehetőséggel nem rendelkező, például társasházakban élők is elektromos autóra válthassanak. Magyarországról nézve nem könnyű a 2700 db töltőt Észak-Amerikai viszonylatban elhelyezni, nem tudjuk, hogy ez mennyire sok, vagy kevés. Az Electreknek Sam Abuelsamid, a Guidehouse Insights e-mobilitás elemzője elmondta, hogy „A Tesla Supercharger hálózathoz képest ez még mindig viszonylag alacsony szám”. Abuelsamid adatai szerint ugyanis a Tesla jelenleg 855 helyszínen több mint 8200 töltővel rendelkezik. Ezen kívül további 6639 Teslától független villámtöltő található az USA-ban, 3028 helyszínen, ezek többsége azonban 50 kW maximális teljesítménnyel rendelkezik. A töltők közül 1769-et az Electrify America üzemeltet 441 helyszínen. A 2700 új töltő tehát közel 20%-os növekedést jelent a jelenlegi teljes töltőszámban. Ha a kizárólag Tesla tulajdonosok által használható töltőkkel nem számolunk, akkor már több mint 40%-os növekedésről beszélhetünk, ha pedig a 100 kW feletti maximális teljesítménnyel rendelkező ultragyors töltőket tekintjük, akkor több mint duplázásról van szó. Használt elektromos autó akkumulátorokkal látja el gyorstöltőit az EVgo A számokat persze nem elég a mai adatokhoz viszonyítani, ugyanis robbanásszerű fejlődés előtt áll a töltőhálózat. A Guidehouse Insights szerint 2025-ig Észak-Amerikában 66.000, 2030-ra pedig 144.000 DC töltőt használhatnak majd az elektromos autó tulajdonosok. Cathy Zoi, az evGO vezetője elmondta, hogy a programban körülbelül 40 olyan nagyvárosi területet azonosítottak, ahol érdemes töltőt telepíteni az üzletek parkolóiba. Nem elsősorban nagy forgalmú útvonalak mentén tervezik ezt a programot, hanem vidéki területeken is. Ennek oka, hogy úgy látják, a közeljövőben megnő a villanyautó vásárlók száma olyan lakosság körében, akik lakásban élnek és nincs saját töltési lehetőségük. Nekik a nyilvános töltőhálózatra kell majd támaszkodniuk. Fontos hangsúlyozni, hogy a General Motors-szal történő együttműködés nem jelenti azt, hogy csak a GM közeljövőben várható elektromos autóit, például a GMC Hummer EV és a Cadillac Lyriq megvásárlók használhatják majd az új töltőhálózatot. A hálózat minden villanyautó tulajdonos számára nyitott lesz. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!