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 Az utóbbi időben egyre több új, tisztán elektromos modellről számoltunk be, sőt, egyre inkább nem csak tervezett, hanem valóban megvásárolható autókról van szó. Egyre több cég veszi komolyan azt is, hogy a villanyautózáshoz megfelelő töltőhálózat szükséges. A minap a General Motors és az EVgo jelentette be, hogy több mint 2700 új töltőt telepítenek, élelmiszerboltok, kiskereskedelmi üzletek és szórakoztató központok parkolóiba. A beruházás mellékesen arra is rámutat, hogy a 2016-ban megjelent magyar OTÉK rendelet (amely szerint jelenleg minden 20 000 főnél nagyobb lélekszámú településen, minden 300 m2-nél nagyobb eladótérrel rendelkező napi fogyasztási cikkeket árusító üzlet parkolójában 100 parkolóhelyenként 2 töltőhelynek kellene állni) megelőzte korát, bár szomorú, hogy a mai napig nem ellenőrzik az előírások betartását. Reménykedjünk, hogy ha más országokban az üzletek észreveszik, hogy már piaci alapon is érdemes elektromos autó töltőt elhelyezni a parkolóban, akkor talán néhány év lemaradással hazánkban is sikerül majd betartani a törvényt. Módosult az OTÉK rendelet – Mi lesz a kötelező töltőkkel? Térjünk azonban vissza a GM beruházására. Az üzletek parkolóiban elhelyezett töltők koncepciója remek megoldás, hiszen az emberek rendszeresen járnak vásárolni, így a töltési idő egyáltalán nem jelent időkiesést. Amíg mi vásárolunk az autó feltölt. A GM és az evGO beruházásánál ugyanis nem olyan célállomás töltőkkel próbálják megúszni az előírást, amelyeken egy átlagos villanyautó töltési ideje 4-6 óra, amely természetesen nincs összhangban az üzletben vásárlással töltött idővel. A 2021-ben induló töltőtelepítési projektben 100 és 350 kW közötti teljesítményű töltőoszlopokat telepítenek majd. Ezzel elérik azt, hogy a mai, egyre nagyobb akkumulátoros villanyautók üres akkuval is feltölthetők 80%-ra egy fél órás vásárlás alatt. Ezzel lehetőséget nyitnak arra, hogy a saját otthoni töltési lehetőséggel nem rendelkező, például társasházakban élők is elektromos autóra válthassanak. Magyarországról nézve nem könnyű a 2700 db töltőt Észak-Amerikai viszonylatban elhelyezni, nem tudjuk, hogy ez mennyire sok, vagy kevés. Az Electreknek Sam Abuelsamid, a Guidehouse Insights e-mobilitás elemzője elmondta, hogy „A Tesla Supercharger hálózathoz képest ez még mindig viszonylag alacsony szám”. Abuelsamid adatai szerint ugyanis a Tesla jelenleg 855 helyszínen több mint 8200 töltővel rendelkezik. Ezen kívül további 6639 Teslától független villámtöltő található az USA-ban, 3028 helyszínen, ezek többsége azonban 50 kW maximális teljesítménnyel rendelkezik. A töltők közül 1769-et az Electrify America üzemeltet 441 helyszínen. A 2700 új töltő tehát közel 20%-os növekedést jelent a jelenlegi teljes töltőszámban. Ha a kizárólag Tesla tulajdonosok által használható töltőkkel nem számolunk, akkor már több mint 40%-os növekedésről beszélhetünk, ha pedig a 100 kW feletti maximális teljesítménnyel rendelkező ultragyors töltőket tekintjük, akkor több mint duplázásról van szó. Használt elektromos autó akkumulátorokkal látja el gyorstöltőit az EVgo A számokat persze nem elég a mai adatokhoz viszonyítani, ugyanis robbanásszerű fejlődés előtt áll a töltőhálózat. A Guidehouse Insights szerint 2025-ig Észak-Amerikában 66.000, 2030-ra pedig 144.000 DC töltőt használhatnak majd az elektromos autó tulajdonosok. Cathy Zoi, az evGO vezetője elmondta, hogy a programban körülbelül 40 olyan nagyvárosi területet azonosítottak, ahol érdemes töltőt telepíteni az üzletek parkolóiba. Nem elsősorban nagy forgalmú útvonalak mentén tervezik ezt a programot, hanem vidéki területeken is. Ennek oka, hogy úgy látják, a közeljövőben megnő a villanyautó vásárlók száma olyan lakosság körében, akik lakásban élnek és nincs saját töltési lehetőségük. Nekik a nyilvános töltőhálózatra kell majd támaszkodniuk. Fontos hangsúlyozni, hogy a General Motors-szal történő együttműködés nem jelenti azt, hogy csak a GM közeljövőben várható elektromos autóit, például a GMC Hummer EV és a Cadillac Lyriq megvásárlók használhatják majd az új töltőhálózatot. A hálózat minden villanyautó tulajdonos számára nyitott lesz. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!