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
auto
2024. 03. 19. kedd

2700 villámtöltőt telepít a General Motors és az evGO

Az utóbbi időben egyre több új, tisztán elektromos modellről számoltunk be, sőt, egyre inkább nem csak tervezett, hanem valóban megvásárolható autókról van szó. Egyre több cég veszi komolyan azt is, hogy a villanyautózáshoz megfelelő töltőhálózat szükséges. A minap a General Motors és az EVgo jelentette be, hogy több mint 2700 új töltőt telepítenek, élelmiszerboltok, kiskereskedelmi üzletek és szórakoztató központok parkolóiba. A beruházás mellékesen arra is rámutat, hogy a 2016-ban megjelent magyar OTÉK rendelet (amely szerint jelenleg minden 20 000 főnél nagyobb lélekszámú településen, minden 300 m2-nél nagyobb eladótérrel rendelkező napi fogyasztási cikkeket árusító üzlet parkolójában 100 parkolóhelyenként 2 töltőhelynek kellene állni) megelőzte korát, bár szomorú, hogy a mai napig nem ellenőrzik az előírások betartását. Reménykedjünk, hogy ha más országokban az üzletek észreveszik, hogy már piaci alapon is érdemes elektromos autó töltőt elhelyezni a parkolóban, akkor talán néhány év lemaradással hazánkban is sikerül majd betartani a törvényt.

Módosult az OTÉK rendelet – Mi lesz a kötelező töltőkkel?

Térjünk azonban vissza a GM beruházására. Az üzletek parkolóiban elhelyezett töltők koncepciója remek megoldás, hiszen az emberek rendszeresen járnak vásárolni, így a töltési idő egyáltalán nem jelent időkiesést. Amíg mi vásárolunk az autó feltölt. A GM és az evGO beruházásánál ugyanis nem olyan célállomás töltőkkel próbálják megúszni az előírást, amelyeken egy átlagos villanyautó töltési ideje 4-6 óra, amely természetesen nincs összhangban az üzletben vásárlással töltött idővel. A 2021-ben induló töltőtelepítési projektben 100 és 350 kW közötti teljesítményű töltőoszlopokat telepítenek majd. Ezzel elérik azt, hogy a mai, egyre nagyobb akkumulátoros villanyautók üres akkuval is feltölthetők 80%-ra egy fél órás vásárlás alatt. Ezzel lehetőséget nyitnak arra, hogy a saját otthoni töltési lehetőséggel nem rendelkező, például társasházakban élők is elektromos autóra válthassanak.

Magyarországról nézve nem könnyű a 2700 db töltőt Észak-Amerikai viszonylatban elhelyezni, nem tudjuk, hogy ez mennyire sok, vagy kevés. Az Electreknek Sam Abuelsamid, a Guidehouse Insights e-mobilitás elemzője elmondta, hogy „A Tesla Supercharger hálózathoz képest ez még mindig viszonylag alacsony szám”. Abuelsamid adatai szerint ugyanis a Tesla jelenleg 855 helyszínen több mint 8200 töltővel rendelkezik. Ezen kívül további 6639 Teslától független villámtöltő található az USA-ban, 3028 helyszínen, ezek többsége azonban 50 kW maximális teljesítménnyel rendelkezik. A töltők közül 1769-et az Electrify America üzemeltet 441 helyszínen. A 2700 új töltő tehát közel 20%-os növekedést jelent a jelenlegi teljes töltőszámban. Ha a kizárólag Tesla tulajdonosok által használható töltőkkel nem számolunk, akkor már több mint 40%-os növekedésről beszélhetünk, ha pedig a 100 kW feletti maximális teljesítménnyel rendelkező ultragyors töltőket tekintjük, akkor több mint duplázásról van szó.

Használt elektromos autó akkumulátorokkal látja el gyorstöltőit az EVgo

 

A számokat persze nem elég a mai adatokhoz viszonyítani, ugyanis robbanásszerű fejlődés előtt áll a töltőhálózat. A Guidehouse Insights szerint 2025-ig Észak-Amerikában 66.000, 2030-ra pedig 144.000 DC töltőt használhatnak majd az elektromos autó tulajdonosok.

Cathy Zoi, az evGO vezetője elmondta, hogy a programban körülbelül 40 olyan nagyvárosi területet azonosítottak, ahol érdemes töltőt telepíteni az üzletek parkolóiba. Nem elsősorban nagy forgalmú útvonalak mentén tervezik ezt a programot, hanem vidéki területeken is. Ennek oka, hogy úgy látják, a közeljövőben megnő a villanyautó vásárlók száma olyan lakosság körében, akik lakásban élnek és nincs saját töltési lehetőségük. Nekik a nyilvános töltőhálózatra kell majd támaszkodniuk.

Fontos hangsúlyozni, hogy a General Motors-szal történő együttműködés nem jelenti azt, hogy csak a GM közeljövőben várható elektromos autóit, például a GMC Hummer EV és a Cadillac Lyriq megvásárlók használhatják majd az új töltőhálózatot. A hálózat minden villanyautó tulajdonos számára nyitott lesz.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.