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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Annak ellenére, hogy Lengyelországban számos nagy autógyár működik, és az autóipar az ipari termelés közel 11%-át adja, az ország egyetlen jelentős saját márkával sem rendelkezik, így hazai fejlesztésű elektromos autója sincs még. Ezen változtatna az ElectroMobility Poland állami tulajdonú vállalat, mely 2016-ban alakult négy energiaszolgáltató összefogásából: a PGE Polska Grupa Energetyczna SA, Energa SA, Enea SA, valamint a Tauron Polska Energia SA mind 25%-ban részesedik a közös vállalkozásból.

A vállalat tegnap bejelentette a legelső lengyel elektromosautó-márka elindulását és bemutatta a legelső koncepciókat, amelyek szándékai szerint 2023-ban gyártósorra kerülnek egy még nem létező sziléziai gyárban. A márka az Izera nevet kapta a cseh-lengyel határon húzódó Izera (Jizera)-hegységről, miután az autók éppen olyan gyengéden emelkedő vonalakkal és nyílt terekkel büszkélkedhet, mint a dél-lengyelországi táj – magyarázta a gyártó egyik vezetője.

A keddi online prezentáción két tanulmány mutatkozott be, egy fehér SUV, és egy vörös hatchback, mindkét jármű ugyanarra a padlólemezre fog épülni, azt viszont egyelőre még a gyártó sem tudja, hogy melyikre. Jelenleg is folynak ugyanis a tárgyalások más autógyártókkal, melyek a platformot biztosíthatják az Izerának. Ebből adódóan még a végleges specifikációk sem ismertek, de a cég azt mondja, hogy két teljesítményszinttel szeretné kínálni autóit, 8 másodperc alatti 0-100 km/h-s gyorsulással és 400 kilométer körüli hatótávval.

Az ütemtervekkel és a határidőkkel egyébként már az Izera is megszenvedett, merthogy a 2018-as ígéretek szerint már tavaly kellett volna egy kis szériát gyártania a villanyautókból a vállalatnak, ahhoz képest viszont hatalmas a lemaradás.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.