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 Nemrég számoltunk be arról a futótűzként terjedő hírről, miszerint a Tesla az Amprius Technolgieszal karöltve dolgozhat egy új szilícium nanoszálas aksi cellán, és részben ez lesz majd az, amit a szeptember 22-i akkumulátor napon bejelentenek. Az elmélet sok szempontból logikusnak tűnt és tovább erősítette, hogy az Amprius az év elején közvetlenül a Tesla most épülő új fremonti aksigyára mellé költözött, valamint hogy több szakember is átment már az autógyártóhoz az aksi cégtől, sőt, volt aki a kettő között a nemrég felvásárolt Maxwellt is megjárta. Elon megint szórakozik velünk Most azonban maga Elon Musk lőtte le a pletykát – de semmi gond, már meg is van a következő elmélet, amit végül maga Musk erősített meg. Ő lepődött meg legjobban Az Amprius együttműködés híre vagy elmélete villámgyorsan terjedt a Teslával foglalkozó oldalakon illetve Youtube csatornákon, és nemrég eljutott Muskhoz is aki Twitteren reagált rá. Tesla & Amprius — What Is Going On? https://t.co/650brm3QAz — CleanTechnica (@cleantechnica) August 27, 2020 But actually nothing. Was surprised to hear they’re across the road. Adding silicon to carbon anode makes sense. We already do. Question is just what ratio of silicon to carbon & what shape? Silicon expands like crazy during discharge & comes apart, so cycle life is usually bad. — Elon Musk (@elonmusk) August 27, 2020 Musk először csak röviden reagált a Cleantechnika cikkére, de valószínűleg ő is érezte, hogy ez csak olaj lehet a tűzre ezért egy következő üzenetben kifejtette, hogy nincs együttműködés a két cég között, és ő is a médiából értesült róla, hogy az Amprius az utca túloldalára költözött. Azt is megjegyezte, hogy a technológia egyébként teljesen rendben van, ők is adagolnak már szilíciumot a grafit anódhoz, de, mint azt mi is írtuk, a jelenlegi legnagyobb probléma, hogy az aksi merítése közben az anyag tágulni kezd és szétesik, ami az élettartam rovására megy. A szabadalom A kérdés ettől még adott, mit is látunk akkor az aksi nap kedvcsináló meghívóján az elektronmikroszkóp alatt? Nos nem kellett sokat várni egy új elméletre – sőt, ez igazából már Musk tweetje előtt szárnyra kapott a Teslás Reddit fórumon. Az elmélet arra a Tesla szabadalomra utal vissza, ami nemrég látott napvilágot és ami a „fül” nélküli aksi cellákról szól. Ismét csak egy olyan akkutechnológiai szakkifejezésről van szó – tabless cell -, aminek nem ismerjük a pontos magyar megfelelőjét, úgyhogy ha valaki tudja ezt, írja meg a kommentekben és frissítem a cikket. Forrás: Tesmanian, The Limiting Factor/YouTube Értelmezésünk szerint a „tab”, avagy „fül” itt a henger alakú aksi cellán belüli kis összekötő érintkezőre utal, amivel a felcsavart katód fólia átadja az elektronokat a cella tetejének, és így a külvilágnak. Bár elsőre ez egy abszolút elhanyagolható részletnek tűnik, a valóságban komoly probléma a cellák teljesítménye és biztonsága kapcsán, olyannyira, hogy külön szakirodalma van. Ki gondolta volna. A probléma leginkább abban rejlik, hogy itt egy nagyon kis felületen megy át a teljes teljesítmény és a „fül” közelében az anyagok nagyon nagy hőterhelésnek vannak kitéve, ami csökkenti az élettartamot és növeli a biztonsági kockázatot is. Forrás: Tesmanian, The Limiting Factor/YouTube A Tesla szabadalma ezt oldja fel és a megoldásnak köszönhetően az elektronok már nem csak ezen a pici fülecskén keresztül kerülnek átadásra, hanem, vélhetően, a cella teljes felső részén át távoznak. Nem maradtunk elmélet nélkül Egy PlusItVibrates nevű Reddit felhasználó ebben találta meg a teaser kép kulcsát. Szerinte ugyanis a mikroszkóp alatt igazából felülnézetből látunk egy cellát, amiben a feltekert fólián a vezető felső él több darabba van vágva, hogy jobban érintkezzenek az aksicella felső részével. Így gyakorlatilag az elektronok sokkal nagyobb felületen tudnak távozni. This slideshow requires JavaScript. Az elmélethez annyit tennénk még hozzá, hogy bár való igaz, hogy ez mind az adott idő alatt kivehető, mind a visszatölthető energia menyiségét pozitívan befolyásolja, azért ennek nem csak és kizárólag a „fül” volt eddig a limitje. Természetesen mi is arra számítunk, hogy a Tesla nem csak egy rész-fejlesztést jelent majd be, hanem az új cellák több párhuzamos innováció összeéréséből születtek. Lapzárta után És csakugyan… Már a fentiek megírása de még a cikk megjelenése előtt Elon Musk Twitteren erősítette meg, hogy a képen a cella alján és tetején lévő behajtott elektródfémeket látjuk. Innen is gratulálunk a szemfüles Reddites szerzőnek. We were too obtuse for our own good, although I think it works esthetically. Those are folded-over current collectors at the top/bottom of the cell, which are important, but I don’t want to jump the gun on Sept 22 … — Elon Musk (@elonmusk) August 27, 2020 Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!