Könnyebb és biztonságosabb az új Model Y

Bár még csak alig fél éve indult a Tesla Model Y forgalmazása az Egyesült Államokban, nyílt titok, hogy az autó a gyártástechnológia fejlődése okán hamarosan egy szerkezeti megújításon esik át. Most úgy néz ki hivatalos forrásból erősítették meg, hogy már meg is kezdődött az új, egy darabból kiöntött hátsó rész gyártása és az újításnak a spóroláson kívül számos pozitív következménye is van.

Minden szempontból jobb

Mint ismeretes a Model Y alkatrészeinek 75%-a megegyezik a szedán testvér Model 3-mal. A legnagyobb eltérés talán az, hogy míg a 3-as hátsó része több mint 70 külön darabból áll, addig az Y-nál sikerült ezt a számot két fő darabra illetve két külön gyártott ütközési elnyelő elemre cserélni.

Elsőre hasonlónak néz ki, de a felszín alatt nagyon nagy a különbség. Forrás: Tesla Kína

Nyílt titok, hiszen maga Elon Musk is többször beszélt róla, hogy a következő mérföldkő az lesz, amikor az egész hátsó szerkezetet egyetlen elemből öntik ki egy 6000 tonnás ipari öntőgéppel.

Mint legutóbb megírtuk, a Tesla 2 ilyen berendezést rendelt. A fremontit azóta már telepítik, a sanghaji pedig szintén hamarosan beszerelésre kerül, mivel az azt befogadó csarnokok már állnak.

Forrás: Tesla Kína

Most a Tesla kínai leányvállalata osztott meg egy érdekes reklámot/infografikát a helyi Webio közösségi oldalukon. A Google Translate fordítása szerint, nemcsak hogy telepítik, de már meg is kezdte a gyártást a fremonti gépszörny, az új elem pedig minden szempontból kiemelkedő tulajdonságokkal bír.

Forrás: Tesla Kína

Annak köszönhetően, hogy az egész szerkezeti egység, beleértve az ütközéselnyelő elemeket is, egyetlen darabból áll, mintegy 30%-kal könnyebb lett, mint az eddigi megoldással gyártva. Természetesen ezt azt is jelenti, hogy a mérnökök nem csak egyszerűen gyártósort cseréltek, hanem újra is tervezték a szerkezetet és faragni tudtak szükséges anyagmennyiségből.

Sci-fi rajongóknak külön felhívnám a figyelmét, hogy eszerint az új öntvény növeli „az ütközésgátló fénysugár erőterét”. 🙂 Komolyra fordítva, a kínai-magyar fordítóprogramot az angolul csak „crash beam” néven ismert ütközéselnyelő elem tükörfordítása zavarta meg, mivel a „beam” az valóban jelent fénysugarat is. Forrás: Tesla Kína

De nem ez az egyetlen előnye az új öntvénynek. A marketing anyag szerint az új elem ütközési teljesítménye, szilárdsága is 20%-kal nőtt. Bár hivatalos töréstesztünk még nincs a Model Y-ról, a Model 3 remek teljesítménye okán eddig sem vártunk kevesebbet, mint, hogy az egyik legbiztonságosabb autó lesz majd az utakon. Ez most még inkább igaz lehet. Érdemes megjegyezni, hogy ez valószínűleg nem megy a javíthatóság rovására, hiszen itt fő szerkezeti egységről beszélünk. Ha egy autóban ez megsérül az ütközés során, akkor ez már ma is legtöbbször gazdasági totálkárt jelent, hiszen nem lehet úgy megjavítani, hogy ugyanolyan biztonságos legyen mint előtte.

A kínai-magyar kép alapú fordítón még kicsit csiszolni kell, de a lényeget értjük. Forrás: Tesla Kína

A kínai leányvállalat azt is megosztotta egyébként, hogy míg a hagyományos préseléses technikával akár 50% is lehet az anyagveszteség, az új 1 darabból kiöntött elem közel 100%-os anyagfelhasználási hatékonysággal gyártható.

A fentiek alapján különösen érdekes lesz majd a berlini Model Y, hiszen a várakozások szerint annak egész váza egyben lesz kiöntve, ami az egész autóra tekintve jelentős súlymegtakarítást eredményezhet, tovább növeli az ütközési biztonságot és olcsóbban, hatékonyabban lehet majd gyártani. Az európai változat nagyjából 1 év múlva kerülhet a boltokba.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.