PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Mostanában sokat foglalkoztunk a hazai és a nyugat európai villámtöltő telepítésekkel, és örömmel konstatáltuk, hogy a három, szinte megfizethetetlen Ionity helyszín után most már elfogadható áron is van két új 150 kW feletti teljesítményű villámtöltő állomás Magyarországon.

Újabb MOL-NEXT-e ultra töltő az M1 autópályán

Amíg a Mol és a többiek erőt gyűjtenek a további telepítésekhez, hadd irigykedjünk egy kicsit, milyen állomásokat adnak át a németeknél!

Ez már nem „oszlop a préri közepén”

A német Car Maniac Youtube csatorna mutatott most be egy érdekes videót az EnBW energiaszolgáltató új villámtöltője kapcsán, amit itthon már ultratöltőnek hívnánk, a helyiek meg  hipertöltőnek neveznek. A magyar származású Christopher Karatsonyi által működtetett csatorna egyébként az egyik legszínvonalasabb német villanyautós tartalomforrás, amit mindenkinek csak ajánlani tudunk. A hír alapjául szolgáló videót a cikk alatt beágyaztuk.

Forrás: Google Maps

Hogy olvasóink el tudják helyezni a helyszínt: Stuttgarttól 20 kilométerre észak nyugati irányban a 8-as autópálya mellett vagyunk. Itt adta át október 22-én az EnBW az 1 millió eurós beruházással elkészült új töltőállomását, ami több szempontból is jövőbe mutató. A szolgáltató teljesen kereskedelmi alapon építette fel a töltőpontot, ehhez sem német állami, sem EU pénzeket nem használtak fel.

Forrás: Youtube / Car Maniac

A töltőponton jelenleg 8 darab 300 kW csúcsteljesítményű CCS töltő kapott helyet – a legutolsó kettő alkalmas 50 kW CHAdeMO és 22 kW AC töltésre is. A beruházó gondolt arra is, ha esetleg a jövőben bővítenie kellene a helyszínt. Ebben az esetben a töltőoszlopokat 90 fokkal elfordítják és be lehet szerelni mindegyik mellé még egyet, ezzel 16-ra növelve a töltők számát. Ebben a kialakításban változik a parkolási rend is: míg jelenleg az oszlopokkal párhuzamosan állnak be az autók, a bővítés után azokra merőlegesen, orral előre, vagy tolatva tudnak megállni.

Forrás: Youtube / Car Maniac

A töltőoszlopok felett egy napelemes tető kapott helyet 214 panellel, 30 kW csúcsteljesítménnyel. Ez természetesen kevés az autók töltéséhez, de bőven elég az állomás saját energiaigényének fedezésére. A napelemes tető éves szinten 25.000 kWh energia termelésére képes, amiből az állomás üzemeltetése nyolcezret használ fel. A maradék természetesen az autók töltésének energiaigényét segít megteremteni. Egyébként a szolgáltató a villámtöltések teljes energiamennyiségét zöld áramból fedezi.

Átgondolták

Az állomást több ügyes részletmegoldás teszi még érdekessé. Először is a tetőn lévő LED lámpasor úgy van programozva, hogy amikor behajt egy új autó, akkor az egész állomás fénybe borul, ezzel segítve a biztonságot – így a magányos utazó is meggyőződhet róla ki tartózkodik még ott rajta kívül. Ezután a lámpák kialszanak és csak azokat a töltőpontokat világítják meg ahol autó áll – mindegyik felett van egy-egy dedikált fényforrás.

Forrás: Youtube / Car Maniac

A másik ügyes megoldás a hosszú töltőkábelek menedzselése. Ez igazából minden általános töltőnél probléma, hiszen sok jelenlegi és még csak tervezőasztalon lévő autóval működniük kell, amelyek mind más méretűek és máshová helyezték a töltőnyílásukat is. Az EnBW ezért saját megoldással egészítette ki a töltőoszlopokat. Egy 5 méteres, feltekeredő dróthoz van rögzítve a töltőkábel, az egész pedig egy vezetőkaron lóg, ami képes az oszlop körül elforogni. Így a vezeték nem a földön fekszik, nem esünk át rajta és nem lesz piszkos sem. Arra emlékezetet, ahogy némelyik gőzborotvás önkiszolgáló kézi mosó kezeli a hasonló problémát a vízcsövekkel.

Forrás: Youtube / Car Maniac

Az állomáson egyébként elhelyeztek szelektív hulladékgyűjtőket és – elképesztő luxus villámtöltőknél – egy elektromos kompresszort is a kerekek felfújásához, de ingyen WiFi is van.

Hogy azért lássuk, a Lajtán túl sem minden fenékig tejfel, nyekeregjünk itt egy picit a hiányosságokról is. A pumpa nagyon jó, de ha le akarom mosni a szélvédőt, még mindig be kell mennem egy benzinkútra – én ezt mindig kicsit pofátlanságnak érzem, ha mást nem vásárlok ott. És ha már vásárlás: itt sem futotta még csak egy fránya üdítő/kávé/csoki automatára sem, hogy a WC hiányát már ne is említsük.

Forrás: Youtube / Car Maniac

Mennyi az annyi?

Végül említsük meg a töltés árát is.

Viszonyítási alapnak, csak emlékeztetőül: itthon a Mobiliti 50 kW-os oszlopait percenként 100 forintért használhatjuk, míg a MOL új 150 kW-os ultartöltőit novembertől  149 Ft/kWh, az Ionity 350-es szörnyeit pedig 280 Ft/kWh tarifáért vehetjük igénybe. Az EnBW DC töltőinek díjszabása egységesen 47,77 euro cent azaz körülbelül 175 Ft/kWh a jelenlegi kedvezményes 16%-os német áfával. (Természetesen minden szolgáltató rendelkezik valamilyen hűségprogrammal vagy előfizetéses konstrukcióval is, de ezzel most nem komplikálnánk a dolgokat).

Jó kérdés persze, hogy a német autópálya mellett mennyi idő alatt térül meg egy ilyen 360-370 millió forintos beruházás, illetve hogy hogy nézne ki ez a képlet Magyarországon, a töltők jelenlegi és következő 2-3 évre prognosztizált kihasználtsága mellett.

 

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.