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
auto

Az M7-es autópálya velencei pihenőjében, a déli (tó felőli) oldalon telepítette első 75 kW-os DC töltőjét az AGT és az evDirect. A helyszín a Tekergő Étterem és Motel parkolója, amely mindkét irányból megközelíthető. Az autópályán Budapest felől érkezők 1.3 km-es (2 perces) kitérővel, a Balaton felől jövők 500 méteres (1 perces) kerülővel érhetik el a töltőoszlopot. A új készülék jelenleg tesztüzemben, helyszíni vagy előzetes regisztrációval, utólagos átutalásos vagy bankkártyás fizetést kínáló rendszerben kezdi meg működését. Az első hetek tapasztalatai és a felhasználói visszajelzések alapján az üzemeltető dönt a végleges fizetési rendszerről.

A tesztüzem alatt a CCS csatlakozón 75 kW (180 A), a CHAdeMO csatlakozón 50 kW (125 A), a Type2 AC csatlakozón 22 kW (3 × 32 A) teljesítmény (áramerősség) érhető el maximum. A töltőállomás alkalmas arra, hogy a két DC karja egyszerre működjön és megossza a 75 kW-os teljesítményt a CHAdeMO és CCS csatlakozók között, de ez a funkció csak később kerül bekapcsolásra. Jelenleg az AC és az egyik DC karon lehet tölteni párhuzamosan.

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

A gyártó és az üzemeltetők vizsgálják a 75 kW-os CHAdeMO töltés lehetőségének megteremtését. A készülék hardveresen és szoftveresen is tudja ezt a teljesítményt, ami a tesztek során bebizonyosodott, de a 180 A-es töltéshez majdnem dupla olyan vastag és nehéz töltőkábel szükséges, mint az 50 kW (125 A) átviteléhez. CHAdeMO csatlakozón keresztül 50 kW-nál nagyobb teljesítmény fogadására a forgalomban lévő villanyautók közül a 2014 – 2018-ig gyártott KIA Soul EV és a jelenleg is gyártásban lévő, talán utolsó CHAdeMO csatlakozóval rendelkező elektromos autó Európában a 62 kWh-s akkumulátorral szerelt Nissan Leaf képes. Komoly dilemma, hogy ezen két, viszonylag ritka és kevés példányszámban értékesített modell, rövid ideig tartó, kicsit gyorsabb töltési lehetősége miatt érdemes-e minden más felhasználót is egy kétszer olyan súlyos töltőkábel kezelésére kényszeríteni.

Ebben a régióban már hatalmas verseny alakult az elektromobilitás szolgáltatók között, a legtöbb cégnek van 20 kilométeren belül töltője. Konkrétan ebben a pihenőben most már két szolgáltató is jelen van, ami nem csak az árverseny, de a redundancia miatt is előnyös a villanyautósoknak: ha az egyik oszlop foglalt, esetleg meghibásodott, akkor ott a másik.

A töltőállomás éjjel-nappal elérhető és bárki által használható. Az töltés indításához regisztrálni kell az üzemeltető felületén (QR kód leolvasása a készülékről vagy evdirect.hu), de bankkártya adatok megadására nincs szükség. A töltésről a számlát e-mailben kapjuk meg és utólagos átutalással vagy az üzemeltető honlapján bankkártyával egyenlíthetjük ki.

Tesztüzemben a töltés az év végéig ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Töltést indítani és regisztrálni az alábbi linken lehet:  Velence M7 – evDirect

Az újonnan piacra kerülő elektromos autótípusok egy része már alkalmas 50 kW-nál nagyobb teljesítményű DC töltés fogadására, így egyre többen örülhetnek a gyorsabb töltési lehetőségnek. Kíváncsian várjuk a folytatást.

FRISSÍTÉS: 2021. január 1-től a töltési díj 109 Ft/kWh lesz, percdíj nélkül. A töltésindításhoz a továbbiakban sem kell majd bankkártya adatokat megadni, a fizetős időszak kezdetétől ugyanis az autós heti egy alkalommal kap számlát, melyet a SimplePay rendszerben bankkártyával tud kiegyenlíteni.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.