Máris halasztják az első lengyel villanyautó gyártását

A sziléziai Jaworzno városát választotta gyártólétesítményének megépítésére a lengyel állam tulajdonában lévő ElectroMobility Poland, mely 2020 nyarán jelentette be az Izera tisztán elektromos márka elindítását. A PGE Polska Grupa Energetyczna SA, Energa SA, Enea SA, valamint a Tauron Polska Energia SA energiaszolgáltatók által alapított autógyártó vállalat rögtön két villanyautót is bemutatott, amelyek terveik szerint 2023-ban kerültek volna fel a gyártósorra, évi mintegy 100.000 darabos kapacitással.

A legfrissebb hírek szerint sajnos az ütemterv csúszik, és csak egy évvel később, 2024-ben indulhat el az SUV és a hatchback gyártása. A lengyelek a szomszédos országokhoz (Szlovákiához és Csehországhoz) igyekeznek felkapaszkodni az elektromosautó-gyártásban, és a gazdaság fellendülését várják az új gyár építésétől: maga az üzem 3000 új munkahely megteremtéséhez járulhat hozzá, de a beszállítókkal és alvállalkozókkal együtt akár 12.000 dolgozó megélhetését is biztosíthatja a projekt. 2021-ben egyébként Lengyelország lesz a visegrádi négyek közül az egyetlen, ahol nem gyártanak villanyautót, miután Magyarországon is beindul a Mercedes-Benz EQB termelése.

A fejlesztés költségei és ideje csökkentése érdekében az Izera nem saját padlólemezt helyez járművei alá, hanem valamely nagy autógyártó dedikált elektromos platformjához próbált hozzáférést vásárolni, ez határozza majd meg az autók műszaki képességeit is. Konkrétumokat továbbra sem tudunk a leendő együttműködésről, de a sajtó úgy tudja, hogy az ElectroMobility Poland a Volkswagennel (MEB), a Hyundai Csoporttal (e-GMP), és a Toyotával (e-TNGA) is tárgyalásba kezdett.

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.